larwid January 6, 2010 Report January 6, 2010 HejÄr det någon som har erfarenhet av avgaskryss och hur dessa i så fall bäst monteras. Tacksam för tips.Lasse W cmc 1726 Citera
JanneJ January 6, 2010 Report January 6, 2010 X-pipa, H-pipa, ingen förbindelse, jag har provat alla. Mina erfarenheter ( ta det inte som den enda sanningen..) är:Ingen förbindelse mellan rören: Ljudet är som en fiskebåt och bilen går väl framåt eller något däråt...inget för mig.H-pipa: Ljudet är "amerikanskt", klassiskt V8 muller. Förbindelsen mellan rören hjälper till att evakuera avgaser vilket gör att du får lite mer effekt.X-pipa: Ljudet är mer "europeiskt", ett jämnare ljud och en ilsknare ton på högre varvtal. X-et gör att gaserna mer effektivt hjälper evakueringen.Jag har provat X-pipa på både 2" och 2½" rör och tycker att motorn går bättre och känns starkare med X-pipa, jag kör det nu och kommer att fortsätta med det.Sviestad 2009-05-16 055.jpg[/attachment:1puinbsw]Sviestad 2009-05-16 056.jpg[/attachment:1puinbsw]Sviestad 2009-05-16 059.jpg[/attachment:1puinbsw] Citera
CMC 1061 Berra January 6, 2010 Report January 6, 2010 Jag håller med Janne där. Jag upplever en jämnare tomgång med Hpipa och Xpipa. Samt att man oftast slipper det smattrande ljudet när man använder dessa pipor. Vilket jag hatar. Töntigt raggar slatter kallar jag detta ljud för.Berra Citera
bj0rne January 6, 2010 Report January 6, 2010 Har exakt samma inställning som dig Berra.Kör min 66'a - 5.0 med Tri-Y headers, dubbelt 2,5 tums system med X-pipa och "Turbo-dämpare", går väldigt jämnt och låter trevligt /Björn Citera
Bullen-68Ht January 7, 2010 Report January 7, 2010 Kör med h-pipa funkar ok.Har läst på olika forum om H kontra x pipa.H ska ge bättre vrid på lägre varv och x ge mer mos vid högre varv på motorn.Men enligt förståsig påarna är det liten skillnad i hela registret. Beror på pulser och avstämning. Profesurnivå enligt mig.Kör du bana och kör ofta över 4000 varv så verkar x vara grejen.Det är nog mer en ljudfråga lite mulligare med h och nascar med x. Rakarör ger mest flöde/ljud för pengarna. Källa internet. Citera
JanneJ January 7, 2010 Report January 7, 2010 Vilka grader har du på böjarna ? i X JanneDet är vanliga unversal 30 gradersböjar.X-et stämmer mycket bra:Sviestad 2009-05-16 054.jpg[/attachment:qtdlyqlf] Citera
larwid January 7, 2010 Author Report January 7, 2010 Hej o tack för all respons. Inser att min fråga inte var helt korrekt formulerad.Har nu ett dubbelt 3 " system med H och Hooker super comp dämpare, som slutar framför bakaxeln, med "skaplig och finstämd sång". Undrar om någon har erfarenhet från att montera kryss bak i avgaspiporna för att slå sönder avgaspulserna, vilket enligt uppgift ska sänka ljudnivån något. Tacksam för om någon har erfarenhet eller andra tipsLasse Citera
JanneJ January 7, 2010 Report January 7, 2010 Hej o tack för all respons. Inser att min fråga inte var helt korrekt formulerad.Har nu ett dubbelt 3 " system med H och Hooker super comp dämpare, som slutar framför bakaxeln, med "skaplig och finstämd sång". Undrar om någon har erfarenhet från att montera kryss bak i avgaspiporna för att slå sönder avgaspulserna, vilket enligt uppgift ska sänka ljudnivån något. Tacksam för om någon har erfarenhet eller andra tipsLasseAha, det var en annan femma..Har provat det också, både längst bak och en bit in i röret och 1 meter in i röret. För mig har det inte blivit någon skillnad alls men jag dömer inte ut det ändå, har hört från andra att det gör skillnad så varför inte prova.avgas med kors.JPG[/attachment:d5ywge67] Citera
CMC 1061 Berra January 8, 2010 Report January 8, 2010 I dragracing kretsar kallar man det för trasigt ljud. När man använder den typ av kors i slutet.Berra Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.