Schröder October 6, 2009 Report October 6, 2009 Stämmer dessa moment vid montering av toppar på 289/302?Hittade momenten i Haynes repair manual och räknat om dom från Ibf ft till nm...Först dra till = 67,7 nm "50 Ibf ft"Sen dra till = 81,3 nm "60 Ibf ft"Sista dragning mellan = 88,1- 94,9nm "65-70 Ibf ft"Är topp bultarna av så kallad sträck typ på Mustangen så man måste byta ut dom till nya vid montering eller går det använda dom gammla som satt där från början? Antar att det går använda de gamla igen men tyckte det var bästa att fråga... Citera
Per Berglund October 6, 2009 Report October 6, 2009 Ja de momenten stämmer bra.Ska man vara petig så ska man byta ut bultarna men som du säger går det bra att återanvända.Jag har gjort det åtskilliga gånger utan bekymmer.Alla bultar bygger på att de sträcks en aning och man får ett "förband"Efter användning så återfår bulten sin ursprungliga längd och kan användas igen.Problemet kommer först om någon tidigare ägare dragit för hårt.Då har man passerat materialets sträckgräns och det kan bildats sprickbildning.Därför rekommenderar man byte av bult. Citera
bosewallius October 6, 2009 Report October 6, 2009 Har för mig att dessa värden gäller oljade gängor, kan ha fel.Mvh Bosse Citera
Janne Holm CMC1740 October 6, 2009 Report October 6, 2009 Har för mig att dessa värden gäller oljade gängor, kan ha fel.Mvh BosseOljar (nästan alltid") mina bultar vid momentdragning vet inte om detta är fel eller inte men hitills har det funkat bra så enligt i minn lilla värld så är det viktigaste att det dras jämnt och självklart inte för hårt för då kan oönskade fenomen uppträda då min svåger lämna bilen på verkstad för att byta en kamrem och de drog spännrullens bult för hårt och den gick av och ett motorras till följd. Efter två månader tar verkstaden på sig ansvaret och fixar motorbyte efter mycket besvär med vem som är ansvarig kunden som lämnade in reservdelar från en känd reservdelsfirma som börjar på namnet Me Personligen blev jag inte inblandad tyvärr för de ville sköta saken själva tyvärr "är väl för kaxig enligt dottern" Nu har allt löst sig Verkstaden tar på sig all ansvar och bilen ska vara klar om 2 veckor.Blev lite OT men Citera
Nenne October 7, 2009 Report October 7, 2009 Har för mig att dessa värden gäller oljade gängor, kan ha fel.Mvh BosseAlltid rensade och oljade gängor, annars blir det inte rätt moment.Det är så man konstruerar ett skruvförband redan från början. Citera
Recommended Posts