Jump to content

Recommended Posts

Stämmer dessa moment vid montering av toppar på 289/302?

Hittade momenten i Haynes repair manual och räknat om dom från Ibf ft till nm...

Först dra till = 67,7 nm "50 Ibf ft"

Sen dra till = 81,3 nm "60 Ibf ft"

Sista dragning mellan = 88,1- 94,9nm "65-70 Ibf ft"

Är topp bultarna av så kallad sträck typ på Mustangen så man måste byta ut dom till nya vid montering eller går det använda dom gammla som satt där från början? Antar att det går använda de gamla igen men tyckte det var bästa att fråga...

Ja de momenten stämmer bra.

Ska man vara petig så ska man byta ut bultarna men som du säger går det bra att återanvända.

Jag har gjort det åtskilliga gånger utan bekymmer.

Alla bultar bygger på att de sträcks en aning och man får ett "förband"

Efter användning så återfår bulten sin ursprungliga längd och kan användas igen.

Problemet kommer först om någon tidigare ägare dragit för hårt.

Då har man passerat materialets sträckgräns och det kan bildats sprickbildning.

Därför rekommenderar man byte av bult.

Har för mig att dessa värden gäller oljade gängor, kan ha fel.

Mvh Bosse

Oljar (nästan alltid") mina bultar vid momentdragning vet inte om detta är fel eller inte men hitills har det funkat bra så enligt i minn lilla värld så är det viktigaste att det dras jämnt och självklart inte för hårt för då kan oönskade fenomen uppträda då min svåger lämna bilen på verkstad för att byta en kamrem och de drog spännrullens bult för hårt och den gick av och ett motorras till följd. Efter två månader tar verkstaden på sig ansvaret och fixar motorbyte efter mycket besvär med vem som är ansvarig kunden som lämnade in reservdelar från en känd reservdelsfirma som börjar på namnet Me Personligen blev jag inte inblandad tyvärr för de ville sköta saken själva tyvärr "är väl för kaxig enligt dottern" Nu har allt löst sig Verkstaden tar på sig all ansvar och bilen ska vara klar om 2 veckor.

Blev lite OT men ;)

Har för mig att dessa värden gäller oljade gängor, kan ha fel.

Mvh Bosse

Alltid rensade och oljade gängor, annars blir det inte rätt moment.

Det är så man konstruerar ett skruvförband redan från början.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...