mathis September 16, 2009 Report September 16, 2009 fick en erbjudande från en firma nu, ett upgrade kit bestående av :mjukvara, nya slutdämpare, öppet luftfilter . till priset 16900,-nya slutdämpare ärvel inte så dyre eller svåra att montera, och det absolut inte luftfilter, dessa bidrar väl oxå mera till grymmare ljud och inte så mycket mer hästar.Mjukvara måste ju någon annan än jag montera, men hur mycket kan bara det kosta?och hur mycket effekt ger det? någpn som vet?tar jag helt fel i mitt resonement eller vad tycker ni? Citera
Alabama Grill September 16, 2009 Report September 16, 2009 Jag tycker det låter en smula dyrt. Jag betalade följande: Tune XCT 3 - 3900 sek http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=451Slutdämpare Magnaflow Axleback Exhaust System - ca 3500 sek http://www.americanmuscle.com/2005-magn ... st-gt.htmlCAI BBK - ca 2500 sek http://www.americanmuscle.com/bbk-2005-gt-cai.htmlTotalt ca 10,000 sek. Jag valde att köpa tunen i sverige eftersom jag värderar support om nåt skulle gå åt pipan.Ljudet av CAI ger ett litet "pjufs" ljud varje gång du vrider ur motorn och växlar upp. Vad det ger i hästar vet jag inte. BBK säger själva att det genererar ca 15 extra kusar, men det tror jag är överdrivet. Däremot är det emotionella värdet destå större. Allt behöver ju inte vara så logiskt för att det ska kännas bra! Ang tunen så behöver du inte vara orolig. Det finns nog ett hundratal Mustanger med Tune och det finns säkert någon som är beredd och hjälpa till att peta in mjukvaran. Alternativt om du köper den i Sverige så får säljande företag hjälpa till över telefonen. Citera
AJ September 16, 2009 Report September 16, 2009 fick en erbjudande från en firma nu, ett upgrade kit bestående av :mjukvara, nya slutdämpare, öppet luftfilter . till priset 16900,-nya slutdämpare ärvel inte så dyre eller svåra att montera, och det absolut inte luftfilter, dessa bidrar väl oxå mera till grymmare ljud och inte så mycket mer hästar.Mjukvara måste ju någon annan än jag montera, men hur mycket kan bara det kosta?och hur mycket effekt ger det? någpn som vet?tar jag helt fel i mitt resonement eller vad tycker ni?Tja, dyrt eller inte. vad är det för slutdämpare ? Corsa axleback kostar över 10.000:- hemma i Sverige. Dock, alla prylar inklusive tune osv är enkelt att installera själv, klarar t om jag som är en IT-kille :-) och bara blir lite smutsig om fingertopparna om dagarna. Citera
mathis September 16, 2009 Author Report September 16, 2009 tack för det , blir nog å göra själv, känns ju bättre oxå Citera
ErikC September 16, 2009 Report September 16, 2009 Jag tycker det låter en smula dyrt. Jag betalade följande: Tune XCT 3 - 3900 sek http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=451Slutdämpare Magnaflow Axleback Exhaust System - ca 3500 sek http://www.americanmuscle.com/2005-magn ... st-gt.htmlCAI BBK - ca 2500 sek http://www.americanmuscle.com/bbk-2005-gt-cai.htmlTotalt ca 10,000 sek. Jag valde att köpa tunen i sverige eftersom jag värderar support om nåt skulle gå åt pipan.Ljudet av CAI ger ett litet "pjufs" ljud varje gång du vrider ur motorn och växlar upp. Vad det ger i hästar vet jag inte. BBK säger själva att det genererar ca 15 extra kusar, men det tror jag är överdrivet. Däremot är det emotionella värdet destå större. Allt behöver ju inte vara så logiskt för att det ska kännas bra! Ang tunen så behöver du inte vara orolig. Det finns nog ett hundratal Mustanger med Tune och det finns säkert någon som är beredd och hjälpa till att peta in mjukvaran. Alternativt om du köper den i Sverige så får säljande företag hjälpa till över telefonen.Vem i Sverige skrev din Tune?Ang. hästarna i CAI så varierar det STORT mellan märkena. Samtidigt så är texterna lite missvisande. En CAI genererar allt imellan 8-20rwhp, MED en tune. Jag vet att vissa säger att en tune inte krävs, vilket stämmer till viss del (men är mest BS...), men en tune är en STOR rekommendation om du vill få ut så mycket som möjligt ur den. Men många tänker inte på att en CAI forcerar mer luft i motorn, men luften måste ju ta vägen någonstans. Så mest hk får du ut av modden om du kör avgassystem också, ihop med en tune då.Dom två bästa, är C&L och JLT, punkt. Det har inte så mycket att göra med storlek på filter eller röret i sig, det har med själva luftflödet att göra. Hur mycket luft som faktiskt tar sig in och på vilket sätt den strömmar. Vi har testat säkert 15 olika CAI´s på dynon, på originalbilar, överladde mm mm mm. På tuning och "grafnivå" ser man stora skillnader. En av CAI som säljs mycket av och är en av "dom stora" är rent ut sagt SKIT. Luftströmmarna blir oregelbundna, svårmappad och enligt mig ser även ut som skräp.Axle-back i sig ger inte heller så mycket pulver, mest en härligare ljudupplevelse. Restriktionerna sitter mestadels i grenrören, kattarna och midpipe'en.En BRA tune parat med ett CAI av bra design ska ge ca 18-22 hästar på hjulen (i en S197)./Erik Citera
Alabama Grill September 17, 2009 Report September 17, 2009 Jag tycker det låter en smula dyrt. Jag betalade följande: Tune XCT 3 - 3900 sek http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=451Slutdämpare Magnaflow Axleback Exhaust System - ca 3500 sek http://www.americanmuscle.com/2005-magn ... st-gt.htmlCAI BBK - ca 2500 sek http://www.americanmuscle.com/bbk-2005-gt-cai.htmlTotalt ca 10,000 sek. Jag valde att köpa tunen i sverige eftersom jag värderar support om nåt skulle gå åt pipan.Ljudet av CAI ger ett litet "pjufs" ljud varje gång du vrider ur motorn och växlar upp. Vad det ger i hästar vet jag inte. BBK säger själva att det genererar ca 15 extra kusar, men det tror jag är överdrivet. Däremot är det emotionella värdet destå större. Allt behöver ju inte vara så logiskt för att det ska kännas bra! Ang tunen så behöver du inte vara orolig. Det finns nog ett hundratal Mustanger med Tune och det finns säkert någon som är beredd och hjälpa till att peta in mjukvaran. Alternativt om du köper den i Sverige så får säljande företag hjälpa till över telefonen.Vem i Sverige skrev din Tune?Ang. hästarna i CAI så varierar det STORT mellan märkena. Samtidigt så är texterna lite missvisande. En CAI genererar allt imellan 8-20rwhp, MED en tune. Jag vet att vissa säger att en tune inte krävs, vilket stämmer till viss del (men är mest BS...), men en tune är en STOR rekommendation om du vill få ut så mycket som möjligt ur den. Men många tänker inte på att en CAI forcerar mer luft i motorn, men luften måste ju ta vägen någonstans. Så mest hk får du ut av modden om du kör avgassystem också, ihop med en tune då.Dom två bästa, är C&L och JLT, punkt. Det har inte så mycket att göra med storlek på filter eller röret i sig, det har med själva luftflödet att göra. Hur mycket luft som faktiskt tar sig in och på vilket sätt den strömmar. Vi har testat säkert 15 olika CAI´s på dynon, på originalbilar, överladde mm mm mm. På tuning och "grafnivå" ser man stora skillnader. En av CAI som säljs mycket av och är en av "dom stora" är rent ut sagt SKIT. Luftströmmarna blir oregelbundna, svårmappad och enligt mig ser även ut som skräp.Axle-back i sig ger inte heller så mycket pulver, mest en härligare ljudupplevelse. Restriktionerna sitter mestadels i grenrören, kattarna och midpipe'en.En BRA tune parat med ett CAI av bra design ska ge ca 18-22 hästar på hjulen (i en S197)./ErikBBK säger att min CAI ska ge ca 15 extra hp. Men jag kan inte känna den lilla skilnaden. Vad rekommenderar du mig att göra för att få ut mer pulver. BBK beskriver att det inte behövs tune efter installation. Den tune jag har är Xcal 3. Citera
