Draken October 3, 2009 Report October 3, 2009 Tänkte montera elfläkt från min volvo 850 i mustangen!Har aldrig eftermonterat en elfläkt så jag undrar är det bökigt? Citera
Tommyax October 4, 2009 Report October 4, 2009 Hej.Du kan montera den framför eller bakom kylaren.Om framför blir gallret på fläkten vänd mot kylare = mindre effektivt, men det duger som tillskottsfläkt.Skall du ha kvar originalfläkt så får du nog inte plats bakom.Tillverka nån sorts fästen/ram till fläkten så den går att fästa framför kylaren av plattjärn. Skall du ha den bakom finns speciella plast band som går sticka genom kylaren. Termostat finns en massa olika.Till det behöver du relä och en termostat, alternativt en manuell brytare om din originalkyl skall sitta kvar.Kom ihåg att ta bort den lilla lådan/kretskortet på 850-fläkten.Du skall bara ha 2 trådar direkt ut från fläkten./Tommy. Citera
Nenne October 4, 2009 Report October 4, 2009 Glöm inte att koppla så att elfläkten går åt rätt håll bara Citera
Draken October 4, 2009 Author Report October 4, 2009 Hej.Du kan montera den framför eller bakom kylaren.Om framför blir gallret på fläkten vänd mot kylare = mindre effektivt, men det duger som tillskottsfläkt.Skall du ha kvar originalfläkt så får du nog inte plats bakom.Tillverka nån sorts fästen/ram till fläkten så den går att fästa framför kylaren av plattjärn. Skall du ha den bakom finns speciella plast band som går sticka genom kylaren. Termostat finns en massa olika.Till det behöver du relä och en termostat, alternativt en manuell brytare om din originalkyl skall sitta kvar.Kom ihåg att ta bort den lilla lådan/kretskortet på 850-fläkten.Du skall bara ha 2 trådar direkt ut från fläkten./Tommy.Finns det något "kit" att köpa för att montera elflekt? Citera
RoTe October 4, 2009 Report October 4, 2009 Finns det något "kit" att köpa för att montera elflekt?Biltema har slangadapter till termostat iaf. Kika där. Citera
Nenne October 4, 2009 Report October 4, 2009 Ja, flera varianterhttp://mustangsunlimited.com/SubCat.asp ... rds=EMR141 Citera
Draken October 4, 2009 Author Report October 4, 2009 Någon som vet vad det är för storlek på nedre kylarslang?Biltema har denna adapter från 38mm till 42mm Citera
bj0rne October 9, 2009 Report October 9, 2009 Det finns termostathus från nyare FORD V8'or med ett gängat hål i överkant.Jag använde ett sånt tillsammans med en givare från okänd Suzuki till min 66,a. Fläkten startar "lite tidigt" men det håller ju tempen i schack....Har dessutom modern generator o friskt batteri så det har funkat bra än så länge...../Björn Citera
Bobbe cmc 2103 October 10, 2009 Report October 10, 2009 Det finns termostathus från nyare FORD V8'or med ett gängat hål i överkant.Jag använde ett sånt tillsammans med en givare från okänd Suzuki till min 66,a. Fläkten startar "lite tidigt" men det håller ju tempen i schack....Har dessutom modern generator o friskt batteri så det har funkat bra än så länge...../BjörnJag gjorde samma "misstag" att montera de 2 givarna i termostahuset,-jovisst,kylning fungerar ju bra men fläktarna (dubbla) går ju igång väldigt ofta,så jag har fått krypa till korset och kommer att montera givarna i utgående kylarslang Citera
Draken October 10, 2009 Author Report October 10, 2009 Någon som vet vad det är för storlek på nedre kylarslang?Biltema har denna adapter från 38mm till 42mmNågon som vet storleken? Citera
Bobbe cmc 2103 October 10, 2009 Report October 10, 2009 Någon som vet vad det är för storlek på nedre kylarslang?Biltema har denna adapter från 38mm till 42mmNågon som vet storleken?T.ex. original till -70 med 351:a:"Coolant Hose, Centerline Length 16.8, I.D. 1.75 "I.D. = (borde betyda innerdiam... ) c:a 45mm Citera
Dino May 30, 2010 Report May 30, 2010 Jag handlade fläkt + termostat med relä säkringshållare kablage mm, kopplingsschema osv på Åbergs i högdalenmonterade fläkten framför kylaren, har kvar originalfläkten, funkar bra vid ex cruising då man står mycket på tomgång o puttrar Citera
Recommended Posts