Jump to content

Fastback -66


cmc1102

Recommended Posts

Ja, beroende på vad du fått veta så bör du kolla att "rätt" motor sitter i bilen. Knappa in chassinumret i det lilla programmet som finns att hämta under "Teknik" på hemsidan.

Har för mig att T i chassinumret berättar att det ska vara en 6-cylindrig motor = lägre pris.

Mvh

Mattias

Link to comment
Share on other sites

Förutom att kolla överenstämmelse mellan koder och bilen, som ni redan varit inne på, så skulle jag lukta, kolla och provköra som vid ett vanligt bilköp.

Lyft ur baksätet (det är enkelt, sitter bara med två "hakar i framkant) och kolla under mattan efter rost. Kolla bagagerum och baljor efter rost och dåliga lagningar.

Ta en flaska med vatten och häll i luftintaget framför vindrutan. Vattnet skall komma ut vid framskärmarnas bakkant, ej inne i kupén.

Om detta är OK har du kommit långt.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Bilen är en av flera hundra 66or som beställdes av Ford i Sverige och som var utrustade i princip likadant. De allra flesta hade 4vxl manuell, 2894V, konsol och rally pac, skivor och snabba utväxlingen på styrningen. Alla har DSO 950284 och planerat tillverkningsdatum 08K. På bucktagen däremot så skiljer det sig lite med olika faktiska tillverknings-datum och olika "welding bays", så de gjordes inte helt i sekvens, det kan skilja några dagar mellan olika bilar.

Alla har serienummer i 124000-serien och de vi funnit finns mellan #312-380 fastbacks med V8, #381-496 HT med V8, #500 Kristers fina cab från Kristinehamn, och #520-593 HT med sexa.

Har ni en sådan bil så kan ni maila mig med information om färger och utrustning, regnr etc, då jag och Ronnie Stensson försöker hålla lite koll på dessa iom att vi båda har bilar i nummerserien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...