uffeg September 17, 2009 Report September 17, 2009 Jag tycker det låter en smula dyrt. Jag betalade följande: Tune XCT 3 - 3900 sek http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=451Slutdämpare Magnaflow Axleback Exhaust System - ca 3500 sek http://www.americanmuscle.com/2005-magn ... st-gt.htmlCAI BBK - ca 2500 sek http://www.americanmuscle.com/bbk-2005-gt-cai.htmlTotalt ca 10,000 sek. Jag valde att köpa tunen i sverige eftersom jag värderar support om nåt skulle gå åt pipan.Ljudet av CAI ger ett litet "pjufs" ljud varje gång du vrider ur motorn och växlar upp. Vad det ger i hästar vet jag inte. BBK säger själva att det genererar ca 15 extra kusar, men det tror jag är överdrivet. Däremot är det emotionella värdet destå större. Allt behöver ju inte vara så logiskt för att det ska kännas bra! Ang tunen så behöver du inte vara orolig. Det finns nog ett hundratal Mustanger med Tune och det finns säkert någon som är beredd och hjälpa till att peta in mjukvaran. Alternativt om du köper den i Sverige så får säljande företag hjälpa till över telefonen.Vem i Sverige skrev din Tune?Ang. hästarna i CAI så varierar det STORT mellan märkena. Samtidigt så är texterna lite missvisande. En CAI genererar allt imellan 8-20rwhp, MED en tune. Jag vet att vissa säger att en tune inte krävs, vilket stämmer till viss del (men är mest BS...), men en tune är en STOR rekommendation om du vill få ut så mycket som möjligt ur den. Men många tänker inte på att en CAI forcerar mer luft i motorn, men luften måste ju ta vägen någonstans. Så mest hk får du ut av modden om du kör avgassystem också, ihop med en tune då.Dom två bästa, är C&L och JLT, punkt. Det har inte så mycket att göra med storlek på filter eller röret i sig, det har med själva luftflödet att göra. Hur mycket luft som faktiskt tar sig in och på vilket sätt den strömmar. Vi har testat säkert 15 olika CAI´s på dynon, på originalbilar, överladde mm mm mm. På tuning och "grafnivå" ser man stora skillnader. En av CAI som säljs mycket av och är en av "dom stora" är rent ut sagt SKIT. Luftströmmarna blir oregelbundna, svårmappad och enligt mig ser även ut som skräp.Axle-back i sig ger inte heller så mycket pulver, mest en härligare ljudupplevelse. Restriktionerna sitter mestadels i grenrören, kattarna och midpipe'en.En BRA tune parat med ett CAI av bra design ska ge ca 18-22 hästar på hjulen (i en S197)./ErikMed risk för att man inte vill höra svaret... men här kommer frågan ändå:Har ni testat STEEDAS, med high flow inlet tube? Vad ger det och framförallt vad anser du om dess kvalitet?Sen fundera jag på det du föreslår......... nya grenrör och bak.....Kostar? Var ska man handla ?hmmPlus 4.10 utväxling... plus..... det tar ALDRIG slut...... Citera
ErikC September 17, 2009 Report September 17, 2009 Med risk för att man inte vill höra svaret... men här kommer frågan ändå:Har ni testat STEEDAS, med high flow inlet tube? Vad ger det och framförallt vad anser du om dess kvalitet?Sen fundera jag på det du föreslår......... nya grenrör och bak.....Kostar? Var ska man handla ?hmmPlus 4.10 utväxling... plus..... det tar ALDRIG slut......Steeda's ligger precis på "medel" om man vill kalla det så. Bra kvalité på själva enheten, hyffsade siffor och funkar bra helt enkelt. Förmodligen den vi säljer mest av just pga av namnet. Steeda har ju funnits i över 20 år, utvecklar och tillverkar delar för Ford Racing mm mm så dom kan sin skit.Ang grenrören och det så finns det två alternativ. Dyrare och RIKTIGT bra, eller billigt. Att gå billigt (typ flowtech mm) är fullständigt meningslöst då du kommer kasta dom i tippen av ren aggretion innan du ens fått på dom.Enda vägen att gå enligt min erfarhenhet är utan tvekan Kooks. Ljud, passform, kvalité och kraft ligger helt klart högst i rangordningen. Kooks är utan tvekan vår bästsäljare när det gäller headers.Så kör på Kooks LT's, Kooks cats och X-pipe och jag lovar att du kommer bli nöjd.BBK säger att min CAI ska ge ca 15 extra hp. Men jag kan inte känna den lilla skilnaden. Vad rekommenderar du