Jump to content

SAAB


Janne Holm CMC1740

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Helt rätt av polisen att köpa svenskt. Självklart ska svensk industri premieras. Som skattebetalare är jag nöjd att det investeras i svensktillverkade bilar. Volvo är väl tydligen inte helt kass som polisbil då den används i vissa delar av England, Holland, Norge och t.o.m i några exemplar i ett par delstater i USA.

Link to comment
Share on other sites

Såg förövrigt ett rådigt ingripande av polisen söder om Tierp när jag för ett par dagar var på väg hem till Gävle. Fick "möte" på E4 av en dåre i BMW och en polisbil (XC 70) som kom i bredd rakt emot mig. Vägen blev onödigt trång eftersom snön gjorde sitt bästa för att täcka över vägbanan. Riktigt vackert o se i backspegeln hur polisbilen, ca 100 meter bakom mig, tryckte BMWn av från vägen. Poff, ut över snövallen. Riktigt tårdrypande! :clap:

På nätet...

Rattfull körde på fel sida vägen

Tierp

Vid 17-tiden på onsdagen larmade flera bilister polisen om att en bil körde på fel sida av E4:an, norr om Tierp. Bilen körde söderut, men i fel fil. Polisens radiobilar gjorde stopptecken för att få föraren att stanna bilen, men föraren ignorerade poliserna och körde vidare. Till slut prejade en av radiobilarna bilen av vägen och färden fick ett slut. Föraren, en man i 60-årsåldern hemmahörande i Björklinge, misstänks nu för grovt rattfylleri.

Link to comment
Share on other sites

Man kan fråga sig varför svenska polisen "bara" kör svenska bilar. Jag tror knappast det är pga att svenska bilar är bäst i världen...

Nej det beror nog på att det är så få som är intresserad av att bygg och leverera.

Kraven är mycket omfattande och det ska man uppfylla och visa innan man får sälja en enda bil.

Alltså på vinst och förlust.

Detta är kanske den ultimata polisbilen Carbon Motors E7

[youtube:lhc3i6ra]http://www.youtube.com/watch?v=mcJcw6fm498&feature=related[/youtube:lhc3i6ra]

Påminner om en populär gammal tv-serie :--

Cool polisbil är det i alla fall 8)

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt av polisen att köpa svenskt. Självklart ska svensk industri premieras. Som skattebetalare är jag nöjd att det investeras i svensktillverkade bilar. Volvo är väl tydligen inte helt kass som polisbil då den används i vissa delar av England, Holland, Norge och t.o.m i några exemplar i ett par delstater i USA.

helt rätt att HANDLA SVENSKT :clap: för våra pengar. Tidigt 90-tal så monterade jag mycket mobiltelefoner i Malmö i bla civila Saabar som vi inte fick lyfta huven på, Dom gnällde då på att dom blev ifrån åkta då och då

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar mest hur fasen dom tänkt rädda företaget... Saab har inget att komma med! Finns inga nya bilar att börja producera, allt måste göras från scratch. Det tar för lång tid...

Varken Volvo eller Saab har en ordentligt billig småbil, varför?

Bara precis nyligen har Volvo börjat fokusera på bränsleeffektiva fordon. Saab har knappt hört ordet, varför?

Det är dags att tillverka bilar folk behöver nu!

Link to comment
Share on other sites

ja den nya snygga 9-5:an kan ju inte dra hela lasset... men det finns väl nån "cross over" i pipen lr är det helt tomt där när GM dränerat företaget... :think:

spännande tid blir det ju att se va som skall komma men de lär väl dröja 2 år iaf och frågan är om det finns resurser för det även om det tillförs pengar från en rysk finansiär... :roll:

Link to comment
Share on other sites

...lr är det helt tomt där när GM dränerat företaget... :think:
Dränerat? Saab har ju inte gått med vinst dom senaste 20 åren, och

Spyker har ALDRIG gått med vinst. Hoppas bara att det blir nåt bra

av det här. För Trollhättans skull. Men man är ju lite orolig ändå.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Det finns 9-4 X som tillverkas i Mexiko så den är kvar.

