Sputnik August 11, 2009 Report August 11, 2009 Jag ska byta pumpen till servostyrningen och ser i Haynes att en remspänningsmätare (belt tension gauge) måste användas för att kolla spänningen på remmen när man monterat tillbaka den efter pumpbytet. Försökte kolla lite på nätet efter en sådan manick, och den enda jag hittade fanns på Autoexperten och kostar över 10 000 spänn! Är det någon som har några tips om hur jag kan gå tillväga utan en sån där mätare? Citera
Ronnie S August 12, 2009 Report August 12, 2009 Har du en 67:a, och alltså vanlig kilrem? Då behövs ingen remspänningsmätare, utan man spänner remmen "lagom" så att den går att röra någon/några centimeter fram och tillbaka på den fria längden mitt emellan remskivorna. Citera
Tommyax August 12, 2009 Report August 12, 2009 Totalt onödigt, räcker att du spänner med känsla.Jag har använt sådana i ett tidigare yrke, de är rätt kinkiga att använda.Ungeför som en momentnyckel, fast känsligare./Tommy. Citera
Tobias CMC1505 August 12, 2009 Report August 12, 2009 Bullshit i say, bullshit."Lagom" är helt optimalt.Skriker det om remmen när du står på tomgång och svänger så är det för löst. Då tar du bara dit någon kompismed lite större muskler och kör efter hans "Lagomt". Citera
Dr Frelin August 12, 2009 Report August 12, 2009 Bullshit i say, bullshit."Lagom" är helt optimalt.Skriker det om remmen när du står på tomgång och svänger så är det för löst. Då tar du bara dit någon kompismed lite större muskler och kör efter hans "Lagomt". Det håller jag med om... men byter man kamremmar lite höger och vänster åt folk så kan den ligga på sin plats i garaget... Citera
Schröder August 12, 2009 Report August 12, 2009 Tobias och Dr Frelin har en varsin poäng här. Enda gången man kan vara lite extra försiktig är om du har en ny generator/styrservopump pga lagrena... Annars är det bara att spänna på lagomt... Har alldrig sett en sån mojäng fastän jag jobbar som mek, men klart folk vill ju tjäna pengar.... Helt överflödig i min mening!Har man förspänning på kamremmen åt rätt håll snurrar runt motorn ordentligt och kollar indekeringarna så behövs den nog inte på ett kamremsbyte heller... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.