mig att göra för att få ut mer pulver. BBK beskriver att det inte behövs tune efter installation. Den tune jag har är Xcal 3.ENDA sättet att få ut 15hk på din BBK CAI är med en passande tune. Det finns ingen CAI som funkar bra utan tune. Det finns dom som kanske inte gör att din check engine light kommer på, men för det betyder det inte att det gör någon nytta.Din tune är inte Xcal3, din "tuneER" eller "flash device" är Xcal3. Vilken tune (mapp) som finns på din Xcal beror helt på vem du köpte din Xcal3 ifrån. Köper du den från Steeda så har den vår tune, köper du den från SCT direkt så är den en allmän tune som skapades för hundra år sedan av Ryan (en kille som jobbar där som vi känner rätt bra). Jag tror inte att det finns någon i Sverige som har tillgång till en Dyno, och därmed har kunskapen att skriva en "riktig" Tune till din bil.Dom generiska tune'en är inte så himla bra, alla bilar är olika, alla CAI har olika perametrar mm mm. Vi säljer visserligen "mail order tunes", men varje tune vi säljer är ändå skapad för just din bil. En tune som funkar kanonbra på en Mustang i Nevada behöver INTE funka lika bra på en bil i Sverige. Annan kvalité på soppan, andra tillsatser (mängd etanol mm). En fördel som vi har är arr Paul Meister (min kollega) har varit i Sverige och tune'at flera bilar på plats med Andreas på No Fear Motorsport. Han vet hur en "Svensk" tune ska se ut. Så om du vill ha en riktigt bra, dynotestad tune men ändå ha Svensk support så köp den via Andreas på NFM. Så för att svara på din fråga så behöver du en ny tune till din Xcal3!Våran Dyno håller på att installeras just nu, så vi kommer skicka med grafer och all data med våra Xcals och andra delar så folk kan se exakt hur mycket ökningen blir med varje mod med olika kombinationer./Erik Citera
freddan302 September 17, 2009 Report September 17, 2009 Eric! Vet att detta är lite OT men är det nån överhuvudtaget som fattar att mappa den äldre generationen mustanger i sverige, i mitt fall 94-95? Vet att i usa är det många firmor som gör det... Citera
ErikC September 17, 2009 Report September 17, 2009 Eric! Vet att detta är lite OT men är det nån överhuvudtaget som fattar att mappa den äldre generationen mustanger i sverige, i mitt fall 94-95? Vet att i usa är det många firmor som gör det...OH ja, vi har gjort säkert 10-15st 94-95 5.0L. Dom svara MYCKET bra på det. Många ägare till Femnollor inser inte att en tune är minst lika viktigt för dom som för dom nyare. Citera
mike85 September 17, 2009 Report September 17, 2009 Jag tycker det låter en smula dyrt. Jag betalade följande: Tune XCT 3 - 3900 sek http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=451Slutdämpare Magnaflow Axleback Exhaust System - ca 3500 sek http://www.americanmuscle.com/2005-magn ... st-gt.htmlCAI BBK - ca 2500 sek http://www.americanmuscle.com/bbk-2005-gt-cai.htmlTotalt ca 10,000 sek. Jag valde att köpa tunen i sverige eftersom jag värderar support om nåt skulle gå åt pipan.Ljudet av CAI ger ett litet "pjufs" ljud varje gång du vrider ur motorn och växlar upp. Vad det ger i hästar vet jag inte. BBK säger själva att det genererar ca 15 extra kusar, men det tror jag är överdrivet. Däremot är det emotionella värdet destå större. Allt behöver ju inte vara så logiskt för att det ska kännas bra! Ang tunen så behöver du inte vara orolig. Det finns nog ett hundratal Mustanger med Tune och det finns säkert någon som är beredd och hjälpa till att peta in mjukvaran. Alternativt om du köper den i Sverige så får säljande företag hjälpa till över telefonen.Vem i Sverige skrev din Tune?Ang. hästarna i CAI så varierar det STORT mellan märkena. Samtidigt så är texterna lite missvisande. En CAI genererar allt imellan 8-20rwhp, MED en tune. Jag vet att vissa säger att en tune inte krävs, vilket stämmer till viss del (men är mest BS...), men en tune är en STOR rekommendation om du vill