December 3, 200915 yr comment_84102 Hej allihopa!Som rubriken lyder, vill ha köp tips på kolvar till min 302.Håller som bäst på att riva min Mustang 67á...Ursprungligen var det bara tänkt att renovera topparna, byte lager, kolvringar och div packningar men det spårade ur lite....Upptäckte rätt snart att mina kolvar hade skapliga sprickor, på 6ans burk hade det till och med släppt en flisa. Dock har cylindrarna klarat sig Undrar vad detta kan bero på, tidens tand? 7 av 8 kolvar har sprick bildningar och tänkte därför byta dom men mot vad???? Tips på såväl standard som högkomps kolvar mottages gärna.... Kanske även pris....Lägger med lite bilder så ni kan se missären!MVH Peter
December 3, 200915 yr comment_84106 Hej.Vanligt fel som många missar , alla kolvari min 351W såg ut som dinna , jag tror jag har en hel uppsättning kolvar med stakar till 289 standard, kolvarna skall vara samma. Om du inte får tag i några på annat sättså får du höra av dig med ett mail till migså kollar jag var och om dom finns kvar i förrådet.
December 4, 200915 yr Author comment_84129 Tackar för erbjudandet! Ska fundera ut ihelgen hur jag ska göra med 302án..-Toppar skall renoveras-Kolvar skall bytas-Blocket skall svarvasETC...Trim jävulen vaknade till liv i mig när ändå så mycket skulle göras så vi får se.... Har även funderat på en 390 BB med c6 från yankee parts så just nu flyger tankarna mest runt i skallen Om någon har trim tips, tips på byte av motor+låda eller bara vill diskutera lite så vore det skoj!Målet är väl runt 300 drift säkra hästar, gärna några till om det går Nuvarande motor spec-302-Toppar C80E-Edelbrock 750 4 port förgasare-Edelbrock performer insug-Hooker competition headers-Pertronix tändspole "flame thrower 2"-Okänd Cam
December 4, 200915 yr comment_84135 Ungefär som jag håller på ...Mitt recept:302:aC6OE-M toppar från en 289:a, komp 10,5-1, med större ventiler, portadeHolley 600Edelbrock performer insug289 HiPo grenrörX-pipa på 2,5" avgasCompcams XE256H kamaxel.Bör landa på strax över 300 hästar med bra körbarhet och driftsäkerhet.
December 4, 200915 yr Author comment_84137 Måste berömma dig Janne för en rackarns fin bil... Uppfinnings rikedom utav bara den!Har tittat på din tråd några gånger och allt ser verkligen bra ut!Motor bygget följs kan jag lova....Skall ta mig en redig funderare på vad och hur jag ska göra med min 302 över några Norrlands Dynamit ihelgen
December 10, 200915 yr comment_84359 Sprickor i kolvarna är väldigt vanlig. Jag blir faktiskt förvånad att det inte fler motorer går sönder pga det. För mitt nästa projekt kommer jag nog att använda dessa: http://www.summitracing.com/parts/STL-H ... mage=largeEn billigare variant finns också, men har onödigt stora ventilfickor: http://www.summitracing.com/parts/STL-H273CP30/
December 11, 200915 yr Author comment_84398 Har undersökt motorn grundligt den här veckan och bestämt mig för att borra blocket och sätta in större kolvar... Märke och modell vet jag ej än.Skall även fräsa spår i ventilstyrningarna för att sätta dit andra tätningar "orginal tätningarna satt på halva ventil skaften för mig"När jag ändå har rivit och grejat allt så byts samtliga lager/packninga och frys pluggar. Tänkte även plocka dit en matchande kam till min motor...Förhoppningsvis blir det några fler pållar i spisen efter detta, förra säsongen kändes bilen mest som att de flesta var på semester... Frågan är vad man vågar satsa på för komp med orginal vev och stakar? 10,0-1, 10,5-1, 11,01-1 etc...?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.