Jump to content

Recommended Posts

Hej på er,

Behöver hjälp :idea: med mina bromsar.

Jag har en mach 1 1969 med skivor fram och servobromsar.

Bilen har ca 400 hk efter renovering och bromsarna har känts lite stumma och man får ta i lite extra.

Var ute en sväng igår och då började bilen gå upp i varv på tomgång till ca 1000 varv/min från 800. När jag körde och skulle bromsa fick jag ta i av bara F´n och det gick knappt att trycka ned pedalen samt att bromsana tar mycket sämre.

Fick ett tips att det kan vara vaccum??

Vad tror ni, jag behöver hjälp och förslag

Tacksam för detta

Mvh Robban cmc 568

Tack för svaren,

Vet inte vad Inches of mercury är för något??

Har kollat vaccum slangarna och de verkar hela, har däremot hittat 3 st som är pluggade på baksidan.

Någon som har ett schema över hur dessa skall vara placerade.

Mvh Robban

Du kan prova med startgas och spreja runt insug och slangar, ökar varvtalet då har du en vaccumläcka. Går slangarna inte till nått så kan du plocka bort dem och plugga direkt på insuget.

Annars är membranet i servon kass eller så har du en kam som ger väldigt dåligt med vaccum.

Lösningen på det är en elvaccumpump alt. vaccumbehållare.

/Tommy.

:D Hej! Hade samma problem som du på min i våras och fick mycket hjälp här. Som bosewallius undrade är jag också nyfiken på hur mycket vacuum du har från motorn. Den bör nog ligga på minst 15-18 inch/mercury på tomgång. Vissa motorer producerar dåligt med vacuum beroende på bl.a kamaxel och justeringar. Om du har okey vacuum har du säkert läckage i vacuumklockan (bromskraftförstärkaren). Då blir det i princip som att bromsa en bil utan motorn i gång, speciellt i vissa situationer med låg vacuumproduktion. Förstärkare finns att köpa på bl.a Norrlands Custom men var obs på att det finns flera olika fabrikat.

Mvh. Mats :D

CMC 2089

Hej,

Tack för alla bra svar.

Finns det någon som har en bild (sprängskiss el dyligt) på vart allt sitter som har med vaccumet att göra? Jag har nu bytt en slang klämma och fått ner motorvarvet, men bromsarna är fortfarande stumma.

Nu är det 800 varv vid tomgång (som förut) men trycker man på bromsen ökar varvet till 1200 :shock: vad kan detta bero på??

TAck för ett kanon fora

Mvh Robban

Hej,

Tack för alla bra svar.

Finns det någon som har en bild (sprängskiss el dyligt) på vart allt sitter som har med vaccumet att göra? Jag har nu bytt en slang klämma och fått ner motorvarvet, men bromsarna är fortfarande stumma.

Nu är det 800 varv vid tomgång (som förut) men trycker man på bromsen ökar varvet till 1200 :shock: vad kan detta bero på??

TAck för ett kanon fora

Mvh Robban

Skälet till att varvet ökar är att den få tjuvluft via det läckande membranet i bromsservon när du trycker på bromsen.

Plugga slangen mellan insuget och servon och du skall se att

varvtalet stannar på 800. Samma fel jag fick i somras på min 67:a.

Blir att byta servon nästa år innan man kan köra.

Mvh Bosse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...