De ryska finansiärerna är som bortblåsta nu för Spyker köpte ut dem för kunna köpa Saab vilket det bekräftas av näringsdepartementet. SÄPO kollade upp ryssarna på uppdrag av svenska regeringen och fick fram en del uppgifter som de skickade vidare till FBI. Då gav amerikanska regeringen en direkt order till GM att stoppa affären som blev offentlig beslut om nedläggning den 18 December.

Många säger att Saab har aldrig gått med vinst senaste 20 åren men det beror faktiskt på att GM har tagit åt sig vinsterna och låtit Saab ta förlusterna så GM har inte varit en bra ägare för Saab egentligen. Ett stort företag som dem har aldrig brytt sig så mycket om liten bilfabrik som finns i Sverige som de antagligen inte vet var det är för deras geografikunskaper har sällan inte varit så bra. Nu får vi hålla tummarna på Spyker kan vända *skutan* på rätt köl igen så affärerna blomstrar. När det gäller den nya 9-5, kan jag berätta att många har lagt in beställningar på modellen samma dag som nyheten om Spyker blev offentlig. Folk har redan börjat att gå till bilhandlarna igen dessutom.

Link to comment
Share on other sites

...lr är det helt tomt där när GM dränerat företaget... :think:
Dränerat? Saab har ju inte gått med vinst dom senaste 20 åren, och

Spyker har ALDRIG gått med vinst. Hoppas bara att det blir nåt bra

av det här. För Trollhättans skull. Men man är ju lite orolig ändå.

Mvh.

pools

jag menade mer på nya bilmodeller inte pengar för det har ju inte funnits som du påpekade...

Link to comment
Share on other sites

tycker man inte ska leka med våra pengar, hela affären är skum...

kan Muller inte säga vilka finansiärerna är så ska han inte ha några pengar :evil:

Ja, skumt är det. Ryssar eller inte det är trots allt det bästa alternativet just nu, SAAB-anställda har förhoppningsvis jobb en tid framöver och kanske finns en seriös plan. Jag tror personligen att man snabbt måste komma fram med en billigare bil. Nya 9-5 ser ju inte ut som en storsäljare, alldeles för stor och udda i sitt utseende. Återigen min personliga reflektion :)

Link to comment
Share on other sites

Det ska komma med mindre bil dvs Saab 9-1 om Muller får som han vill fast det kräver lite cash. Ny modell att lägga in i bandet alltså. Han pratade om den tidigare men valde tydligen att tidigarelägga planen.

Jag gillar heller inte att affären är skum för har han rent mjöl i påsen, skulle han sagt vilka som sponsrar affären men har han ett avtal om att inte avslöja vilka det är, är han tvungen att hålla sin del av avtalet. Nu ska Riksgälden granska Spyker igen så det bådar inte gott tecken men gissar Mullers tystnad har gjort Riksgälden uppmärksam.

Link to comment
Share on other sites

SAAB gick med förlust även innan GM köpte dem. Om det vore som någon sade att GM mjölkat vinster ur SAAB under alla deras ägarår skulle det ju vara rent vansinne att göra sig av med

gödkalven, eller hur? Nä, jag tror det är mer propanganda än med sanningen överensstämmande. SAAB har exakt samma problem som Detroit, bilarna kostar för mycket att tillverka och produktiviteten är inte tillräckligt hög. Bilar som tillverkas i Södern i USA kostar ca

60% av vad de kostar att tillverka i Detroit. Varför, jo fackföreningarna har sakta men säkert

via enorma krav gjort det omöjligt att driva vidare. Kan jämföra med Ericssons Gävlefabrik som nu skall läggas ner. Jag är inte förvånad utan förutspådde detta för många år sedan. Vill inte gå in på detaljer men ni förstår nog sammanhangen.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Ahh Bosse skyll inte på facken, skit bakom spakarna är vad det handlar om chefer och styrelser som är inkompetenta och inte

fattar vad marknade efterfrågar utan bara klappar varann om ryggen och räknar bonusar. :twisted:

