Jump to content

Bredd på -65 bakaxel??HJÄLP


Recommended Posts

Håller på att renovera en -65 fastback och har nu dragit slutsatsen att det måste sitta fel bakaxel i min bil :cry: har nu monterat 15/7 tums fälgar vet inte exakt backspace men de breddar något mer inåt än utåt så det ska fan inte vara några problem att få dem innanför hjulhuset.Fast de sticker fortfarande ut 1-3 cm.Men mina beräkningar är att det skulle krävas ca 8-10 cm kortare bakaxel för att få däcken som är 215/65 innanför hjulhuset.Finns det nån vänlig själ som kan mäta hur bred orginal bakaxeln ska vara för jag tänker kapa axeln istället för att leta en ny och renovera?finns det nån som har drivaxlar till en 8 tummar så kan jag vara intresserade av dessa så slippar man fräsa i dem som sitter i nu

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag körde med en 67-70 axel på min 66'a, funkade nästan med 17tummare från en Mustang av årsmodell 2000. Däcken skrapade i skärmkanterna rätt ordentligt.

Nu har jag en axel från en modernare bil med diffbroms och skivbromsar, som ska vara ½tum bredare (alltså 59,75 tum) än 65-66 och det funkar perfekt med dom fälgarna på (5mm spacers sitter på plats bara för att jag hade dom på hyllan :-- ).

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Orginal bakaxel till 65-66 ska vara 57.25 tum och har man då en bakaxel från 67-70 som är 59.25 tum så är det som att ha spacer på 2.5 cm på varje sida och vill man då slippa använda fälgar från nyare biler med kraftig offsett så har man inget annat val än att återgå till orginal spårvidd vilket jag nu gjort så nu sitter fälgarna perfekt på kärran så jag behöver nu inga fler nyttiga råd på den här tråden :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Orginal bakaxel till 65-66 ska vara 57.25 tum och har man då en bakaxel från 67-70 som är 59.25 tum så är det som att ha spacer på 2.5 cm på varje sida och vill man då slippa använda fälgar från nyare biler med kraftig offsett så har man inget annat val än att återgå till orginal spårvidd vilket jag nu gjort så nu sitter fälgarna perfekt på kärran så jag behöver nu inga fler nyttiga råd på den här tråden :lol:

Dessa mått, är dom mätt mellan: Hausing, flange to flange eller axle shaft,flange to flange. Är det samtidigt samma bredd på 8" och 9". Är lite osäker själv på vad jag har för bakaxe.l

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...