mikeo cmc 748 Posted December 2, 2009 Report Share Posted December 2, 2009 Jag ska bulta svänghjulet på motorn. Jag har glömt min mustangbok några mil från garaget. Jag skulle behöva veta momentet som jag ska spänna bultarna med. Har letat på nätet hitta något om 5.7-5.8 kpm eller 37-42ft/lb kan det stämma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Jag ska bulta svänghjulet på motorn. Jag har glömt min mustangbok några mil från garaget. Jag skulle behöva veta momentet som jag ska spänna bultarna med. Har letat på nätet hitta något om 5.7-5.8 kpm eller 37-42ft/lb kan det stämma?"Flywheel-to Crankshaft bolt" har åtdragningsmoment 75-85 ft. lbs genomgående..(10.3-11.7 kgf m)Har för mig att använder man ARP bultar ska man eventuellt dra ytterligare.Men ligger man någonstans i mitten kring 80 och använder loctite bör man vara säker.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted December 3, 2009 Author Report Share Posted December 3, 2009 Ok tackar för svaret. Det va lite mer än vad jag hittade på nätet, det va nog något annat jag kollade på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Finns även en annan tanke med att många rekommenderar att "klistra" svänghjulsbultarna. I många fall är dessa genomgående i vevaxeln, skruven tittar alltså ut på andra sidan vevaxelflänsen. I extremfall kan olja krypa bakvägen förbi gängan o ut under skruvskallen. Om det är sannolikt är ju en annan sak... Har för mig att Fordracing själva rekommenderar nån form av tätning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts