Jump to content

MSD Magnetisk trigger


Recommended Posts

Jag har fått problem med tändningen.

Det är en ganska ny MSD Billet med magnetisk trigger som verkar strula.

Jag har bra gnista på alla cylindrar utom på 7ans cylinder som bara sporadiskt får en gnista då och då.

Trots byte av tändkabel och tändstift så är det samma problem.

Kan det vara den magnetiska givaren som redan är dålig?

Lite konstigt att det bara är samma cylinder isåfall.

Någon som har haft liknande problem och kan ge tips?

Link to comment
Share on other sites

Strömfördelarlocket, kanske. Kolla för sprickor eller kontaktproblem. Tvivlar angående magneten.

Ja jag är också tveksam till magneten men har ju inte fler källor kvar än just den och kanske som du säger locket.

Kollade på locket och det ser väldigt fräsht och inga synliga sprickor.

Det har inte gått många 100-mil men kan ju vara fel på det ändå.

Funderade på om spolen kan ge ett sånt här fenomen?

Relativt ny MSD Blaster där också

Link to comment
Share on other sites

Men när det alltid är cyl #7 :?:

Tyder på att det skulle vara efter rotor. Kan det vara så, att luften under strömfördelarlocket ioniseras? Kolla genom att försöka öka på ventilationen.

Försök montera fördelaren så, att nr 7 matas av något annat stift i locket, då borde ju felet flytta på sej, om det är fel i fördelaren.

Eller har du sk*t i tändstiftets gänga, med dålig jordning som följd?

//Thomas

Link to comment
Share on other sites

Men när det alltid är cyl #7 :?:

Tyder på att det skulle vara efter rotor. Kan det vara så, att luften under strömfördelarlocket ioniseras? Kolla genom att försöka öka på ventilationen.

Försök montera fördelaren så, att nr 7 matas av något annat stift i locket, då borde ju felet flytta på sej, om det är fel i fördelaren.

Eller har du sk*t i tändstiftets gänga, med dålig jordning som följd?

//Thomas

Ja det är ju snabbt gjort att flytta alla kablar 1 snäpp och se om felet följer

Kollade lite närmare på nr 7 i locket och det flata stiftet är aningen roterat om det kan ha betydelse.

Jordningen i stiftet har jag inte kollat så det var ett bra tips.

Jag har för vana att alltid lägga på en gnutta Loctite Aluminiumfett på gängan så den inte ska skära.

Kan ju vara en dålig ovana!!! (vet ej om aluminumfettet är jordande men det bör det ju vara)

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite närmare på nr 7 i locket och det flata stiftet är aningen roterat om det kan ha betydelse.

DÄÄÄR :!: Hårdkolla stiftet med universalmätare, stiftet kan vara skadat inne i gjutningen, med löskontakt som följd.

Jag tänkte också på gapet mellan rotor och stift, men nämnde det inte. Om stiftet är roterat, kan det vara fel spel oxå

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut.

Verkar ju skumt och lika bra byta rotor och lock så en felkälla till försvinner.

Som vanligt när det gäller amerikanska prylar! Kolla allt!! :(

Nu är inte jag så kunnig på just magnet och tändning men jag hänger kvar lite vid givarfel också.

Förmodar det ska vara en tolerans mellan givare och flänsarna som triggar?

Vad ska spelet ligga på?

Ska luska lite på MSDs hemsida också.

Link to comment
Share on other sites

Thomas skrev om luftning av fördelar locket. Vilket är helt rätt. Kör man med typ MSD är det viktigt att lufta av ordentligt ibland räcker det inte till med den som sitter där. Har själv stött på detta med konstigt uppträndande gnista. Höll på bli tokig innan jag fattade felet.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner att jag har en plåt/mutter skalle och så fort det blir elektronik blir jag osäker!!! :oops:

Som denna mätning jag gör över den magnetiska givaren.

Enligt MSD så ska det vara 400-1300 ohms

När jag mäter får jag siffrorna 574 vilket verkar bra.

Men kolla vad som står på mätarens ratt! 1k ohm

I min värd är k=1000 alltså skulle det då bli 574 000 ohm vilket är åt helvete.

Kan någon erfaren på detta säga om det är 574 ohm eller 574 000 ohm? :?

Link to comment
Share on other sites

Thomas skrev om luftning av fördelar locket. Vilket är helt rätt. Kör man med typ MSD är det viktigt att lufta av ordentligt ibland räcker det inte till med den som sitter där. Har själv stött på detta med konstigt uppträndande gnista. Höll på bli tokig innan jag fattade felet.

Berra

Ska kolla "luftningshatten" som finns där.

Men har ju haft av locket flera gånger och ändå misständning.

Link to comment
Share on other sites

Jag erkänner att jag har en plåt/mutter skalle och så fort det blir elektronik blir jag osäker!!! :oops:

Som denna mätning jag gör över den magnetiska givaren.

Enligt MSD så ska det vara 400-1300 ohms

När jag mäter får jag siffrorna 574 vilket verkar bra.

Men kolla vad som står på mätarens ratt! 1k ohm

I min värd är k=1000 alltså skulle det då bli 574 000 ohm vilket är åt helvete.

Kan någon erfaren på detta säga om det är 574 ohm eller 574 000 ohm? :?

Det betyder att den mäter mellan 0-1Kohm,med andra ord har du 574 ohms motstånd!

Link to comment
Share on other sites

På mitt instrument är värdet som anges max värde som kan visas. Det skulle isåfall betyda att ditt instrument kan visa max 1000 ohm i det läget.

Det skulle jag isåfall tolka som att det är 574 ohm som visas.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite närmare på nr 7 i locket och det flata stiftet är aningen roterat om det kan ha betydelse.

DÄÄÄR :!: Hårdkolla stiftet med universalmätare, stiftet kan vara skadat inne i gjutningen, med löskontakt som följd.

Jag tänkte också på gapet mellan rotor och stift, men nämnde det inte. Om stiftet är roterat, kan det vara fel spel oxå

Sådärja. Tur att det ordnade sej

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det löste sig till slut. Jag tycker att kvaliteten är lite hawai ibland. Ena gången håller delar jätte länge nästa gång inte så lång tid. Just fördelar lock tycker jag skiljer en hel del på. Allra helst på Audi. ( nu stack jag ut hakan) Köper org fördelarlock Ca ett och ett halvt år, Ej org. Ca ett halv år. Sedan måste det bytas. För att det bränns hål i det. Tycker det är lite konstigt.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...