Jump to content

Mitt GT500 projekt!


NickeH cmc 600

Recommended Posts

Det är en grym bil, helt otroligt grym, jag gillade din gamla sonic blue 05:a, men detta är ju inte bara ett steg, utan fjorton steg över!

Jag skulle också vilja se tider på strippen, har du några planer på det?

Kom in om du har vägarna förbi! Du vet ju var jag bor! :D

Och, ja, planen har hela tiden varit en bil byggd för strippen!

Jag vet ju vad bilen är kapabel till, sen hänger ju resten på den som kör...

/Nicke[/quote:28jmbjaw]

Det är nog hög tid att kika förbi, det var ju ett tag sedan!

Och har ju ännu inte sett GT500:an heller.[/quote:28jmbjaw]

Du är alltid välkommen!

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Att få liknande ljud som en CSB med kam blir svårt med din motor. Det går att hitta en sån pass vass kam, men körbarheten kommer lida och krävas en hel nya delar såsom starkare ventilfjädrar mm mm.

Hot-Rod kammarna låter faktiskt riktigt bra live, och din bil ger nog en 30-40hp på hjulen med bibehållen körbarhet och har hyffsat enkel installation.

Vi har en inne i verkstaden med Crower Stage 3+ kammar och allt som tillhör, men ska nu bytas till Comp cams ventilfjädrar, titanium retainers mm mm. Sugen? ;)

Grymt projekt f.ö.!

Tack!

Laddar 15 för tillfället. Har kört den ännu mer uppskruvad, men det är helt onödigt. Måste köra på dragradialer för att få fäste även med 15 psi. På vanliga högfartsdäck spinner det på alla växlar även vid 15 psi. Nackdelen med dragradialer är att de är livsfarliga under 7 grader (blir STENhårda!) samt att de har minst sagt en begränsad livslängd..! Men, de är överkomliga prismässigt om man tar hem dom från USA.

det kanske stod någonstans, men hur mycket laddar du?

Link to comment
Share on other sites

Att få liknande ljud som en CSB med kam blir svårt med din motor. Det går att hitta en sån pass vass kam, men körbarheten kommer lida och krävas en hel nya delar såsom starkare ventilfjädrar mm mm.

Hot-Rod kammarna låter faktiskt riktigt bra live, och din bil ger nog en 30-40hp på hjulen med bibehållen körbarhet och har hyffsat enkel installation.

Vi har en inne i verkstaden med Crower Stage 3+ kammar och allt som tillhör, men ska nu bytas till Comp cams ventilfjädrar, titanium retainers mm mm. Sugen? ;)

Grymt projekt f.ö.!

det kanske stod någonstans, men hur mycket laddar du?

Tack!

Laddar 15 för tillfället. Har kört den ännu mer uppskruvad, men det är helt onödigt. Måste köra på dragradialer för att få fäste även med 15 psi. På vanliga högfartsdäck spinner det på alla växlar även vid 15 psi. Nackdelen med dragradialer är att de är livsfarliga under 7 grader (blir STENhårda!) samt att de har minst sagt en begränsad livslängd..! Men, de är överkomliga prismässigt om man tar hem dom från USA.

Vilka däck kör du på? Du kör fortfarande på originalbredden antar jag eftersom du har originalfälgar?

En 305 eller 315 PS2, NT-05 eller liknande på en 10 eller 11" fälg skulle någ råda bot på en del hjulspinn :) Men det där är ju alltid problemet när man kör med skruvkompressor, det höga vridet så lågt ner fullständigt äter däck!

På min kommer jag byta insug/plenum och köra TT, hoppas den blir mer "lättkörd" då.

Har du någonsin kört på rullar? Vore intressant att se effektkurvan!

Link to comment
Share on other sites

Väldigt cool kärra!! :twisted:

En fråga bara, varför KB när du hade kunnat köra med turbo?

Antar att det har att göra med besiktningen?

Det är ju bra mycket coolare med kompressor och KenneBell är enligt min uppfattning det bästa systemet på marknaden. :) Aja vi tycker alla olika så jag behöver ingen predikan. :roll:

KB är manligt!

Link to comment
Share on other sites

Väldigt cool kärra!! :twisted:

En fråga bara, varför KB när du hade kunnat köra med turbo?

Antar att det har att göra med besiktningen?

Tack först och främst! Alltid kul när det man knåpar ihop uppskattas!

