Jump to content

Renovering av min Mustang Fastback 1965 HP GT....CMC 110


Jan Ekström

Recommended Posts

Hej på er alla....

Efter har ägt bilen i många år, så är det dags att renovera den.

Detta är Kjelle Powers gamle projekt Shelby 1966 bil, som jag köpte 1986 av Kjelle.

Var då vit med blå fartränder och efter ha haft den några år så lackade jag om den blå med vita fart ränder, måste ha varit i slutet av 80-talet.

Lagade en del rost och fixade lite smått, men var inte så gammal då och det hela blev väll inte 100% gjort.

Bilden är en ÄKTA GT med "K-Motor", HP, original monterad 9" axel osv. så det är värt att göra vid den TOTALT.

Motor, låda och bakaxel är ORIGINAL, matching numbers och har som tur var inte försvunnit på vägen.

Orginal motorn fick jag till bilen och den har aldrig suttit i medan jag har ägt den, utan jag byggde en trimmad 289 som jag har slitet på som tur är.

Har gått i många år med trimmad 289'a och på strippen, med 4.88:1 i bakaxel och en motor som inte drar under 3000rpm.

Bilen har stått sedan 1999, och nu när jag dammade av den och flyttade bilen, körde med den 1km och så bara tänkte jag följande, "Hur FAN har jag kunnat köra runt med denna bilen, helt okörbar...??!!", men det är väl åldern, man börjar ju bli gammal och gubbe... hehe

Ska försöka hålla er uppdaterad vad som händer med bilen, men för tillfället så är det bara att riva den och göra den helt plåtren.

Bilen är i bra hyffsat skick och inte sönder rostad, dock är det en del äldre lagningar som inte ser så bra ut och som kommer att fixas till.

Hälsningar

Jan Ekström, CMC 110

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det ska bli kul att följa vad som händer.

Själv är jag urkass på att dokumentera vad som görs på mitt objekt, :? , jag bara skruvar på och håller tummarna för att resultatet blir acceptabelt.

Får se om jag kan förändra mig till det bättre så småningom :oops: .....

/Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Här kommer lite bilder från garaget, tagna den 3 April 2010.

Nu är bilen HELT rensad, det är endast handbroms vajrarna kvar att ta bort och bränsle ledningen.

Får låna en vagga av en kompis så man kan snurra runt bilden och så börjar arbetet med att skrapa bort all tektyl.

Löpande bilder kommer..och även video...

Link to comment
Share on other sites

Om det är en äkta K-bil skall du naturligtvis återställa den i original om hela drivlinan finns.

65:a K är väldigt sällsynt och om du lackar i fel färg kommer du att ångra dig om några år.

Fråga en som vet? Lackade min 67:a Shelby Signal Flare Red 1978 istället för original Lime Green.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Om det är en äkta K-bil skall du naturligtvis återställa den i original om hela drivlinan finns.

65:a K är väldigt sällsynt och om du lackar i fel färg kommer du att ångra dig om några år.

Fråga en som vet? Lackade min 67:a Shelby Signal Flare Red 1978 istället för original Lime Green.

Mvh Bosse

Står en 65 K-fastback i Norge;-) TOTALPROSJEKT;-(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite bilder när Pierre kommer med delar som är blästrade och pulver lackade.

Blir för jädrans bra med Pulverlack, sten hårt och ser mycket bra ut.

Sen har vi fält in en ny radioplåt, den gamla var totalt sönderkapad från en gammal Knutson stereo, hehe

Hålen där varvräknaren har suttit har vi även lagt igen.

På bilden har vi Mats Roth som håller i svetsen och på baksidan har vi koppar stavar för att avleda värme så plåten inte slår sig vid svetsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här kommer lite nya bilder från renoveringen.

Det går framåt, har nu fått upp bilen i en vagga så man kan snurra runt den, lättare att jobba med bilen då.

Håller på att skrapa all tektyl från bilen, sen ska den in för blästring efter detta.

Fortsättning följer....

Link to comment
Share on other sites

Oj Oj, Lycka till :thumbup: , det ser ut att bli

en viss återuppbyggnad en tid fram :think::think::think: .

"A du vet....detta smäller jag ihop på några månader...." hehe

Det får ta den tid som det behövs, tar säkert några år MINST innan den är ihop igen.

Men det är bara att nöta på, när den är blästrad och all plåt är bytt, så kommer det roliga, att montera ihop den med alla nya delar.

Håller på att klippa ihop en video till, nummer 2 som jag ska lägga upp på YouTube inom kort.

Lägger upp bilder löpande på Mustang forumet när det händer något nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Såja, nu var den tillbaks från blästraren, även grundmålad, snabba ryck...

Kom fram lite mer rost och sen kom alla gamla lagningar fram, ser inte för bra ut.

Så det blir till att byta en hel del plåt i bilen, om man ska ha det bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Hej!

Hur går det med projektet?

Det går sakta, men lite framåt...

Har nu fått det mesta i plåt till bilen och hämtat hem en ramjigg som bilen står på.

Ska bara svetsa fast den och staga upp den i ramjiggen, så ska vi börja med att byta all plåt som är kass.

Ska försöka ta lite bilder på det hela och lägga upp...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...