Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Du kan montera den framför eller bakom kylaren.

Om framför blir gallret på fläkten vänd mot kylare = mindre effektivt, men det duger som tillskottsfläkt.

Skall du ha kvar originalfläkt så får du nog inte plats bakom.

Tillverka nån sorts fästen/ram till fläkten så den går att fästa framför kylaren av plattjärn. Skall du ha den bakom finns speciella plast band som går sticka genom kylaren. Termostat finns en massa olika.

Till det behöver du relä och en termostat, alternativt en manuell brytare om din originalkyl skall sitta kvar.

Kom ihåg att ta bort den lilla lådan/kretskortet på 850-fläkten.

Du skall bara ha 2 trådar direkt ut från fläkten.

/Tommy.

Hej.

Du kan montera den framför eller bakom kylaren.

Om framför blir gallret på fläkten vänd mot kylare = mindre effektivt, men det duger som tillskottsfläkt.

Skall du ha kvar originalfläkt så får du nog inte plats bakom.

Tillverka nån sorts fästen/ram till fläkten så den går att fästa framför kylaren av plattjärn. Skall du ha den bakom finns speciella plast band som går sticka genom kylaren. Termostat finns en massa olika.

Till det behöver du relä och en termostat, alternativt en manuell brytare om din originalkyl skall sitta kvar.

Kom ihåg att ta bort den lilla lådan/kretskortet på 850-fläkten.

Du skall bara ha 2 trådar direkt ut från fläkten.

/Tommy.

Finns det något "kit" att köpa för att montera elflekt?

Det finns termostathus från nyare FORD V8'or med ett gängat hål i överkant.

Jag använde ett sånt tillsammans med en givare från okänd Suzuki till min 66,a. Fläkten startar "lite tidigt" men det håller ju tempen i schack....

Har dessutom modern generator o friskt batteri så det har funkat bra än så länge.....

/Björn

Det finns termostathus från nyare FORD V8'or med ett gängat hål i överkant.

Jag använde ett sånt tillsammans med en givare från okänd Suzuki till min 66,a. Fläkten startar "lite tidigt" men det håller ju tempen i schack....

Har dessutom modern generator o friskt batteri så det har funkat bra än så länge.....

/Björn

Jag gjorde samma "misstag" att montera de 2 givarna i termostahuset,-jovisst,kylning fungerar ju bra men fläktarna (dubbla) går ju igång väldigt ofta,så jag har fått krypa till korset och kommer att montera givarna i utgående kylarslang :roll:

Någon som vet vad det är för storlek på nedre kylarslang?

Biltema har denna adapter från 38mm till 42mm

32-1238_l.jpg

Någon som vet storleken?

T.ex. original till -70 med 351:a:

"Coolant Hose, Centerline Length 16.8, I.D. 1.75 "

I.D. = (borde betyda innerdiam... :roll: ) c:a 45mm

  • 7 months later...

Jag handlade fläkt + termostat med relä säkringshållare kablage mm, kopplingsschema osv på Åbergs i högdalen

monterade fläkten framför kylaren, har kvar originalfläkten, funkar bra vid ex cruising då man står mycket på tomgång o puttrar 8)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...