Jag gissar att det är billigare att tillvärka i sydstaterna på grund av att arbetarna säkert bara har 60% av lönen och hur illa det är med pensioner

och försäkringar mot arbetsplats olyckor på sådana företag det vet både du och jag. :shock:

Men frågan är Bosse är än bil som är byggd i södra USA billigare i inköp en den som är byggd i norr USA när du tittar på den i bilhallen, om inte vart tar då pengarna man sparat in på lönerna och pensionerna vägen, bara en liten undran i all stillhet, för en bil tillverkad i Mississipi måste ju då vara 20-40% billigare i inköp än en bil

tillverkad i Detroit. :?::?::?:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Är det sant att GM fick rysk valuta för SAAB ????

Det måste va en bra affär för GM.....eller också kanske de blev delägare i VAZ/ LADA

för att komma in i Ryssland med typ Cheva o co......och fick ett nytt försäljarnät...redan uppbyggt.....

Hörde det på Ryska Posten......

MVH "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Lasse,

No offense, men nu är du ute och cyklar. Din ekonomiska kalkyl innebär att

man bara kan lägga en procent på tillverkningspriset och tro att varan (bil i

detta fall) säljer sig själv. Det är nog snarare så att marknaden styr priset, dvs

vad är någon villig att betala för varan. Förenklat, kundpriset är givet och det enda

som kan generera vinst är att hålla nere tillverkningskostnaderna. Detroit klarade inte

detta pga UAW och dess kontrakt inklusive pensioner och health care för pensionärer.

Detta är skälet till att Detroit (GM och Chrysler)skulle lagts ner för länge sedan.

Ditt sätt att räkna liknar mer en planekonomi där ingen konkurrens finns. Visst har ledningen

inklusive stryrelsen ansvar också. De skrev ju på dessa livslånga avtal med UAW.

Hade de inte gjort det hade de haft strejker i all oändlighet men ansvaret är delat.

BMW och andra har lagt sina fabriker i södra USA pga UAW. Boeing flyttar sina fabriker

från Seattle till S. Carolina för att undvika facket i WA State. Varför, jo det är för dyrt.

SAAB och andra tillverkare i Sverige har samma problem. Jag besökte fabriker i Sverige

mitt under arbetstid (2 shift) och ingen jobbade. Frågade fabrikschefen, var är alla och svaret blev fackmöte. Detta samtidigt som vi väntade på varan som redan var försenad.

Jag var själv fackligt aktiv i Sverige (80-talet) och fick ganska bra kännedom om för och nackdelar med facket och tyckte redan då att de överlevt sig själva.

Hoppas dock att SAAB kan leva vidare utan Rysk inblandning.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Ja ryssarna ska hålla fingrarna borta. :twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

Jo Bosse visst förhållandena på bilfabrikerna är extrema det håller jag med om

men anledningen till det är ju att det inte finns något statligt skyddsnät, därav dom extrema avtalen. :crazy:

Själv jobbar jag Fackligt och jag tycker faktiskt att facken behövs nu mer en nånsin, se bar hur det ser ut i världen.

Slavarbe och usla löner och arbetsförhållande förhållande som är rent kriminella. :twisted::twisted::twisted:

Men vi kom väl lite off topic nu, men det vore kul med en tråd där man kan snacka om allt mellan himmel och jord. :P

Åter till Saab som alla säkert har förståt så är jag en stor fan av Saab och eftersom fabriken i trollhättan är en av världens mest

effektiva fabrik när det gäller produktion av bilar, så tror jag att det finns möjligheter att göra något bra av det här, fast Spyker känns

inte så säker som ägare, det måste jag erkänna. :P

Själv har jag alltid tyckt att Saab bara har tillverkat bilar av kvalitet,jag har haft både 99,900,9000.9000CD och nu har jag 9.5 kombi och jag har

alltid varit skitnöjd med bilarna. :P

Eftersom jag har haft trimmdjävulen i kroppen länge så har ju Saabarna med Turbo varit helt suverena att leka med. :P

Men va fan det borde bara kunna bli bättre för GM har ju varit rent ut sagt en SKIT ägare som inte har fattat vilka möjligheter som finns i Saab

det är trist. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...