Jump to content

Featured Replies

comment_79000

Jag ska byta pumpen till servostyrningen och ser i Haynes att en remspänningsmätare (belt tension gauge) måste användas för att kolla spänningen på remmen när man monterat tillbaka den efter pumpbytet. Försökte kolla lite på nätet efter en sådan manick, och den enda jag hittade fanns på Autoexperten och kostar över 10 000 spänn! Är det någon som har några tips om hur jag kan gå tillväga utan en sån där mätare?

comment_79032
Bullshit i say, bullshit.

"Lagom" är helt optimalt.

Skriker det om remmen när du står på tomgång och svänger så är det för löst. Då tar du bara dit någon kompis

med lite större muskler och kör efter hans "Lagomt". :--8)

Det håller jag med om... men byter man kamremmar lite höger och vänster åt folk så kan den ligga på sin plats i garaget...

comment_79040

Tobias och Dr Frelin har en varsin poäng här. Enda gången man kan vara lite extra försiktig är om du har en ny generator/styrservopump pga lagrena... Annars är det bara att spänna på lagomt... Har alldrig sett en sån mojäng fastän jag jobbar som mek, men klart folk vill ju tjäna pengar.... Helt överflödig i min mening!

Har man förspänning på kamremmen åt rätt håll snurrar runt motorn ordentligt och kollar indekeringarna så behövs den nog inte på ett kamremsbyte heller...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...