Jump to content

Recommended Posts

Har nu kommit igång med framfjäderbytet på min 65 Fastback till fjädrar som ska sänka framvagnen en tum. Tog ut en gammal fjäder och satte på bänken bredvid det nya kitet och hu vilken skillnad. Nu ska man ju ha klart för sig att den gamla fjädern är duktigt komprimerad när länkarmen är i sitt understa läge utan stötdämparen monterad så skillnaden i höjd blir ju överdriven på bilden.

Tänkte det kunde vara intressant ändå för dom går i fjädertankar se bild

/Terner

Jag hade det ½ förra säsongen, mkt styvt, passade bra på Sviestadbanan. Ställer krav på stötdämparna, "vanliga" dämpare är för mjuka för att matcha bra. Jag bytte till 550 lbs/in fjädrar då min bil är svagare i chassiet än en fastback, det blev för mycket flex.

Jag hade det ½ förra säsongen, mkt styvt, passade bra på Sviestadbanan. Ställer krav på stötdämparna, "vanliga" dämpare är för mjuka för att matcha bra. Jag bytte till 550 lbs/in fjädrar då min bil är svagare i chassiet än en fastback, det blev för mycket flex.

Tänkte prova hur det blir, dessutom har jag ju styvat upp rätt bra i motorrummet. Den stora utmaningen blir väl att matcha med något lämpligt bak oxå. Jag hör av mig direkt det är åkväder igen så får ni veta hur det blev.

/Terner

Den stora utmaningen blir väl att matcha med något lämpligt bak oxå.

/Terner

Jag är av den åsikten att friska originalfjädrar räcker långt. De bakre fästena ska vara kraftiga och ha polybussningar. Stötdämparen är minst lika viktig bak som fram, det är en rejäl klump till axel den har att hantera..

Det som gjorde stor skillnad på min bil var panhardstaget, stabiliteten blev ofantligt mycket bättre.

Att sortera ut väghållning är bland det roligaste jag vet :--

Den stora utmaningen blir väl att matcha med något lämpligt bak oxå.

/Terner

Jag är av den åsikten att friska originalfjädrar räcker långt. De bakre fästena ska vara kraftiga och ha polybussningar. Stötdämparen är minst lika viktig bak som fram, det är en rejäl klump till axel den har att hantera..

Det som gjorde stor skillnad på min bil var panhardstaget, stabiliteten blev ofantligt mycket bättre.

Att sortera ut väghållning är bland det roligaste jag vet :--

Berätta mer om Panhardstaget intresserad.

/Terner

I min tråd visar jag hur jag gjorde ett eget panhardstag, börjar på sidan 19: viewtopic.php?f=26&t=9043&start=270

och fortsätter nån sida till.

Bakvagnen följer på ett helt annat sätt nu, tidigare var det ett märkbart "slack" innan den bestämde sig för att vara med på noterna. Panhardstaget kombinerat med röda Koni och polybussningar har förvandlat bakvagnen totalt.

Har nu kommit igång med framfjäderbytet på min 65 Fastback till fjädrar som ska sänka framvagnen en tum. Tog ut en gammal fjäder och satte på bänken bredvid det nya kitet och hu vilken skillnad. Nu ska man ju ha klart för sig att den gamla fjädern är duktigt komprimerad när länkarmen är i sitt understa läge utan stötdämparen monterad så skillnaden i höjd blir ju överdriven på bilden.

Tänkte det kunde vara intressant ändå för dom går i fjädertankar se bild

/Terner

Vart har du köpt dom?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...