Jump to content

Motorhuvs incident..


Dino

Recommended Posts

Tjena alla glada, jag är en nybliven mustang ägare sedan 3 veckor och igår kväll så tog jag mussen (66a -HT) ut på en repa innan det var dags för sängen..

Kom upp i ca 100 blås och helt plötsligt small det till och huven vek sig över taket, vart bara soppor kvar av den nästan nylackade motorhuven..

Lyckades stanna till på vägrenen och demontera huven för att kunna köra hem..

i övrigt klarade bilen sig nästan oskadd fick en liten buckla på taket som är knappt märkbar, lite små repor strax under gångjärnen och gångjärnen tog stryk..

jag undrar om det är någon som har varit med om detta tidigare, jag fattar inte hur det kunde ha gått till för jag vet att jag stängde huven ordentligt..

undrar också om ni kan rekommendera något ställe där jag kan få tag på en ny huv gångjärn + lås eftersom jag har svårt att lita på låset efter denna incident..

Finns det någon typ av extra huvlås som ni använder eller kan rekomendera typ vajer eller dyl.. vill helst inte ha sprintar rätt igenom huven då jag vill ha bilen i original skick..

Tack på förhand MVH Dino

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Rätt monterat huvlås original skall vara säker men

som sagt några år på nacken och saker kan hända

som man inte räknar med. :(

Du behöver inte montera några extralås, kolla bara

att funktionen är den rätta på låset och att säkerhets-

spärren fungerar då huven inte är helt stängd. :)

För att få tag på en huv så tycker jag att du skall

sätta ut köpesannons på vår hemsida tex eller

kolla våra sponsorer på hemsidan, här finns det

några som har beg delar också, Rolands Mustangdelar

är en mfl. ;)

Link to comment
Share on other sites

tacksam för dom snabba svaren :)

Känns lite tråkigt fortfarande och se pärlan krigsskadad inne i garaget :(..

Men man hade väll tur i oturen kunde ha blivit mycket värre..

Hade tänkt sikta in mig på en helt ny original huv då bilen är fräsch och helt nyrenoverad i övrigt..

Ska kika runt lite till är tacksam för fler sidor, förslag mm :)

MVH Dino

Link to comment
Share on other sites

Skönt att höra att det inte är ett fel som förekommer..

Får vara mer försiktig i framtiden och kolla huven ordentligt innan man åker.. tycker att det är konstigt att inte hakarna hade stoppat huven från att öppnas bara men men allt går att lösa :)

Link to comment
Share on other sites

Min bror gjorde samma sak på sin Audi med lite extra kusar i.

Fixade lite under huven och sen ut på gatan igen för att testa..

DONK !! - Sen hade han huven över glasrutan.

Så går det när man glömmer att sätta dit huvlåsen igen. :--

Slutade med att han fick rikta ut.. någonting.

Men iaf så gick det inte att göra för hand. Utan han svetsade fast ett fäste där det skulle riktas sen så spände han fast

bilen i betongen med riktiga spännremmar och la i backen på bilen tills det var fint. :-- :--

Måste se om jag kan få tag på dom bilderna, riktigt komiskt faktiskt. Men bra blev det. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tur att du inte skadade dig Dino.

Jag har också provat det på min 66'a ( restomod in progress kan man kalla den ).

Glasfiberhuv med L88 scoop, det bara small till, ruta och huv sabbade. :( ..nu vet jag dessutom att det är bra bett i bromsarna och bra grepp med de däcken som sitter på, höll på att slå i rutan från insidan vid panikbromsandet som uppstod :o .

Har en Shelbyhuv på nu, också den i glasfiber, hittade ingen L88-huv.

En otäck upplevelse är det hur som helst, kunde nog ha blivit värre om man haft otur.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

För ganska många år sen var jag ute och körde med släpvagn på en 110-väg.

En Mazda kom upp bakom och körde om. Precis som han passerar mej blåser

hans huv upp och täcker framrutan. Jag väntade ju att han skulle tvärnita, så det

gjorde jag. Man han bara fortsatte precis som om inget hänt. Jag fattar inte hur

han kunde hålla bilen på vägen. Till slut så stannade han i alla fall. Jag stannade

också för att höra hur det gått. Varför stannade du inte direkt det hände? Frågade

jag. Vaddå, sa han. Det gjorde jag väl. Han hade ingen aning om att han hade

kört säkert en halv km. innan han stannade. Chockad, antar jag. Jag hjälpe honom

att binda fast huven, eftersom den inte gick att stänga. Och han skulle åka in

på verkstad för att fixa huven. Jag vet inte vad som hände sen, men det var

en läskig upplevelse även att ligga bakom en bil som får huven mitt i rutan.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Råkade ut för samma grej för 20år sedan med min fd Ford Sunliner -56, huven vek sig över vindrutan men när jag stannat och drog tillbaks huven till sitt läge, vek sig huven tillbaka och det gick inte att se ett enda märke i den, inte ens lacken sprack. Dock var huvgångjärnen förvridna och jag fick senare demontera dem och fixa dem raka igen. Helt jä... otrolig händelse med tur i oturen.

Kolla dessa:

http://www.mustangsweden.com/

http://www.mustangdelar.se/

http://www.tonysautoparts.se/

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Hände mig med 65:a Shelbyn för ca 20 år sedan. Hade meckat under huven kvällen innan och satte inte dit låsöglorna på huvpinnarna och glömde detta nästa morgon. 65:an saknar standard huvlås som ni vet.

Huven flög upp vid ett gupp ca 500 meter från mitt hus och krökte gångjärnen. Gick inte att få ner huven över pinnarna så jag fick backa hem. Grannarna fick något att snacka om det var säkert.

Blev tvungen att byta gångjärn men hade tur att jag hittade ett par med samma datumkoder som original.

Polaren med 5S131 som jag skrev om i Mustang Forum för några år sedan

gjorde samma sak, glömde huvlåsen och huven flög upp.

Ganska vanligt alltså.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Tack för allt stöd och medlidande samt tipps :)

Har ringt runt lite idag och förmodligen blir det en ny original ford huv med nya gångjärn, lås mm så blir det lack och fix med bucklan i taket.. kan lägga upp en före och efter bild senare så får ni se hur det blev...

MVH Dino

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...