November 22, 200915 yr comment_83695 En amatörfråga: Exakt hur många rattvarv är det på en early från stopp till stopp? Original, utan servostyrning, med slöare snäckan. Jag letar inte snäckans utslag, utan antalet rattvarv mellan stopp ute vid bärarmarna.
November 22, 200915 yr comment_83710 Haynes rephandbok skriver att det är 4,625 varv lock-lock.Mycket rattande blir det...
November 22, 200915 yr comment_83712 Hej Se ocksåhttp://www.buy-steering.com/Ford-Mustang.htmHCC AT för standardbilar har 4 5/8 varv vilket stämmer bra med 4.625 som Janne skriverHCC AX för Shelbys och andra har 3 3/4mvhMats
November 22, 200915 yr comment_83722 Mats,Shelby 65-66 har färre rattutslag än motsvarande Mustang tack vare längre Pitman och hjälpstyrarmar.Mvh Bosse
November 23, 200915 yr comment_83723 Hej BosseHelt riktigt, jag var lite för snabb när jag läste fotnoten på länken ovan "- * indicates special high performance applications such as GT, Boss, Mach 1, etc." men det gällde ju då tydligen GT utrustade bilar och inte GT350. Men vilken sitter det då original på en GT350? HCC AT eller HCC AX?
November 23, 200915 yr Author comment_83724 Tack för inläggen, nu kommer jag vidare.Ju snabbare utväxling / längre pitman+hjälpsnäcka desto tyngre styrning....Å andra sidan behöver man snabb styrning om det finns pulver i maskin.....
November 28, 200915 yr comment_83880 Hej Mats,65 och 66 Shelby använder AX styrsnäckan i original.Mvh Bosse
December 8, 200915 yr comment_84296 Om jag minns rätt är Shelby pitmanarmen ~1 tum längre (~6" istället för ~5") vilket gör utväxlingen ca. 20% snabbare.
December 9, 200915 yr comment_84339 Arjan,Helt rätt men vill bara tillägga att hjälpstyrarmen också är en tum längre.Mvh Bosse
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.