January 16, 201015 yr comment_86001 Varför blir stiften helt sotiga endast i cylindrarna 1, 2, 5 och 6, de två främre cyl. i resp. cylinderrad, och inte i alla 8? (se bild 1). Vänstersidan av förgasaren matar ju cyl. 2, 5, 3, 8, och högersidan cyl. 1, 6, 4, 7.Hade i stället endast t. ex. cyl. 1, 4, 6, 7 haft sotiga stift då hade ju den högra sidan av förgasaren levererat för mycket soppa eftersom insuget sedan leder blandningen till just dessa cylindrar.MEN hur kan nu endast de fyra främre cylindrarna 1, 2, 5 och 6 få för fet blandning, och därmed sotiga stift, och inte övriga cyl. just med tanke på hur insuget är uppdelat?!?!? (se bild 2).Sten AMedlem 2141 1965 CabSP all.jpg[/attachment:26662jce]GJINSUG.JPG[/attachment:26662jce]
January 16, 201015 yr comment_86003 Jag gissar på förgasarproblem, tycker det ser ut som om primärspjällen/portarna ger mycket soppa och sekundärerna lite eller ingen soppa..... kanske även kan vara vakumläckage...../Björn
January 16, 201015 yr Author comment_86015 Detta med för mycket soppa från primärsidan skulle vara helt logiskt om... det vore så att primärportarna bara matade cyl. 1-2 och 5-6 och sekundär bara matade 3-4 o. 7-8 men så ser ju inte original insuget ut, utan primärportarna matar ju bränsle till samtliga cylindrar enl. den ordning som visas på bilden av insuget. Alltså borde för fet blandning från förgasarens främre portar göra samtliga stift sotiga eftersom blandningen leds till samtliga cylindrar korsvis!?!?SA2141
January 16, 201015 yr comment_86018 Hej.Även jag tror att du har förgasarproblem, du har inte visat bildpå förgasaren, har du gjort något åt förgasaren tidigare .Motorn kan ju vara sliten också original och allmänt sliten , åren går ju, det är bara en gissning, ventstyrningar, kolvringar, mm.
January 16, 201015 yr comment_86019 Bara en tanke... förgasaren ger ju lika mycket åt alla cylindrar.Och sekundärportarna öppnar ju inte förrän man trycker plattani mattan, eller när man kör på full gas. Alltså måste det va nåtannat. Otäta kolvringar kanske? Så att det kommer upp olja icylindrarna. Som sagt, bara en tanke. Mvh.pools
January 16, 201015 yr comment_86020 Hej.Även jag tror att du har förgasarproblem, du har inte visat bildpå förgasaren, har du gjort något åt förgasaren tidigare .Motorn kan ju vara sliten också original och allmänt sliten , åren går ju, det är bara en gissning, ventstyrningar, kolvringar, mm. Du svarade medan jag skrev!
January 16, 201015 yr Author comment_86025 Förgasaren är en 4-port HOLLEY, jag bytte primärmunstycken förra våren till 3 nr mindre för att få ned soppaförbrukningen något. Tidigare år har samtliga stift varit mycket lätt sotiga, nu är de 4 främre mera sotiga och de bakre mindre sotiga än förr. Jag justerade samtidigt ner flotörnivån något efterson jag hade litet för höga CO-värden vid förra besiktningen. Någon skillnad i bränsleförbrukning har jag inte kunnat märka.Medlem 2141SA
January 17, 201015 yr Author comment_86051 Mätaren visar något lägre än vad den gjort tidigare, men tror detta beror att givaren möjligen kan vara sliten. Har mätt vattentempen efter långkörning med termometer direkt i kylaren och den visade då 85 grader. Motorn har aldrig kokat eller så vilket borde betyda att den i vart fall inte gått för varm. Kör tändstift Autolite 45 i 4 säsonger utan att bli så sotiga som beskrivits tidigare!2141SA
January 17, 201015 yr comment_86052 Jag tycker att det är ologiskt att förgasaren eller tändningen skulle ge sådana tändstift. Min fundering är om tempen i motorn är ojämn, kanske en öppen termostat, tät kylare, mycket "gegga" i systemet, och på så sätt får topparna olika flöde och förbränningen blir olika i cylindrarna.
January 17, 201015 yr comment_86060 Mätaren visar något lägre än vad den gjort tidigare, men tror detta beror att givaren möjligen kan vara sliten. Har mätt vattentempen efter långkörning med termometer direkt i kylaren och den visade då 85 grader. Motorn har aldrig kokat eller så vilket borde betyda att den i vart fall inte gått för varm. Kör tändstift Autolite 45 i 4 säsonger utan att bli så sotiga som beskrivits tidigare!2141SAHar du kollat/bytt tändkablarna?
January 17, 201015 yr comment_86107 Backar på mitt förra inlägg, feltänk av mig Kolla om det läcker in tjuvluft via vakumuttaget i bakkant på motorn.Har själv ett kass bromsservo som läcker in luft till i första hand bakre cylindrarna./Björn
January 31, 201015 yr comment_86658 Alltid när jag har haft bilar med problem med hur motorn går.Så först ta ett kompressions prov sedan kolla fördelare fördelar lockTänd kablar.Glömmer inte en gång jag skulle på Mustang träff och jag fick inte bilen attGå rent på höga varv, då var det tänd kabel mellan fördelare och tändspoleDet var fel på ändå var alla nya grova kablar.Det är skönt när man hittar felen
March 13, 201114 yr comment_102497 tjena Orbvet jag har det problemet du beskriver först att mina stift 1,4,6,7 blir sura ..... vad kan man göra för att få bort problemet Nicketack på för hand
March 16, 201114 yr comment_102591 Ingen annan som kan hjälpa mej det börjar bli fint väder snartNicke
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.