orbvet January 16, 2010 Report January 16, 2010 Varför blir stiften helt sotiga endast i cylindrarna 1, 2, 5 och 6, de två främre cyl. i resp. cylinderrad, och inte i alla 8? (se bild 1). Vänstersidan av förgasaren matar ju cyl. 2, 5, 3, 8, och högersidan cyl. 1, 6, 4, 7.Hade i stället endast t. ex. cyl. 1, 4, 6, 7 haft sotiga stift då hade ju den högra sidan av förgasaren levererat för mycket soppa eftersom insuget sedan leder blandningen till just dessa cylindrar.MEN hur kan nu endast de fyra främre cylindrarna 1, 2, 5 och 6 få för fet blandning, och därmed sotiga stift, och inte övriga cyl. just med tanke på hur insuget är uppdelat?!?!? (se bild 2).Sten AMedlem 2141 1965 CabSP all.jpg[/attachment:26662jce]GJINSUG.JPG[/attachment:26662jce] Citera
bj0rne January 16, 2010 Report January 16, 2010 Jag gissar på förgasarproblem, tycker det ser ut som om primärspjällen/portarna ger mycket soppa och sekundärerna lite eller ingen soppa..... kanske även kan vara vakumläckage...../Björn Citera
orbvet January 16, 2010 Author Report January 16, 2010 Detta med för mycket soppa från primärsidan skulle vara helt logiskt om... det vore så att primärportarna bara matade cyl. 1-2 och 5-6 och sekundär bara matade 3-4 o. 7-8 men så ser ju inte original insuget ut, utan primärportarna matar ju bränsle till samtliga cylindrar enl. den ordning som visas på bilden av insuget. Alltså borde för fet blandning från förgasarens främre portar göra samtliga stift sotiga eftersom blandningen leds till samtliga cylindrar korsvis!?!?SA2141 Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 16, 2010 Report January 16, 2010 Hej.Även jag tror att du har förgasarproblem, du har inte visat bildpå förgasaren, har du gjort något åt förgasaren tidigare .Motorn kan ju vara sliten också original och allmänt sliten , åren går ju, det är bara en gissning, ventstyrningar, kolvringar, mm. Citera
pools January 16, 2010 Report January 16, 2010 Bara en tanke... förgasaren ger ju lika mycket åt alla cylindrar.Och sekundärportarna öppnar ju inte förrän man trycker plattani mattan, eller när man kör på full gas. Alltså måste det va nåtannat. Otäta kolvringar kanske? Så att det kommer upp olja icylindrarna. Som sagt, bara en tanke. Mvh.pools Citera
pools January 16, 2010 Report January 16, 2010 Hej.Även jag tror att du har förgasarproblem, du har inte visat bildpå förgasaren, har du gjort något åt förgasaren tidigare .Motorn kan ju vara sliten också original och allmänt sliten , åren går ju, det är bara en gissning, ventstyrningar, kolvringar, mm. Du svarade medan jag skrev! Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 16, 2010 Report January 16, 2010 LIKA BARN LEKA BÄST , Tror det är bra att vi svara oavsett Citera
orbvet January 16, 2010 Author Report January 16, 2010 Förgasaren är en 4-port HOLLEY, jag bytte primärmunstycken förra våren till 3 nr mindre för att få ned soppaförbrukningen något. Tidigare år har samtliga stift varit mycket lätt sotiga, nu är de 4 främre mera sotiga och de bakre mindre sotiga än förr. Jag justerade samtidigt ner flotörnivån något efterson jag hade litet för höga CO-värden vid förra besiktningen. Någon skillnad i bränsleförbrukning har jag inte kunnat märka.Medlem 2141SA Citera
JanneJ January 16, 2010 Report January 16, 2010 Konstig fråga men, hur är motortempen vid normal körning? Citera
orbvet January 17, 2010 Author Report January 17, 2010 Mätaren visar något lägre än vad den gjort tidigare, men tror detta beror att givaren möjligen kan vara sliten. Har mätt vattentempen efter långkörning med termometer direkt i kylaren och den visade då 85 grader. Motorn har aldrig kokat eller så vilket borde betyda att den i vart fall inte gått för varm. Kör tändstift Autolite 45 i 4 säsonger utan att bli så sotiga som beskrivits tidigare!2141SA Citera
JanneJ January 17, 2010 Report January 17, 2010 Jag tycker att det är ologiskt att förgasaren eller tändningen skulle ge sådana tändstift. Min fundering är om tempen i motorn är ojämn, kanske en öppen termostat, tät kylare, mycket "gegga" i systemet, och på så sätt får topparna olika flöde och förbränningen blir olika i cylindrarna. Citera
Gtttggg January 17, 2010 Report January 17, 2010 Mätaren visar något lägre än vad den gjort tidigare, men tror detta beror att givaren möjligen kan vara sliten. Har mätt vattentempen efter långkörning med termometer direkt i kylaren och den visade då 85 grader. Motorn har aldrig kokat eller så vilket borde betyda att den i vart fall inte gått för varm. Kör tändstift Autolite 45 i 4 säsonger utan att bli så sotiga som beskrivits tidigare!2141SAHar du kollat/bytt tändkablarna? Citera
bj0rne January 17, 2010 Report January 17, 2010 Backar på mitt förra inlägg, feltänk av mig Kolla om det läcker in tjuvluft via vakumuttaget i bakkant på motorn.Har själv ett kass bromsservo som läcker in luft till i första hand bakre cylindrarna./Björn Citera
ingjohan January 31, 2010 Report January 31, 2010 Alltid när jag har haft bilar med problem med hur motorn går.Så först ta ett kompressions prov sedan kolla fördelare fördelar lockTänd kablar.Glömmer inte en gång jag skulle på Mustang träff och jag fick inte bilen attGå rent på höga varv, då var det tänd kabel mellan fördelare och tändspoleDet var fel på ändå var alla nya grova kablar.Det är skönt när man hittar felen Citera
Nicke73 March 13, 2011 Report March 13, 2011 tjena Orbvet jag har det problemet du beskriver först att mina stift 1,4,6,7 blir sura ..... vad kan man göra för att få bort problemet Nicketack på för hand Citera
Nicke73 March 16, 2011 Report March 16, 2011 Ingen annan som kan hjälpa mej det börjar bli fint väder snartNicke Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.