RoTe October 5, 2009 Report October 5, 2009 Fick för ett tag sedan hem ett reklamutskick från Upplands Motor i Uppsala att dom nu säljer och servar Ford. Adressdata kom från CBR och stod på min Mustang.Eftersom jag vet att dom inte har en susning om hur Amerikanska Ford fungerar skickade jag ett mail där jag påpekade att jag har en Amerikansk Ford som dom inte vet något om och inte vill ha med att göra plus att dom ska ta bort mig från adresslistan. Eftersom det var ett webbformulär har jag inte texten kvar, men här följer deras svar:Hej Robert!Fick ditt mail angående ett utskick vi gjort.Vi på Upplands Motor har som målsättning att ha nöjda kunder.När det gäller din Mustang så är det inga problem för oss att ta hand om den, vare sig det gäller service eller att få fram reservdelar.Oljan vi skulle rekommendera till din bil är SLX Professional Longtec 0W-30, SLX Professional Longtec 5W-30 eller Magnatec Professional A1 5W-30.Enligt våra killar på service så är intervallet 800 mil eller 500 mil beroende på körsätt och vi har program för att kunna serva den.Enligt ditt önskemål tar vi bort dig ur våra register.Men, jag hoppas få möjlighet att visa dig Upplands Motor och vad vi kan erbjuda dig och din Ford Mustang.Hör gärna av dig så visar jag dig runt!Jag skickade då detta som svar:Tack för ditt svar.Eftersom ni nu bevisat i ditt mail att ni inte har någon koll alls på Amerikanska Ford genom att rekommendera fel viskositet på oljan tänker jag fortsätta åka till Stockholm för service.Grufman Bil AB i Järfälla är specialist på Amerikanska Ford och använder endast Ford Motorcraft olja. En oljeservice kostar dessutom bara 1695kr. Gratis lånebil ingår! Slår ni det?Vilken viskositet ska oljan ha då? Jo 5w20... Det står till och med på oljelocket så att ingen någonsin ska hälla i fel olja!/Robert Citera
MOS October 5, 2009 Report October 5, 2009 Nej dom har ingen koll på Mustanger, men du gör väl ett besök på lördag och kollar på matchen Sverige - Danmark samt att du låter dom bjuda dig på lite mat /MOS - som troligtvis fått likadan inbjudan! Citera
RoTe October 5, 2009 Author Report October 5, 2009 Nej dom har ingen koll på Mustanger, men du gör väl ett besök på lördag och kollar på matchen Sverige - Danmark samt att du låter dom bjuda dig på lite mat /MOS - som troligtvis fått likadan inbjudan!Då flyttar jag så det har jag inte tid med. Plus att fotboll är ungefär lika trevligt att se på som att bli utsatt för tortyr. Citera
johnkevin October 6, 2009 Report October 6, 2009 Enligt min kontakt på Exxon Mobil så gäller 5W20 endast i USA pga annan typ av bensin jämfört med Europa. Mobil rekommenderar endast deras 0W30 med Ford specifikationer. Vår bensin går hårt åt vissa motordelar och därför kräver Mobil samt vissa försäkringsbolag denna olja för att maskinförsäkringen ska gälla. Vid haveri analyserar man oljan - har man fel kvalitet gäller inte försäkringen! Detta är info som jag har fått från:Jörgen MelkerssonTerritory Manager, RetailExxonMobil Sverige AB0708-895594 Citera
RoTe October 6, 2009 Author Report October 6, 2009 Personligen försöker jag undvika ha bensinen i oljetråget. Vatten däremot kan finnas där av olika anledningar.Att vår bensin skulle vara farligare än amerikansk, är det etanolhysterin som pratar igen?Lustigt att du anklagar Grufman för att använda olja som skadar motorerna. Citera
grufman October 6, 2009 Report October 6, 2009 Enligt min kontakt på Exxon Mobil så gäller 5W20 endast i USA pga annan typ av bensin jämfört med Europa. Mobil rekommenderar endast deras 0W30 med Ford specifikationer. Vår bensin går hårt åt vissa motordelar och därför kräver Mobil samt vissa försäkringsbolag denna olja för att maskinförsäkringen ska gälla. Vid haveri analyserar man oljan - har man fel kvalitet gäller inte försäkringen! Detta är info som jag har fått från:Jörgen MelkerssonTerritory Manager, RetailExxonMobil Sverige AB0708-895594Det är överhuvudtaget ingen skillnad på US-soppa och EU-soppa. Om det är någon skillnad så beror det på vilket raff som den är kokad i.Det som skiljer är etanolinblandningen. Vi har 5% här medan man kan ha upp till 10% i usa. Oktanratingen skiljer också vilket gör att man måste räkna lite för att få rätt ron/mon osv.Det som din vän däremot är inne på är att dieseloljan skiljer. Där har vi ju sedan länge lågsvavlig diesel, något man inte har haft i usa för än nu. Lite svavel ger sämre smörjning vilket kan ställa andra krav på motorerna.Den smöroljan som ford säljer till sina motorer (15w40) är godkänd för lågsvavligt bränsle.Fords olja tillverkas av conoco philips. Citera