få ut så mycket som möjligt ur den. Men många tänker inte på att en CAI forcerar mer luft i motorn, men luften måste ju ta vägen någonstans. Så mest hk får du ut av modden om du kör avgassystem också, ihop med en tune då.Dom två bästa, är C&L och JLT, punkt. Det har inte så mycket att göra med storlek på filter eller röret i sig, det har med själva luftflödet att göra. Hur mycket luft som faktiskt tar sig in och på vilket sätt den strömmar. Vi har testat säkert 15 olika CAI´s på dynon, på originalbilar, överladde mm mm mm. På tuning och "grafnivå" ser man stora skillnader. En av CAI som säljs mycket av och är en av "dom stora" är rent ut sagt SKIT. Luftströmmarna blir oregelbundna, svårmappad och enligt mig ser även ut som skräp.Axle-back i sig ger inte heller så mycket pulver, mest en härligare ljudupplevelse. Restriktionerna sitter mestadels i grenrören, kattarna och midpipe'en.En BRA tune parat med ett CAI av bra design ska ge ca 18-22 hästar på hjulen (i en S197)./ErikBra att du sa de.Va riktigt nära att köpa steedas.Finns JLT eller C&L här hemma att få tag på?? Citera
ErikC September 17, 2009 Report September 17, 2009 Jag tycker det låter en smula dyrt. Jag betalade följande: Tune XCT 3 - 3900 sek http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=451Slutdämpare Magnaflow Axleback Exhaust System - ca 3500 sek http://www.americanmuscle.com/2005-magn ... st-gt.htmlCAI BBK - ca 2500 sek http://www.americanmuscle.com/bbk-2005-gt-cai.htmlTotalt ca 10,000 sek. Jag valde att köpa tunen i sverige eftersom jag värderar support om nåt skulle gå åt pipan.Ljudet av CAI ger ett litet "pjufs" ljud varje gång du vrider ur motorn och växlar upp. Vad det ger i hästar vet jag inte. BBK säger själva att det genererar ca 15 extra kusar, men det tror jag är överdrivet. Däremot är det emotionella värdet destå större. Allt behöver ju inte vara så logiskt för att det ska kännas bra! Ang tunen så behöver du inte vara orolig. Det finns nog ett hundratal Mustanger med Tune och det finns säkert någon som är beredd och hjälpa till att peta in mjukvaran. Alternativt om du köper den i Sverige så får säljande företag hjälpa till över telefonen.Vem i Sverige skrev din Tune?Ang. hästarna i CAI så varierar det STORT mellan märkena. Samtidigt så är texterna lite missvisande. En CAI genererar allt imellan 8-20rwhp, MED en tune. Jag vet att vissa säger att en tune inte krävs, vilket stämmer till viss del (men är mest BS...), men en tune är en STOR rekommendation om du vill få ut så mycket som möjligt ur den. Men många tänker inte på att en CAI forcerar mer luft i motorn, men luften måste ju ta vägen någonstans. Så mest hk får du ut av modden om du kör avgassystem också, ihop med en tune då.Dom två bästa, är C&L och JLT, punkt. Det har inte så mycket att göra med storlek på filter eller röret i sig, det har med själva luftflödet att göra. Hur mycket luft som faktiskt tar sig in och på vilket sätt den strömmar. Vi har testat säkert 15 olika CAI´s på dynon, på originalbilar, överladde mm mm mm. På tuning och "grafnivå" ser man stora skillnader. En av CAI som säljs mycket av och är en av "dom stora" är rent ut sagt SKIT. Luftströmmarna blir oregelbundna, svårmappad och enligt mig ser även ut som skräp.Axle-back i sig ger inte heller så mycket pulver, mest en härligare ljudupplevelse. Restriktionerna sitter mestadels i grenrören, kattarna och midpipe'en.En BRA tune parat med ett CAI av bra design ska ge ca 18-22 hästar på hjulen (i en S197)./ErikBra att du sa de.Va riktigt nära att köpa steedas.Finns JLT eller C&L här hemma att få tag på??Steeda's är inte den som jag syftade på som var ren skit, den är från en annat större bolag.Du kommer verkligen inte vara missnöjd med Steeda's, men du kommer vara garanterat mer nöjd med C&L's.Kolla med Andreas på NFM vad han har liggandes på hyllan/Erik Citera