Besiktningen är en väldigt bra anledning att "bara" byta kompressor... Dessutom tillverkas ju faktiskt Kenne Bell kompressorerna i Gustavsberg, vilket ju är en fördel då delarna faktiskt kan måttanpassas på plats! När jag bestämde mig för att påbörja detta projekt för ca 2½ år sedan så fanns det ej några beprövade turbokit på marknaden...

/Nicke

Link to comment
Share on other sites

Just ja nicke, vad har du för tum på bakfälgarna.

Jag har 9"(mätte fälgen till ca 220,8mm vill jag minnas) på min och vill vandra opp från 255/45/19 till nå större. Lite osäker på vad som passar o ser bra ut fortfarande.

Jag kör på 9½ tum runtom (originalfälgar).

/Nicke

Link to comment
Share on other sites

Just ja nicke, vad har du för tum på bakfälgarna.

Jag har 9"(mätte fälgen till ca 220,8mm vill jag minnas) på min och vill vandra opp från 255/45/19 till nå större. Lite osäker på vad som passar o ser bra ut fortfarande.

Jag kör på 9½ tum runtom (originalfälgar).

/Nicke

Intressant borde det ju iallafall gå med 275 alt 285/295 kanske...

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju inte ute efter effekten, utan snarare det vassa ljudet... Men jag skulle vilja att det lät mer påtagligt, som när man byter på en C6 Z06. På Shelbyn blir det inte så stor skillnad med Fords egna... Och, som sagt, det är inte effekten jag behöver...

Hade i kväll förmånen(?) att åka efter Nicke genom en vägtunnel då han gasar... Jag kör nercabbat... Helvete vilket ljud!! Öronen höll på att trilla av... Mäktigt var det!!

/MOS

Link to comment
Share on other sites

Just ja nicke, vad har du för tum på bakfälgarna.

Jag har 9"(mätte fälgen till ca 220,8mm vill jag minnas) på min och vill vandra opp från 255/45/19 till nå större. Lite osäker på vad som passar o ser bra ut fortfarande.

Jag kör på 9½ tum runtom (originalfälgar).

/Nicke

Intressant borde det ju iallafall gå med 275 alt 285/295 kanske...

Det hänger inte bara på bredden på däcket. Jag kör Nitto 555R bak, det funkar med 305/45 men inte med 305/35...

Det är en djungel det där!

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju inte ute efter effekten, utan snarare det vassa ljudet... Men jag skulle vilja att det lät mer påtagligt, som när man byter på en C6 Z06. På Shelbyn blir det inte så stor skillnad med Fords egna... Och, som sagt, det är inte effekten jag behöver...

Hade i kväll förmånen(?) att åka efter Nicke genom en vägtunnel då han gasar... Jag kör nercabbat... Helvete vilket ljud!! Öronen höll på att trilla av... Mäktigt var det!!

/MOS

Klart det är en förmån! 8)

/Nicke

Link to comment
Share on other sites

Just ja nicke, vad har du för tum på bakfälgarna.

Jag har 9"(mätte fälgen till ca 220,8mm vill jag minnas) på min och vill vandra opp från 255/45/19 till nå större. Lite osäker på vad som passar o ser bra ut fortfarande.

Jag kör på 9½ tum runtom (originalfälgar).

/Nicke

Intressant borde det ju iallafall gå med 275 alt 285/295 kanske...

Det hänger inte bara på bredden på däcket. Jag kör Nitto 555R bak, det funkar med 305/45 men inte med 305/35...

Det är en djungel det där![/quote:2jc2236z]

hehe nä har fått det förklarat för mig.

Man får väl fegis köra med 275or :/

Link to comment
Share on other sites

Just ja nicke, vad har du för tum på bakfälgarna.

Jag har 9"(mätte fälgen till ca 220,8mm vill jag minnas) på min och vill vandra opp från 255/45/19 till nå större. Lite osäker på vad som passar o ser bra ut fortfarande.

Vissa däck är bredare än andra, trots samma "mått", men generellt sett ska man inte gå bredare än 275 på en 9" fälg. Visst går det på, och många jänkare kör ju t.o.m med 305or på 9" fälgar men det är egentligen meningslöst då dom kan ändå inte använda hela kontaktytan på däcket. Det är bevisat att "rätt" storlek ger mer kontaktyta än ett för brett däck på samma fälg. Kör man dragradialer och sänker trycket mycket så kan det funka, men med normalt tryck så blir det inge bra.