grufman October 6, 2009 Report October 6, 2009 TilläggDatablad på Motorcraft 5w20 delsyntethttp://www.fcsdchemicalsandlubricants.c ... thetic.pdfDatablad på Conoco Philips 5w20 delsyntethttp://www.conocophillipslubricants.com ... %20Web.pdfHyggligt likaKan tillägga att om man inte får tag på Motorcrafts olja så duger det utmärkt med en 76 olja också. Vi har kört det några gånger när vi kört slut på vår egen, och den luktar tom. identiskt. Tjipp tjipp Citera
johnkevin October 7, 2009 Report October 7, 2009 Vem har snackat om bensin i tråget?Det har med svavelhalten i bensinen att göra.Jag anklagar ingen - bara vidarebefordrar info från Exxon Mobil. Jag ska be Mobil förklara utförligare!Säkert inget fel på Grufmans olja!Anklagelsen var ju riktad mot Upplands Motor - utan att de kan försvara sig! Citera
Alabama Grill October 7, 2009 Report October 7, 2009 Personligen försöker jag undvika ha bensinen i oljetråget. Vatten däremot kan finnas där av olika anledningar.Att vår bensin skulle vara farligare än amerikansk, är det etanolhysterin som pratar igen?Lustigt att du anklagar Grufman för att använda olja som skadar motorerna. Bränsleutspädning av oljan kan vara ett ganska vanligt problem. Tyvärr så sker det i en hel del motorer. Främst vid kallstart.Hittade följande text ur ett av de stora oljebolagens utbildningskompendium.Ett skräckexempel: Efter 500 mils körning 8km per dag och med en hastighet under 50km/t kommer bränsleinnehållet i oljan att vara ungefär 20%.Det innebär rent praktiskt att en 15-40 mineralolja som är utspädd med 20% bränsle kommer att motsvara en 5W-20 men utan tillsatserna som en sådan lågviskos olja behöver. Exempel på tillsatser: - Detergenter (som håller motor och smorda delar rena)- Rostskydd- Dispergenter (tillsatser som förhindrar slambildning från sot och smuts samt även fördelar upp smutsen)- Slitageskydd- Flytförbättrare (styr oljans viskositet)- Skumdämpare Citera
johnkevin October 7, 2009 Report October 7, 2009 Det som skiljer oljorna för den amerikanska resp. europeiska marknaden är certifieringen. I Europa måste oljan vara ACEA-klassad och i USA använder man API-klassningen.I Mustangerna ska det vara Ford WSS-M2C929-A till V6-maskinen och 930-A till V8:an detta enligt instruktionsboken.I Europa heter oljan däremot WSS-M2C913-A eller 913-B och det är den beteckningen som rekommenderas. Skulle tro att det är ACEA-klassad olja som Upplands Motor använder och därför blir inte viskositets-siffrorna samma som de som finns i motorutrymmet! Citera
RoTe October 7, 2009 Author Report October 7, 2009 Anklagelsen var ju riktad mot Upplands Motor - utan att de kan försvara sig!Dom har ju chans att svara på mitt mail, vilket dom inte har gjort... Citera
Henke CMC 2232 October 7, 2009 Report October 7, 2009 Tack för ditt svar.Eftersom ni nu bevisat i ditt mail att ni inte har någon koll alls på Amerikanska Ford genom att rekommendera fel viskositet på oljan tänker jag fortsätta åka till Stockholm för service.Grufman Bil AB i Järfälla är specialist på Amerikanska Ford och använder endast Ford Motorcraft olja. En oljeservice kostar dessutom bara 1695kr. Gratis lånebil ingår! Slår ni det?Vilken viskositet ska oljan ha då? Jo 5w20... Det står till och med på oljelocket så att ingen någonsin ska hälla i fel olja!/RobertSkulle gissa på att du inte fick något svar på mailet du skrev (som jag tycker är lite otrevligt).Den oljan de rekommenderar måste väll rekommenderas av en anledning misstänker jag?!Inte på något vis expert när det gäller oljor men är en sympatiskmänniska som gärna förklarar för en person när den har fel, inte tvålarin det i ansiktet på dem.För övrigt så är det bara kul att lära sig, så er kunskap tar jag gärna till mig. Citera
RoTe October 7, 2009 Author Report October 7, 2009 Skulle gissa på att du inte fick något svar på mailet du skrev (som jag tycker är lite otrevligt).Den oljan de rekommenderar måste väll rekommenderas av en anledning misstänker jag?!Inte på något vis expert när det gäller oljor men är en sympatiskmänniska som gärna förklarar för en person när den har fel, inte tvålarin det i ansiktet på dem.För övrigt så är det bara kul att lära sig, så er kunskap tar jag gärna till mig.Den oljan dom rekommenderar är den dom har avtal på. Den oljan ligger i cisternerna och den oljan tjänar dom bäst på! DET är anledningen. Förövrigt exakt samma olja som åker ner i Volvos motorer i samma verkstad. Citera
