Tobias CMC1505 October 2, 2009 Report October 2, 2009 Nu får man väl bokstavligt talat stryk men.. svetsa bakaxeln ?Är väldigt less på att bara lämna ett streck när man drar iväg.Plus att det är inte alls lika kul att leka, blir inte samma skjuss som när båda hjulen spinner.Gör man en helmiss om man svetsar bakaxeln istället för att byta?Tror absolut inte att min är original till bilen och ska jag erkänna så betyder det inget heller.Man har ju kört en del Volvo med svetsade bakaxlar och dom har hållit för mycket och mer.. men ?Är det värt att köpa en riktig ändå kanske ?Man kan ju räkna med i vart fall 4-5000:- för att få hem en.. kostar ju lite mer än svetstråd. Citera
JanneJ October 3, 2009 Report October 3, 2009 Jag skulle inte göra det på en gatbil, det passar bättre i folkrace eller drifting.Effekten blir att bägge bakhjulen alltid går med samma hastighet. Tänk dig att du kör i nysnö ett varv i en rondell, spåren som hjulen lämnar kan beskrivas som 2 cirklar där den inre har betydligt mindre omkrets och följdaktligen har innerhjulet rullat en kortare väg.I en kurva där innerhjulen har en kortare väg tvingas hjulet att slira hela tiden. Du blir mer eller mindre tvungen att köra på sladd hela tiden.Bilen skulle slita däck som attan och bli opålitlig i största allmänhet, speciellt i regn. Citera
CMC 1061 Berra October 3, 2009 Report October 3, 2009 Varför förstöra en diff. Tillverka en spole då i stället. Eller skafa dig en lamelldiff. Skulle den svetsade gå sönder. Skulle tro att du får leta efter hel bakaxel tillslut. Och då blir det mycket mera kostsamt än det skulle blivit från början.Berra Citera
bosewallius October 3, 2009 Report October 3, 2009 Sätt in en Detroit Locker. Dyra men enligt min mening värd pengarna.Den nyare typen är ganska tyst också medan den äldre modellenlåter som den går i två delar när den kopplas in vid gaspådrag ellersläpper vid motorbroms.Bägge mina Shelbys har Detroit Lockers och man lär sig att köra påett visst sätt runt gathörn.Mvh Bosse Citera
ThomasFB October 4, 2009 Report October 4, 2009 Gör man en helmiss om man svetsar bakaxeln istället för att byta?JA, Du gör bilen livsfarlig för dej själv och för andra i trafiken. Spool hör inte hemma på gatan, bilen drar till vänster, över på mötande trafikens sida vid gaspådrag. Kombinera låst bakaxel med kraftig motor, skitdåliga köregenskaper i en amerikanare och värdelösa däck, och du har ett mordvapen under arslet. Citera
Tobias CMC1505 October 4, 2009 Author Report October 4, 2009 JA, Du gör bilen livsfarlig för dej själv och för andra i trafiken. Spool hör inte hemma på gatan, bilen drar till vänster, över på mötande trafikens sida vid gaspådrag. Kombinera låst bakaxel med kraftig motor, skitdåliga köregenskaper i en amerikanare och värdelösa däck, och du har ett mordvapen under arslet.Mjo det har du helt rätt i.Min Bmw är det någon tidigare ägare som svetsat bakaxeln på.Den är inte det minsta trevlig att köra när det regnar eller är snö ute.... man kan inte ens låta någon annan köra bilen när det är busväder ute. Jaja, det blir till att köpa nytt det också då.. köra diffat till 2019 då kanske. Citera
CMC 1061 Berra October 6, 2009 Report October 6, 2009 Bra formulerat Thomas Fb. Och det är helt sant som står skrivet i hans inlägg. Var själv för feg att skriva så. Men jag håller med. att jag skrev spole. Var endast för det håller bättre. Än svetsat. Svetsar man så har man samma farliga bi som med spole. samt att det kan gå sönder. Och då är det riktigt farligt. Om den skulle gå sönder. Så kan man räkna med tvärnit. Och låsta hjul utan att man själv har bromsat till det kan bara sluta olyckligt. Berra Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.