Väldigt cool kärra!! :twisted:

En fråga bara, varför KB när du hade kunnat köra med turbo?

Antar att det har att göra med besiktningen?

Turbo är bara för japsarna :roll: , fränare med ett Vridmonster (V8+Kompressor) :twisted:

Tro mig, vill du ha vrid så är ju Turbo rätt väg att gå :) Men skruven ger ju mer bottenvrid, men utan rätt däck så känns det ganska meningslöst. Men kul är det!

Vi försöker få APS att börja tillverka turbokit till Mustangen då deras har sån sjukt bra kvalité. Som NickeH nämde så har det inte funnits så många bra turbokit på marknaden till GT500:an. Även Hellion som är marknadsledande lämnar mycket att önska, men vi modifierar dom lite för att bli bra.

Här är lite bilder på ett kit som vi gjorde åt en kund med en GT, kostade dubbelt jämfört med en bolt-on kompressor men det blev bra som fan :twisted:

5063_95197146663_68969426663_192742.jpg

5063_95197156663_68969426663_192742.jpg

5063_95197161663_68969426663_192742.jpg

5063_95197181663_68969426663_192743.jpg

menar du alltså att man kanske kan köpa kompressor här hemma billigare än från andra sidan

Tja, billigt och billigt... Du slipper ju transport, tull och importmomsen... Så på så sätt blir det ju billigare än att köpa tex Whipple!

/Nicke

Menar du att du fick köpa en Kenne Bell märkt kompressor, med garantier, logga på enheten och allt direkt från fabriken?

Får man fråga vad nästa steg är i bygget? Mera pulver? Bättre chassi? Fler bilder vill vi se :--

Link to comment
Share on other sites

Just ja nicke, vad har du för tum på bakfälgarna.

Jag har 9"(mätte fälgen till ca 220,8mm vill jag minnas) på min och vill vandra opp från 255/45/19 till nå större. Lite osäker på vad som passar o ser bra ut fortfarande.

Vissa däck är bredare än andra, trots samma "mått", men generellt sett ska man inte gå bredare än 275 på en 9" fälg. Visst går det på, och många jänkare kör ju t.o.m med 305or på 9" fälgar men det är egentligen meningslöst då dom kan ändå inte använda hela kontaktytan på däcket. Det är bevisat att "rätt" storlek ger mer kontaktyta än ett för brett däck på samma fälg. Kör man dragradialer och sänker trycket mycket så kan det funka, men med normalt tryck så blir det inge bra.

Väldigt cool kärra!! :twisted:

En fråga bara, varför KB när du hade kunnat köra med turbo?

Antar att det har att göra med besiktningen?

Turbo är bara för japsarna :roll: , fränare med ett Vridmonster (V8+Kompressor) :twisted:

Tro mig, vill du ha vrid så är ju Turbo rätt väg att gå :) Men skruven ger ju mer bottenvrid, men utan rätt däck så känns det ganska meningslöst. Men kul är det!

Vi försöker få APS att börja tillverka turbokit till Mustangen då deras har sån sjukt bra kvalité. Som NickeH nämde så har det inte funnits så många bra turbokit på marknaden till GT500:an. Även Hellion som är marknadsledande lämnar mycket att önska, men vi modifierar dom lite för att bli bra.

Här är lite bilder på ett kit som vi gjorde åt en kund med en GT, kostade dubbelt jämfört med en bolt-on kompressor men det blev bra som fan :twisted:

5063_95197146663_68969426663_192742.jpg

5063_95197156663_68969426663_192742.jpg

5063_95197161663_68969426663_192742.jpg

5063_95197181663_68969426663_192743.jpg

menar du alltså att man kanske kan köpa kompressor här hemma billigare än från andra sidan

Tja, billigt och billigt... Du slipper ju transport, tull och importmomsen... Så på så sätt blir det ju billigare än att köpa tex Whipple!

/Nicke

Menar du att du fick köpa en Kenne Bell märkt kompressor, med garantier, logga på enheten och allt direkt från fabriken?

Får man fråga vad nästa steg är i bygget? Mera pulver? Bättre chassi? Fler bilder vill vi se :--

Hrm... Jag skulle gärna va med när du kör den bilen genom SBP..! :roll:

Och ja, logga och garantier! Gjort med Kenne Bells godkännande!

Har väl lite till på G med bilen... Men mer pulver är INTE med på listan!

Det kommer fler bilder!

/Nicke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...