therealpinto March 9, 2004 Report March 9, 2004 HejVi har satt i en 8"-axel från en Mustang II i en Capri, och behöver nu snida ihop en kardan. Eftersom jag är färsk i Mustangsammanhang dyker det upp några frågor:* var kan man köpa knutkors (bakre)?* finns det olika modeller på kors?* tan man köpa bakre knutkors förberett för att bygga egen kardan eller är det bättre att köpa sig en hel kardan?Växellådan har Fords "Europeiska" fina splines, vet ej om det är samma på Mustang. Lådan kommer från Granada 2.8i.Tacksam för hjälp!/Gustaf Citera
Gäst March 9, 2004 Report March 9, 2004 * Hansen Racing, Norrlands Custom mfl.* Den typ jag till 99% är säker på att du har är 82mm i diameter.Det finns andra typer av knutkors men inte till smallblock Mustang Fordar* Enklast och billigast är att slakta en kardan från en Ford Mustang, Falcon, Cougar, LTD eller annan US Ford modellHar ingen aning om splinsen på Euro Fordar men på en 8'' med C4 växellåda så är Yoken 28 splinesSäkert en helt annan splines på Granada men du kan ju alltid prova.Eftersom du säkerligen måste svarva av kardanaxeln så kan du ju sätta dit Granada delen på kardanen som ska in i växellådan.Då har du US Ford mot bakaxel och EU Ford mot växellåda Citera
therealpinto March 10, 2004 Author Report March 10, 2004 HejTack för svaren!Tanken är att skarva ihop med en främre bit från Granada. Då blir det en köpesannons på kardan./Gustaf Citera
Fahlgren March 10, 2004 Report March 10, 2004 Vore kul om du kunde meddela hur US/EU sammansättningen går med anledning av mina egna och andras funderingar på växellådsbyte till 5vxl EU låda./Andreas Citera
therealpinto March 10, 2004 Author Report March 10, 2004 HejsanJapp, vi rapporterar hur bitarna verkar kunna passa ihop.Är det någon som vet om kardanen från en Mustang II med V6 passar på 8"-axel från en bil med V8?/Gustaf Citera
Johnny cmc111 March 12, 2004 Report March 12, 2004 Hej Gustaf.Kolla att knutkorset mot vxllådan är ok innan du lägger ner för mycket jobb på kardanen, vissa tyka Ford har sk präglade kors och är inte så lätta att byta. Mät yoken på bakaxeln så du vet vilket kors som passar, sen är det "bara" att leta efter en kardan med samma kors. Jag har råkat utför att det finns olika storlek på kors till Mustang även sk. blandkors (två storlekar på samma kors), har för mig att det var orginal på bilen.Har du frågor om kardan jobb så hör av dig så kanske jag kan hjälpa dig med tips. Citera
Fahlgren March 13, 2004 Report March 13, 2004 Har för mig att vid byte av motor 2.8 - 302 så används 8" bakaxeln från 2.8 men kardan från 302. Rimligtvis borde det gå även åt andra hållet. Vet ej om det är pga hållfasthet eller inpassning till växellådan som man måste använda kardanaxeln från 302. Tror du kan hitta info ang. detta på mustangii.org/Andreas Citera
therealpinto March 15, 2004 Author Report March 15, 2004 HejTack för råden. Jag återkommer, det jag kan tänka mig att vi behöver är "överfallen" som sitter på bakaxelns knutkors - jag tror att de saknas./Gustaf Citera
therealpinto May 5, 2004 Author Report May 5, 2004 HejDet var ju flera som undrade om US-kardan passar mot EU-lådor.Tyvärr fick vi inte tag i den Mustang II-kardan (V6) vi spanat in, utan det blev från en -73:a med sexa istället. Den kardanen passar inte alls mot europeiska lådor.../Gustaf Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.