grufman December 29, 2009 Report December 29, 2009 Skall se när det börja närma sig motorbyte hur jag skall göra.Kanske går att "Ta in bilen på nytt" så att säga får se hur det blir.Jag gillar utmaningar.Vad är syftet med att prova på att köra in huvudet i väggen, kollar du om det gör mindre ont om man blundar innan man når teglet? Missförstå mig rätt, bygget är spännande, men det är inte så att det inte byggts bilar förr. Folk har skruvat dom senaste 100 åren, och hade det funnits kryphål hade dessa framkommit vid de här laget.Enda sättet att lösa dina bekymmer är att köra med en SFRO-registrering och få bilen omregistrerad som amatörbyggt fordon.Alla regler står här:http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdfKapitel 418 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.Så om din bil väger 1600kg så får den inte ha mer än 322Hk. Hur hade du tänkt att lösa det med en GT500-motor? Det vore roligt att veta. Citera
AJ December 29, 2009 Report December 29, 2009 Skall se när det börja närma sig motorbyte hur jag skall göra.Kanske går att "Ta in bilen på nytt" så att säga får se hur det blir.Jag gillar utmaningar.Vad är syftet med att prova på att köra in huvudet i väggen, kollar du om det gör mindre ont om man blundar innan man når teglet? Missförstå mig rätt, bygget är spännande, men det är inte så att det inte byggts bilar förr. Folk har skruvat dom senaste 100 åren, och hade det funnits kryphål hade dessa framkommit vid de här laget.Enda sättet att lösa dina bekymmer är att köra med en SFRO-registrering och få bilen omregistrerad som amatörbyggt fordon.Alla regler står här:http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdfKapitel 418 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.Så om din bil väger 1600kg så får den inte ha mer än 322Hk. Hur hade du tänkt att lösa det med en GT500-motor? Det vore roligt att veta.Sent ska syndarna vakna. Nåja, det var just denna fråga jag ställde i Björns förra tråd med en uppmaning till dom som sett/gjort något motorbyte hur dom gått tillväga men då dog tråden ! Jag tolkade tystnaden som om ingen gjort något liknande "by the book" Motoreffekten ovan är dessutom just motoreffekt och inte drivhjul vilket gör det ännu svårare. Mycket blyvikter blir det ! Men kanske någon har några ideér nurå ? Citera
Daniel Linde December 30, 2009 Report December 30, 2009 Kan man inte strypa motoreffekten med en mappning? El liknande?Sen efter registreringen så byter man mappen och vid krock eller annan olycka så byter man tebax för o slippa otrevligheter. Om inte hela bilen är mos då Citera
BJÖRN_84 December 30, 2009 Author Report December 30, 2009 Någon som vet vart spolarmunstyckena sitter på en supersnake och vart dessa går att få tag i?Försökt leta som tusan på nätet har för mig att dom sitter på torkararmarna eller har jag fel??Skall lägga upp lite nya bilder på söndag då jag skall provmontera supersnake huven då jag hämta en he hög med delar igår hos Håkan.Dock så blev det fel lampor som dom skickat från amerika var vanliga GT HID lampor som jag redan har.Så får vänta med att provmontera fronten o lämna in på lack förrän lycktor finns hemma. Citera
BJÖRN_84 December 30, 2009 Author Report December 30, 2009 Kan man inte strypa motoreffekten med en mappning? El liknande?Sen efter registreringen så byter man mappen och vid krock eller annan olycka så byter man tebax för o slippa otrevligheter. Om inte hela bilen är mos då Har legat i mina tankar oxå eller om man kopplar bort kompressorn o kör en egen mapp för just den specialaren. Citera
grufman December 30, 2009 Report December 30, 2009 Kan man inte strypa motoreffekten med en mappning? El liknande?Sen efter registreringen så byter man mappen och vid krock eller annan olycka så byter man tebax för o slippa otrevligheter. Om inte hela bilen är mos då Har legat i mina tankar oxå eller om man kopplar bort kompressorn o kör en egen mapp för just den specialaren.bortkopplad kompressor har man misslyckats med dom senaste 20 åren. Citera
BJÖRN_84 December 30, 2009 Author Report December 30, 2009 Kan man inte strypa motoreffekten med en mappning? El liknande?Sen efter registreringen så byter man mappen och vid krock eller annan olycka så byter man tebax för o slippa otrevligheter. Om inte hela bilen är mos då Har legat i mina tankar oxå eller om man kopplar bort kompressorn o kör en egen mapp för just den specialaren.bortkopplad kompressor har man misslyckats med dom senaste 20 åren.Där ser man.Får klura lite har ju trotts allt mycket tid kvar innan motorbytet sker. Citera