johnkevin October 7, 2009 Report October 7, 2009 Det stämmer!Ford WSS-M2C913-A och B ska användas till nyare Volvo! Citera
RoTe October 7, 2009 Author Report October 7, 2009 Det stämmer!Ford WSS-M2C913-A och B ska användas till nyare Volvo!Det roliga är att det är samma olja man får om man ska ha till sin Volvo 240 också... Dom säljer ju bara det dom tjänar pengar på. Citera
Tobias CMC1505 October 7, 2009 Report October 7, 2009 Det stämmer!Ford WSS-M2C913-A och B ska användas till nyare Volvo!Det roliga är att det är samma olja man får om man ska ha till sin Volvo 240 också... Dom säljer ju bara det dom tjänar pengar på.Nej men, varför den oljan för? En Volvo 240 kan man ju köra på Rapsolja ! Citera
MrTurbo_1645 October 7, 2009 Report October 7, 2009 Det stämmer!Ford WSS-M2C913-A och B ska användas till nyare Volvo!Det roliga är att det är samma olja man får om man ska ha till sin Volvo 240 också... Dom säljer ju bara det dom tjänar pengar på.MEN det är tydligen likväl rätt olja för din mustang.... Skriv till dem å be om ursäkt. Citera
MrTurbo_1645 October 7, 2009 Report October 7, 2009 Nu kom jag ju helt osökt tänka på en kund vi hade i butiken i somras.Han strosade runt lite och tittade i hyllorna och kom sedan och frågade om vi hade någon motorolja till hans Saab 9-5. Jadå, svarade vi, det är den på andra hyllan längst till vänster. Varpå kunden fick ett mindre frispel och anklagade oss för att lura på han skitolja som vi tjänade mest pengar på och att oljan minsann måste vara av den sort GM rekommenderar. Och visst, oljan var av det märket som vi har bäst "deal på" och den vi helst rekommenderar. Men vi tar då fram produktbladet på oljan där det står vilken klassning oljan uppfyller och ber honom gå ut till bilen och jämföra oljans klassning med det som står i hans instruktionsbok. Jo han köpte... Citera
RoTe October 7, 2009 Author Report October 7, 2009 Klassning hit och dit, det är väl ändå ett krav att viskositeten är rätt?Ni som påstår att det ska vara 0w30 i Sverige menar alltså attt Grufman servar bilar med skadlig olja? Citera
MrTurbo_1645 October 7, 2009 Report October 7, 2009 Klassning hit och dit, det är väl ändå ett krav att viskositeten är rätt?Ni som påstår att det ska vara 0w30 i Sverige menar alltså attt Grufman servar bilar med skadlig olja?Nej absolut inte. Stämmer oljan med Fords krav; WSS-M2C913-A / B är det okej. Stirra dig inte blind på viskositeten. En olja är SÅÅ mycket mer än det....Bara för att Grufman kan så kan ingen annan? Vidga dina vyer lite. Citera
ThomasFB October 8, 2009 Report October 8, 2009 Nollviskositetsoljan är ett marknadstrick som gör att man kan ta ut ett högre literpris. Bättre än motsvarande 5W - ** är den definitivt inte. Citera
RoTe October 8, 2009 Author Report October 8, 2009 Nollviskositetsoljan är ett marknadstrick som gör att man kan ta ut ett högre literpris. Bättre än motsvarande 5W - ** är den definitivt inte.Fast nu är det ju blaskigheten när den är varm som vi pratar om, 20 kontra 30. Citera
ThomasFB October 8, 2009 Report October 8, 2009 Jaha, var står det i tråden? Man skrev 'kallstart' i ett inlägg, och då utgår åtminstone jag att man pratar om viskositeten i kall olja, inte varm?Förlåt en dummer, jag drar mej ur. Citera
Svedis October 8, 2009 Report October 8, 2009 SAE är en viskositetsnorm. API klassar oljans förmåga att skydda motorn.ACEA är den europeiska motsvarigheten (med europeiska motorer).Vidare är det svårt (?) att hitta 0W-20 i Sverige utan med rätt klass fungerar 0W-30 eller 5W-30. Dessa är normalt longlife. Sedan har dieslarna "värre" krav än bensinare och det duger med ganska vanliga oljor i våra moderna bilar. Skillnaden mellan "-20" och "-30" är liten, ca 20 % ( flyt 10 resp 12) mot ca 60-70 i "kallt" tillstånd (5W-).Min gammelvolvo kör jag dock in 5W-50 då den är lite sliten. Citera
streetsaleen October 8, 2009 Report October 8, 2009 Jag fick som svar ifrån Saleen att köra på 5W-30 olja, just nu kör jag med Pennzoil. mineralolja visserligen, för att senare gå över till full syntetiskså jag tror inte det skiljer något speciellt mellan 5w-30 och 20 eller har jag fel? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.