Danne M September 17, 2009 Report September 17, 2009 Hej alla,Har varit en lurker här länge nu, men känner att det är dags att ge sig tillkänna och samtidigt passa på att fråga en sak. Jag funderar själv på att skaffa mig en CAI, har funderat lite på C&L bla, men vad jag undrar är om man då riskerar att hamna över utsläppsgränsvärdena ? Vill helst inte ha problem med SBP...Det hör till saken att jag väntar på racekattar från Magnaflow, vilket antagligen kommer putta mig nära gränsen redan där.Så ni som har CAIs, har det påverkat era CO värden nämnvärt ?Danne Citera
ErikC September 17, 2009 Report September 17, 2009 Hej alla,Har varit en lurker här länge nu, men känner att det är dags att ge sig tillkänna och samtidigt passa på att fråga en sak. Jag funderar själv på att skaffa mig en CAI, har funderat lite på C&L bla, men vad jag undrar är om man då riskerar att hamna över utsläppsgränsvärdena ? Vill helst inte ha problem med SBP...Det hör till saken att jag väntar på racekattar från Magnaflow, vilket antagligen kommer putta mig nära gränsen redan där.Så ni som har CAIs, har det påverkat era CO värden nämnvärt ?DanneEn CAI kommer inte ändra dina CO värden. och kattarna kommer var tilräckliga för att hålla dig inom gränserna!Jag har haft sportkattar, fullängds grenrör + i princip alla bolt-ons möjliga och aldrig haft problem med besiktningen./Erik Citera
Petra September 18, 2009 Report September 18, 2009 R-tune i Arlanda stad har Dyno så han mappar individuellt. www.vette.se Citera
mathis September 19, 2009 Author Report September 19, 2009 var hos hc bilservice i lund, blir nog att använda de, mycket bra kille underbar verkstad och allt de säljer är testad och utprovat av de själva Citera
fenne September 20, 2009 Report September 20, 2009 var hos hc bilservice i lund, blir nog att använda de, mycket bra kille underbar verkstad och allt de säljer är testad och utprovat av de självadet gör du rätt i! kan som sagt rekommendera dom. väldigt trevliga och servicevänliga killar! Citera
MarkusK September 22, 2009 Report September 22, 2009 Som sagt tidigare,r-tune i Stockholm mappar i sin rototest.Han är erkänt bäst på Corvette i Sverige och säkert lika bra på Mustang.Synd bara att han endast mappar 2005+,jag hade gärna tagit min Cobra till honom.Nu blir det bara en bänkning där. Citera
andreas-cmc 1562 September 22, 2009 Report September 22, 2009 R-tune i Arlanda stad har Dyno så han mappar individuellt. www.vette.seMen han har ingen erfarenhet av mustanger. Corvetter och Mustanger är väldigt olika bilar att mappa.Torq och NFM:s samarbete är det bästa man som svensk kan vända sig till med sin mustang!All erfarenhet från USA av mustanger tillsammans med svensk service och support!pg. håll utkik under hösten på www.nfm.nu. Vi håller på med vår nya webbsite som kommer bli Sveriges största online shop för delar till amerikanska bilar! Med svenska priser till din dörr! Citera
ErikC September 22, 2009 Report September 22, 2009 Som sagt tidigare,r-tune i Stockholm mappar i sin rototest.Han är erkänt bäst på Corvette i Sverige och säkert lika bra på Mustang.Synd bara att han endast mappar 2005+,jag hade gärna tagit min Cobra till honom.Nu blir det bara en bänkning där.Som Andreas säger så bara för att man är bra på Corvette (vilket han onekligen är) behöver inte betyda att han är lika bra på Mustang!Men jag undrar egentligen varför han enbart tune'ar 05+? 05 plus är ju mer komplicerat jämfört med 99-04, just med tanke på Drive-by-wire systemet mm mm.Är det någon som vet vilken mjukvara han använder vid tuning av Mustangerna? Citera
MarkusK September 22, 2009 Report September 22, 2009 Som sagt tidigare,r-tune i Stockholm mappar i sin rototest.Han är erkänt bäst på Corvette i Sverige och säkert lika bra på Mustang.Synd bara att han endast mappar 2005+,jag hade gärna tagit min Cobra till honom.Nu blir det bara en bänkning där.Som Andreas säger så bara för att man är bra på Corvette (vilket han onekligen är) behöver inte betyda att han är lika bra på Mustang!Men jag undrar egentligen varför han enbart tune'ar 05+? 05 plus är ju mer komplicerat jämfört med 99-04, just med tanke på Drive-by-wire systemet mm mm.Är det någon som vet vilken mjukvara han använder vid tuning av Mustangerna?Nu finns det ju inte mycket att välja mellan när man är i Sverige.Antingen köper man en handtuner med en "canned/custom" tune där man inte kan vara 100% på vad man får eller så mappar man hos r-tune där man får papper på hur allt ligger till.Prisskillnaden är inte så stor mellan dessa.Alternativen är förstås att köra era dynodays vilket är i min mening ganska dyrt,speciellt om man inte kör överladdat där det förmodligen finns mer pulver att hämta med en mappning.Detta är ingen kritik mot någon,jag förstår att alla vill tala för sin egen sak.Jag funderar personligen på att anmäla mig till mappningen med eran "guru"för att få allt så bra som det går. Citera
freddan302 September 22, 2009 Report September 22, 2009 Den här "gurun", kan han mappa de äldre mustangerna? 89-95? Citera
ErikC September 22, 2009 Report September 22, 2009 Den här "gurun", kan han mappa de äldre mustangerna? 89-95?Självklart! Vi har mappat flertalet Foxar och dom tidiga SN-95 modellerna med 5.0L motor. "Gurun" är f.ö. min partner Paul Meister, en av dom främsta tuners i världen för Ford. Han tune'ar allt från gamla foxar upp till turbomatade Ford GT's. Han har själv haft en 835rwhp dubbelturbo 03 Cobra som gick 5k mil på originalmotor. Kan verkligen rekommendera No Fear Motorsports Dynodagar! Citera
ErikC September 22, 2009 Report September 22, 2009 Som sagt tidigare,r-tune i Stockholm mappar i sin rototest.Han är erkänt bäst på Corvette i Sverige och säkert lika bra på Mustang.Synd bara att han endast mappar 2005+,jag hade gärna tagit min Cobra till honom.Nu blir det bara en bänkning där.Som Andreas säger så bara för att man är bra på Corvette (vilket han onekligen är) behöver inte betyda att han är lika bra på Mustang!Men jag undrar egentligen varför han enbart tune'ar 05+? 05 plus är ju mer komplicerat jämfört med 99-04, just med tanke på Drive-by-wire systemet mm mm.Är det någon som vet vilken mjukvara han använder vid tuning av Mustangerna?Nu finns det ju inte mycket att välja mellan när man är i Sverige.Antingen köper man en handtuner med en "canned/custom" tune där man inte kan vara 100% på vad man får eller så mappar man hos r-tune där man får papper på hur allt ligger till.Prisskillnaden är inte så stor mellan dessa.Alternativen är förstås att köra era dynodays vilket är i min mening ganska dyrt,speciellt om man inte kör överladdat där det förmodligen finns mer pulver att hämta med en mappning.Detta är ingen kritik mot någon,jag förstår att alla vill tala för sin egen sak.Jag funderar personligen på att anmäla mig till mappningen med eran "guru"för att få allt så bra som det går.Om man nu väljer att köpa en "canned" tune så är det viktigt att välja nån som ändå gör "True Custom Tune" trots att det görs på håll. Alla mappar som Andreas (NFM) använder (och vi då självklart) är just det. Dom görs individuellt för varje bil. En fördel som vi har (NFM och Torq) är att våran mappare har varit i Sverige och mappat på plats, så han vet hur en "Svensk" tune ska vara.Självklart är en dyno tune alltid bättre, och därför rekommenderar vi starkt Andreas Dyno Days, men bara för att bilen mappas på plats så är det ändå oehört viktigt att Tunern vet vad han håller på med. (Obs, jag säger inte att R-Tune inte kan tune'a, utan att någon med 1000-tals Fordmotor tuning bakom sig är ett bättre val).Och någonting som vi är kända för är just "driveability" och inte enbart maxuttag av pulver. Drive-by-wire och andra saker som just 05+ bilarna har gör det till lite av en specialkunskap att kunna det./Erik Citera
Recommended Posts