grufman December 30, 2009 Report December 30, 2009 Har legat i mina tankar oxå eller om man kopplar bort kompressorn o kör en egen mapp för just den specialaren.bortkopplad kompressor har man misslyckats med dom senaste 20 åren.Där ser man.Får klura lite har ju trotts allt mycket tid kvar innan motorbytet sker.[/quote:35i8wy5t]Jag önskar dig lycka till. Fixar du det på rätt sätt kan du titulera dig husgud här på forumet, misslyckas du blir du bespottad. Men det är klart, man måste ju gambla ;-) Citera
Gäst January 1, 2010 Report January 1, 2010 Pratade om dig (och andra galenpannor) igår vid nyårsbordet.Det är så otoligt härligt med sanna entusiaster som gör dessa omöjliga och vanvettiga saker. Oavsett alla hinder lägger det obevekligt ner sin själ och alla sina pengar och uppfyller sina drömmar, och det kanske inte alltid är målet som hägrar, utan resan dit!!Vi håller på att skruva ihop en speedway till hillclimb-cykel, snacka om omöjligt projekt! Körde bottenviken runt på 950cc offroadcyklar i sommras. 400 mil skogsvägar på 1 vecka. Yes, we like the crazy stuff! För garanterat trevlig och underhållande läsning: http://forum.soe.se/showthread.php?t=40 ... ottenvikenAll min beundran och lycka till om du nu kommer påbörja detta projekt! //Arno Citera
BJÖRN_84 January 1, 2010 Author Report January 1, 2010 Pratade om dig (och andra galenpannor) igår vid nyårsbordet.Det är så otoligt härligt med sanna entusiaster som gör dessa omöjliga och vanvettiga saker. Oavsett alla hinder lägger det obevekligt ner sin själ och alla sina pengar och uppfyller sina drömmar, och det kanske inte alltid är målet som hägrar, utan resan dit!!Vi håller på att skruva ihop en speedway till hillclimb-cykel, snacka om omöjligt projekt! Körde bottenviken runt på 950cc offroadcyklar i sommras. 400 mil skogsvägar på 1 vecka. Yes, we like the crazy stuff! För garanterat trevlig och underhållande läsning: http://forum.soe.se/showthread.php?t=40 ... ottenvikenAll min beundran och lycka till om du nu kommer påbörja detta projekt! //ArnoHej Arno tackar för dessa ord och otroligt roligt att det finns fler sanna entusiaster i denna värld som tycker om att bygga på sina projekt.Jag har gett mig fan på att klara av att regga den på något sett oxå.Roligt att ni pratade om mig o mitt projekt o Inget är omöjligt kom ihåg det!God fortsättning! Citera
BJÖRN_84 January 1, 2010 Author Report January 1, 2010 Här kommer lite bilder på provmontaget av grejjerna idag .Dock så kan jag inte komma så mkt längre pga saknar GT-500 lycktor då jag fått fel så får se när det dyker upp rätt lycktor så man kan fortsätta montera o lämna in grejjer på lack.Men så länge får jag hitta något annat på bilen o pilla med.Men se o njut av dessa bilder på provmontage.Huven måste justeras en aning o tänkte höra hur man gör detta lättast? då man inte kommer åt ovanifrån som det ser utDSC00811.JPG[/attachment:3a138f4o]DSC00812.JPG[/attachment:3a138f4o]DSC00817.JPG[/attachment:3a138f4o]DSC00816.JPG[/attachment:3a138f4o]DSC00815.JPG[/attachment:3a138f4o]DSC00814.JPG[/attachment:3a138f4o]DSC00813.JPG[/attachment:3a138f4o] Citera
NickeH cmc 600 January 1, 2010 Report January 1, 2010 Inga foton på hur huven ser ut på insidan? Hur är finishen? Citera
BJÖRN_84 January 1, 2010 Author Report January 1, 2010 Inga foton på hur huven ser ut på insidan? Hur är finishen?Oooh sorry glömde ta på insidan men kan säkert fixa det till söndag ev om jag hinner.Hur som helst så kan jag säga ett ord om denna huv.KÖP DEN om du går i tankarna på denna huv för den e värd varenda krona men köp Shelby orginal som jag gjorde.På insidan e den lika fin som på utsidan alla hål e gjorda förutom för huvpinnarna så bara att skruva dit i passa in dock så har jag inpassingen kvar.Passform 10/10 (om man inte räknar med inpassning av gångjärn)Finsih 9a/10 (Behöver finspacklas för att få den här glatta ytan innan lack men det sköter lackeraren annars kanon)Helhets intryck 10/10kvalitet 10/10 matrialet känns mycket fint Citera
Guest my little pony January 2, 2010 Report January 2, 2010 Hej Björn....Jag tycker du gör det här jävligt coolt........Som visar upp för oss här på forumet innan du kommer till STINSEN o visar upp den IRL...MVH "my little pony" Citera
