Jump to content

effekt 351w


fredrik 2121

Recommended Posts

Har planer på att montera en kompressor på min 351w.

Frågan är hur mycket effekt pallar en orginal botten del?

Jag misstänker att det första som ger sig är väll stakarna men om man skulle nöja sig med h profilstakar, stödgördel, orginalvev och orginal kolvar så tycker jag ju att man har en budget bottendel som bör tåla en hel del.

ELLER?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju alltid diskussioner om hur mycket en viss motor/blocktyp tål.... Och ungefär lika många svar kommer man få...

Eftersom du skriver att det blir original allting så förutsätter jag att det är standardvolym 351"/5.8. Smidda kolvar?

Om vi istället vänder på det - hur mycket avser du eller rättare sagt förväntar du dig att plocka ut?

Det blir nog enklare för alla de 351W-räcers här på forumet om det finns ett mål att föreslå delar till.

Link to comment
Share on other sites

Skulle inte våga att anväda org kolvar och stakar samt vevaxel. Om man ska använda kompressor. Det är väl iallafall botten som är viktigaste idetta läge. Men visst som 1096 skriver hur mycket efekt är du ute efter. Man kan rucka lite. Men helt org är nog inte att rekomendera. Tänk på att det nöter häftigt med lite högre efekt. Tänk dig en org motor med lite lustgas. Bara det är en stor belastning. Man skall heöst undvika genvägar. Det brukar sluta med dyra kostnader som följd.

Berra

Link to comment
Share on other sites

någonstans mellan 500-600hk hade jag nog tänkt att plocka ut vilket inte borde vara något större problem med ca 9:1 i komp och lite lagomt med laddtryck via en vortech kompressor.

just denna kompressorn har ju inte lika mycket vrid direkt från noll som tex. en skruvkompressor har och det är just därför som jag hade tänkt att ha lite högre komp (än vad som rekomenderas för överladdning) för att få lite bättre botten drag.

en polare har en volvo b 230 med ca 600 hk med mycket laddtryck och han kör orginal bottendel föutom h profilsstakar och det funkar hur bra som helst.

Varför skulle inte det gå på en 5,8 liters motor med riktiga stakar utan att behöva skjuta allt i luften :lol:

Link to comment
Share on other sites

en polare har en volvo b 230 med ca 600 hk med mycket laddtryck och han kör orginal bottendel föutom h profilsstakar och det funkar hur bra som helst.

Varför skulle inte det gå på en 5,8 liters motor med riktiga stakar utan att behöva skjuta allt i luften :lol:

Längre slaglängd, tyngre kolvar, mera roterande massa, förhållande mellan slaglängd och vevstake.

"Det blir dyrt att bygga billigt"

Överladdad amerikansk V8= smidda kolvar, inga undantag.

Men varför lyssna på mej, inte bygger man motor utgående från vad man hör på ett nätforum

Link to comment
Share on other sites

Original bottendel med betre kolvar borde overleva 400-450 hestar, med bra vektjustering og avballangsering.

Från 500 och oppover er det inte budget lengre! Du behøver smidd vev, smidda H profil stakar og smidda kolvar och en maingirdle, samt ARP bultar av mycket god kvalitet.

Och det er bara bottendelen.....Pengarna springer fort iveg......

Link to comment
Share on other sites

Prova får du se.... jag har piskat min 5.0a nu två säsonger och än har det inte smällt :twisted: Nu gör det väl det bara för det... Men denna har ett klenare block än 351an så där har du iaf lite mer marginal. Jag kör ju insprutning och allt styrbart så jag vet även att det inte spikar samt att det får ordentligt med soppa...

Om man tänker på vad det kostar att bygga en motor som verkligen ska hålla länge för säg 600hästar överladdat - ja då har man råd att blåsa en standardmotor i utbildningssyfte.

Men det är som jag ser det...

Sen är det ju bara att erkänna att volvo rödblock är i en klass för sig...

:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...