Jump to content

Recommended Posts

  • 1 month later...

Väcker tråden lite då jag är inne på samma spår. D.v.s att byta trumbromsarna fram på min 67'a till skivor och bromsservo. Men jag som alltid har sån otur med allt, vågar inte beställa från USA för då kommer nog allt bli fel.. :oops:

Nä, med tanken på att få rätt prylar, från rätt ställe, med rätt fraktsätt och i rimlig tid så

är jag skeptisk till det.

Så min fråga är: Finns det inget "bolt on kit" att köpa i Sverige? Eller ÄR det så mycket billigare

med tanke på frakt, tull, moms, och alla kostnader som kommer till?

Kan man inte köpa "orginal" skivbromsar & bromsservo som passar GT modellerna?

Hmm, har sökt massor på forumet men blir inte klokare för det. :roll:

Varför jag vill byta? Tja, hela bilen står nu nerplockad och det är bara bromsarna som är kvar att ta bort innan blästring och lack å då tänkte jag att när jag ändå gör det så noga så kanske

det var bra att byta till skivor fram. OCH om ekonomin tillåter blir det en ny eller nyrenoverad motor oxå :-- så då är det ju bra att få hejd på henne på ett effektivt sätt...

Npd och mustangunlimited har många olika bolt on kits och det är inga problem att köpa därifrån det gäller att man uppger rätt grejor när man beställer :thumbup:

Varför inte köpa orginal skivbromsar?

Ventillerade skivor och 4kolvs ok, funkar helt OK enligt min mening, dock kanske inte pallar för racing i nån större omfattning.

/Björn

Jag tror att de delar jag länkade till är väldigt lika ( om inte exakt lika ) orginaldelarna, men det är inte så lätt att avgöra när man bara ser bilder på dom ( bilderna kanske inte visar exakt det som säljs heller..... ).

Är det någon här på forumet som beställt de eller liknande delar och som vet om de är lika orginalet?

De bilar jag haft har det suttit orginalbitar på som jag renoverat så jag har aldrig behövt köpa allt, bara renoveringssatser o liknande, och jag kan därför inte verifiera att de verkligen stämmer överens med orginal.

Är det ingen bil som ska på bedömningar så kanske inte exakt likhet med orginal är lika viktig och de kan ju faktiskt fungera riktigt bra även om de "bara är kopior".

MVH

Björn

Rolands Mustang i Filipstad är ett tips. En bekant köpte ett skivbromskit av honom och allt fanns hemma. Bara att bulta på.

Kanske något dyrare än att köpa i USA men å andra sidan vet man att man får rätt grejer.

Ja, jag tror att det blir nåt sånt! Rolands eller VP-Parts eller nån i Sverige. För så mycket dyrare kan det ju inte vara eller? :roll:

Jag menar: Inköpspris + frakt + moms + tull= nästan lika dyrt som här hemma?

Fast det är klart..jag ska ju handla lite mer saker oxå.

T.e.x:

Alla gummilister runt dörrar och fönster (de är torra, otäta och väldigt spruckna),

Nya kromlister runt om, även runt baklysen

Ev. L.E.D bakljus (bara för att det är coolt) 8)

Ny kylare (den är trasig),

Ny instrumentpanel och instrumentglas (de är slitna),

Bälten (sitter inga idag),

Ljuddämparmatta till hela kupén,

Ny Tankgivare (visar halv tank fast det är fullt),

Ny plåt fram under (där blinkers sitter) Den är himlans bulig och skev,

Kanske även bak, om jag inte kan knacka den rak o fin,

Oj.. :wtf: Det blev visst lite delar!

Hmmm....Moms är ju 25% så det är ju inget krångligt, men vad kan man räkna med att få betala i tull? ...och frakt på alla dessa prylar låter ju ganska dyrt oxå :think:

Vad skulle ni gjort?

Skiljer det bara hundralappar så är det strunt samma... eller t.o.m lite mer! För jag kan

ta ledigt en dag, låna firmabilen :angel: , och sticka till t.e.x VP-Parts eller nåt liknande och

handla "rakt över disk" så att säga. Då vet man att man får rätt prylar och om det finns på hyllan, får jag med mig det på studs!

Oj, det blev visst lite O.T här....Sorry :oops: Men hoppas på hjälp, för nu är det dags att handla! Bilen är blästrad och skall in på lack inom kort! :--

:roll: Jag har bestämt mej för att bara lägga på en bromsservo.Det är ändå synd att bara byta ut allt till skivor i det här läge,när allt är i toppskick.Man kör ju så lite ändå.Aldrig nåt problem på 8år.Man kan byta senare till skivor när det är dags att se över bromsarna.

Ja, jag är inne på samma spår faktiskt...att bara byta till servo, då är man halvvägs iallafall.

Sen kan man ju komplettera med skivor om några år istället... Hmmmm :think: Jo, så får det nog bli! :thumbup:

jag kompletterade med bromssservo till trumbromsarna. Fungerar alldeles utmärkt. Behöll faktiskt pedalen och har egentligen bara lite längre pedalväg, fast det tycker jag om. 2 besiktningar med toppbetyg ("bra bromsar på en 40 år gammal bil"). Dock är jag osäker om samma bromservo klarar framtida skivbromsar?? Men det kan nog någon annan svara på.

(Du kan leta en bromsservo från en Ford Sierra på skroten. Passar perfekt) :--

Osäker om årsmodel, det är en fråga om plats. Ganska säker det var en sådan jag plockade in, "Bolt on". Bifogar några bilder jag hittade när rovan var ur. Fast montaget skedde med motorn i.

ps, undrar om inte gamla Granadan har spindlar (och skivor) som passar??

Är det ingen som har funderat på vad som finns på skrotarna? tex Yankee parts har ju delar. Till bra priser också tycker jag.

http://www.yankeeparts.se

Måste man köpa kompletta kit? det går väl och plocka ihop delar själv? Fast orginalprylar då förståss.

Klart man kan plocka ihop det själv, inga problem men man bör veta vad som behövs, det går åt en del prylar.

Kolla sprängskisser/kataloger vad som kan tänkas gå åt, en del prylar kanske är samma....

/Björn

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...