BJÖRN_84 January 2, 2010 Author Report January 2, 2010 Hej Björn....Jag tycker du gör det här jävligt coolt........Som visar upp för oss här på forumet innan du kommer till STINSEN o visar upp den IRL...MVH "my little pony"Hej.Ja tanken är att ni få en förhands titt på det hela.Men blir mycket roligare att se på sedan när det hela är lackat o klart. Citera
Guest my little pony January 2, 2010 Report January 2, 2010 Hej Björn igen....Själv gör jag allt för att dölja vad jag har till våren........Vi är 2 just nu olika kontraster kul va............MEn självklart synns vi ju vid STINSEN när det är lagligt o köra dit...............ALLTSÅ första tisdagen i april som vi har meeting där eller hur........Väntar också på lite grejer till min nya.....men inte så mycke som du håller på.....Jag tror nog att jag kollar på dig först.....MVH "my little pony" Citera
BJÖRN_84 January 3, 2010 Author Report January 3, 2010 Här kommer bild på insidan va huven som efterfrågades DSC00818.JPG[/attachment:nko271zw] Citera
NickeH cmc 600 January 3, 2010 Report January 3, 2010 Var mest intresserad om luftintaget är funktionellt! Och riktar luften mot CAI...Är det det? Citera
BJÖRN_84 January 3, 2010 Author Report January 3, 2010 Var mest intresserad om luftintaget är funktionellt! Och riktar luften mot CAI...Är det det?Hej Nicke HLuftintaget är ej funktionellt om man inte moddar huven(Är inte det på orginal bilen heller därimot så är dessa 2 luft utblås funktionella som visas på bilden innan)Dock går det att sätta dit en svart plåt med hål i så du får luft till cai men då blir det borra osv i huven.Se bild 030908003.jpg[/attachment:130lsso7] Citera
rullebull January 3, 2010 Report January 3, 2010 FEL! ORGINAL HUVEN TILL SUPER SNAKE ÄR LUFTINTAGEN FUNKTIONELLA!!! FINNS TVÅ KVAR TILL FÖRSÄLJNING PÅ EN FIRMA PÅ E-BAY! DOM TVÅ SISTA ORGINAL! DOM NYA SOM SHELBY TILLHANDAHÅLLER SOM DU BJÖRN NU KÖPT ÄR EJ FUNKTIONELLA!! DOM RIKTIGA PÅ E-BAY GÅR LOSS PÅ 1999 USD= 15000:- I USA!!! Citera
NickeH cmc 600 January 3, 2010 Report January 3, 2010 FEL! ORGINAL HUVEN TILL SUPER SNAKE ÄR LUFTINTAGEN FUNKTIONELLA!!! FINNS TVÅ KVAR TILL FÖRSÄLJNING PÅ EN FIRMA PÅ E-BAY! DOM TVÅ SISTA ORGINAL! DOM NYA SOM SHELBY TILLHANDAHÅLLER SOM DU BJÖRN NU KÖPT ÄR EJ FUNKTIONELLA!! DOM RIKTIGA PÅ E-BAY GÅR LOSS PÅ 1999 USD= 15000:- I USA!!! Och då är det ju kanon att dom har transportgarantier... NOT!!! Citera
BJÖRN_84 January 4, 2010 Author Report January 4, 2010 FEL! ORGINAL HUVEN TILL SUPER SNAKE ÄR LUFTINTAGEN FUNKTIONELLA!!! FINNS TVÅ KVAR TILL FÖRSÄLJNING PÅ EN FIRMA PÅ E-BAY! DOM TVÅ SISTA ORGINAL! DOM NYA SOM SHELBY TILLHANDAHÅLLER SOM DU BJÖRN NU KÖPT ÄR EJ FUNKTIONELLA!! DOM RIKTIGA PÅ E-BAY GÅR LOSS PÅ 1999 USD= 15000:- I USA!!! Där ser man:/Alla kan ha fel:såg dock att dom bara skeppades inom USA o Canada enligt Ebay.Sedan vad jag sett på många orginal supersnake bilar så har jag sett att ett flertalet inte har funktionellt cold air intake.annars kanske det går att modda så Cold air intaget är funktionellt:)Men hade dock rätt ang den gula bilden att det e så cold air intaget ser ut alltså borrade hål i huven på insidan och kylkanalen som går på insidan av huven ger luftfiltret kall luft genom scoopet:) Citera
BJÖRN_84 January 12, 2010 Author Report January 12, 2010 Vad det gäller väghållning så har funderingar på dessa.Då kan man justera efter behov. 30 olika klick på dämparna Hög eller låg...Justera camber...Race rakt fram...mjuk bak för bästa fäste.Bana /Mickesåg mycket fina ut Citera
Magnus Motala January 16, 2010 Report January 16, 2010 Hej Björn!Häftigt bygge du håller på med, funderade på dina problem med att få motorn godkänd i besiktningen, om du köper en 5,4 liters motor av ford kan du inte då få ett intyg på att den är ok i din bil.Håller tummarna att du lyckasMvh Magnus Citera
BJÖRN_84 January 17, 2010 Author Report January 17, 2010 Hej Björn!Häftigt bygge du håller på med, funderade på dina problem med att få motorn godkänd i besiktningen, om du köper en 5,4 liters motor av ford kan du inte då få ett intyg på att den är ok i din bil.Håller tummarna att du lyckasMvh MagnusTackar tackar för dom orden.Skall klia mig i huvudet ett par gånger så löser sig det där med motorbytet skall du se på ett eller annat vis Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.