freddan302 August 16, 2010 Author Report August 16, 2010 Har meckat lite idag... Har börjat tillverka min downpipe.. Började men att kapa till några böjar..Efter lite mer kapning och fundering..Och såhär ser den ut än så länge Kommer updatering när mera händer... Citera
1096 August 17, 2010 Report August 17, 2010 Har du flyttgods från USA så kan du i princip göra vad du vill i trimväg....Nja riktigt så enkelt är det inte, har själv flyttgodsare med närmare 500hk på veven. Uppskattningsvis strax under 400 vid besiktning. Låg utväxling, lite styvare koppling och en kam som inte vill under 1800 varv - börjar bli lite gnälligt vid den årliga provningen. I år har bilen fått stå då jag inte haft tid att fixa ut den. Nog om det.Flyttsak/flyttgods ger dig en rad undantag men i det stora hela så får du inte förändra bilen på särskilt många punkter vad gäller effekt. Antar att du har nån form av effekt specad i regbeviset.Däremot finns det möjligheter vad gäller bromsar/bromssystem, bälten, belysning mm.... Avgaskravet är Co 4.5 som gräns och från 1969års modell så ska det vara sluten vevhusventilation.Om vi börjar med Författningssamlingen för fordon så hittar du den här... http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument ... ng=2003:22Sen vidare till Författningssamlingen för fordon flyttsak eller import för eget bruk så bifogar jag den här, Transportstyrelsen verkar inte uppdatera så ofta då sista författningarna rörande 2010:106 trädde i laga kraft 1 juli 2010.Intressant läsning.Sorry Fredde, blev lite OT där... Mvh, Citera
freddan302 August 17, 2010 Author Report August 17, 2010 Skoj när någon som vet dyker in och ger bra svar! Det uppskattas 1096 Nu tillbaka till projektet... Gjort klart min downpipe... Det som saknas nu är en till v-bandsfläns samt en lambdamutter! Men såhär ser den ut iaf! Inte bara 1 vinkel här.. Och här är när den kommer ner under bilen, kommer sätta en v-band fläns här... Citera
macattac August 18, 2010 Report August 18, 2010 ber också om ursäkt för OT i din tråd.Men ditt projekt ser mycket lovande ut, mkt trevlig keep it up =) Citera
1096 August 18, 2010 Report August 18, 2010 Blir nog en fin downpipe där... ett par kalla öl så man blir stadig på hand sen på det med tigen... Citera
freddan302 August 30, 2010 Author Report August 30, 2010 Liten uppdatering! Har fått min downpipe ihop svetsad...Sedan har jag lindat den med avgasbandage.. Ska ta någon fler bild när bandaget har torkat! Citera
freddan302 September 14, 2010 Author Report September 14, 2010 Liten update! Nu är det helt klart under huven Citera
macattac September 15, 2010 Report September 15, 2010 Mumma!Har du TrickFlow headers eller bara covers? =) Citera
BUSET September 15, 2010 Report September 15, 2010 ok mannen,så när kommer du ner till skåneland o bjuder på åka!? jag tycker MINST att du MÅSTE lägga ut en video på bilen in action på väg eller bana Citera
freddan302 September 15, 2010 Author Report September 15, 2010 Mumma!Har du TrickFlow headers eller bara covers? =)Njaaa... Har ju turbogrenrör gjorda av B&G Custom www.bgturbokits.comSå det är bara ventilkåporna som är trickflow ok mannen,så när kommer du ner till skåneland o bjuder på åka!? jag tycker MINST att du MÅSTE lägga ut en video på bilen in action på väg eller bana :DHehe bor ju 10 mil norr om polcirkeln men jag vill ner nästa sommar och köra American Power Tour iaf Citera
Peter /Cobra September 15, 2010 Report September 15, 2010 väntar ivrigt på en youtube länk. Mumma!Har du TrickFlow headers eller bara covers? =)Antar du menar toppar? (headers = grenrör)Det blir:Edelbrock E-Street TopparEdelbrock Performer 5.0 InsugCompCams Gold rullvippor 1.675mm gasspjäll Citera
macattac September 16, 2010 Report September 16, 2010 jag menade så klart toppar och inte headers...satt o surfade på vilka headers jag själv ska köpa Citera
freddan302 September 20, 2010 Author Report September 20, 2010 Har gjort klart avgassystemet nu! Ska sätta dit fronten härnäst sen är det mappningsdax Den här delen är mellan downpipe och mitt Magnaflow catback system.. Citera
freddan302 September 24, 2010 Author Report September 24, 2010 Idag har jag fått bilen gatmappad...Den rör på sig! Laddar 0,7barFilmer Citera
macattac September 25, 2010 Report September 25, 2010 härligt! ska bli trevligt att se vilka effektsiffror du får.Ditt lambda varde såg lite "off" ut Citera
Peter /Cobra September 25, 2010 Report September 25, 2010 Vad var lambda värdet? Kollade i iphonen så jag såg ej ordentligt.Tänk på att 14.7 eller vad nu ideal förbränningsläget är så bildas mycket nox o nox = värme, vilket medför att man förmodligen vill hålla sig väl under det när turbon laddar. Citera
freddan302 September 25, 2010 Author Report September 25, 2010 Ditt lambda varde såg lite "off" ut Lite "off"? Inte för att vara dryg men vet du då vad det ska vara eller? Min lambda mätare visar inte lambda utan AFR (air fuel ratio) 14.7 är lambda 1Ju lägre afr ju fetare blandning, jag ligger kring afr 12 - 12.5 med belastning... Det vill jag säga är ett safe värde.Vi ville inte magra ut för mycket heller, bättre att ligga lite för fett än för magert då bränslet även kyler... Svårt att sia om effekt men det är nog kring 400 på hjulen iaf Citera
macattac September 25, 2010 Report September 25, 2010 Ditt lambda varde såg lite "off" ut Lite "off"? Inte för att vara dryg men vet du då vad det ska vara eller? Min lambda mätare visar inte lambda utan AFR (air fuel ratio) 14.7 är lambda 1Ju lägre afr ju fetare blandning, jag ligger kring afr 12 - 12.5 med belastning... Det vill jag säga är ett safe värde.Vi ville inte magra ut för mycket heller, bättre att ligga lite för fett än för magert då bränslet även kyler... Svårt att sia om effekt men det är nog kring 400 på hjulen iaf Aaaah my bad...trodde den visade digital lambda och läste 1.47 därav min kommentar =)400 på hjulen...mumma....grattis till fantastiskt bygge so far (jag antar att du inte är klar =)) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.