Jump to content

Transm.oljetemp + Motoroljetemp


LAnders

Recommended Posts

Som rubriken lyder är jag mycket intresserad av att ha koll på olika ämnen och förfaranden som pågår under våra 40-år gamla motorhuvar. Jag har väl haft för nya bilar då jag arbetat som kringresande med olika leasingbilar, under en massa år. På den senaste, en BMW 525 från 06 behövde man inte ens stoppa motorn för att kontrollera oljenivån. Man navigerade fram på datorn och bad den precentera aktuell oljenivå.

Nu då jag gått ut i arbetslöshetens underbara värld så köpte jag mig en riktig bil med de absolut nödvändigaste mätarna. Inte ens varvräknare. Den förra ägaren använde säkert sina vana öron för att bedömma varvtalet och fick ha en viss feltolerans.

Själv avskyr jag felmarginaler och önskar få veta exakt korrekt värde på allt jag mäter, vad det än är. Eftersom jag har lediga och missprydande gapande hål i instrumentpanelen tänkte jag installera tre högkvalitetsmätare, som håller föraren med informationen om aktuell motoroljetemp samt aktuell transmissionsoljetemp.

Båda mätarna är med elektrisk givare. Var skulle Ni ha monterat givarna?

Min preliminära uppfattning är:

Transmissionsgivaren bör monteras i någon av ledningarna till oljekylaren. Vilken är den inkommande till kylaren och vilken är den nedkylda utgående, sett stående från bilens grill (tvärtemot från förarplatsen). Är den vänstra ledningen den avkylda utgående eller är det tvärsom? Det intressanta är väl att mäta temperaturen strax innan transoljan går in i kylaren, alltså den inkommande ledningen.

Växellådan är en C4

I) Vilka gängor är anslutningarna om man tvingas leta efter en lämplig trevägskoppling att montera där för att få fast givaren?

II) Har någon en bättre lösning på var man skall placera och skruva fast givaren för att få så bra koll på transmissionsoljetempen? Bilen är så stark så man ritar ofrivilliga streck allt för ofta och får skämmas vid övergångsställena då man ska iväg ibland. Då är det intressant att hålla koll på transmissionsoljetempen tycker jag.

Motorn är en 351C 2v

Jag vill även veta motoroljetempen då vattentempmätaren ofta säger "för hög vattentemp", och tempmätaren försvinner bort från hela mätskalan till höger. Detta gäller när jag kör i branta långa backar i långsam fart. Bilen uppför sig exakt som den ska, inget problem. När man är uppe på plan mark så upptäcker man att motortempen är helt normal igen "för länge sen"... Alltså direkt man kommer upp. Nu vill jag montera en oljetempmätare för att se om även denna gör likadant för det är otäckt att blåsa nån topp-packning om vattentempmätaren har rätt, vilket jag är skeptisk mot att den är.

Frågan är, var är bäst och helst enklast att montera den elektriska givaren till motoroljetempen?

I.) Koppla loss hela oljetryckskontakten och köp en trevägskoppling. Koppla därefter in dem båda i var sitt nytt uttag. (vet någon vilken gänga det är + storlek?)

II.) Borra ett litet hål för givaren långt ned i oljetråget, dra fast givaren med lämplig mutter från insidan samt oring som tätning. Denna metod kräver demontering av tråg. Är det så vettigt att mäta tempen nere i oljetråget egentligen dit oljan hamnar efter avkylning?

III.) Har någon en bättre lösning på var man skall placera och skruva fast givaren för att få så bra koll på motoroljetempen som möjligt?

Tacksam för svar/ LA

Link to comment
Share on other sites

Transmission- Det bästa är väl att montera givaren i oljetråget på lådan.

Svetsa dit den gängade bussningen. Vips så har du också en avtappning till vxllådsoljan.

Oljetryck/temp- har sett adaptrar för det ändamålet att placera invid oljefiltret.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid monterat oljetempgivare i tråget, löda fast en gängad nippel/mutter i tråget blir tätt och bra.

Att oljan skulle vara avkyld i tråget och tempmätaren skulle bli missvisande håller jag inte med om, det är ju därifrån pumpen suger oljan som går till lagren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...