Jump to content

1967 FB GTA 289 - CMC 1716


Lars Brisman

Recommended Posts

Denna vinter blir det bara småsaker. Byta en backspegel, justera kickdown-reglaget och sånt där. Normalt underhåll kan man säga.

När jag köpte bilen för 5 år sedan var den i fint skick, men rätt bedrövlig att köra. Uråldriga däck, nästan som ebonit, gjorde det verkligt halt i regn. Väghållningen i övrigt var ”tidstypisk”, bilen gick helst rakt fram. Jag fick hjälp av SET – Special Engineering Team med att byta till polyuretan- bussningar, montera krängningshämmare bak och gasstötdämpare. Detta och nya däck gav mig en bil med helt andra egenskaper.

Vintern 07-08 bytte jag motor och fjädrar fram och bak samt monterade långa headers och 2½” rfr avgassystem. Motorn var körd några hundra mil som reservmotor åt en Falcon i det mexikanska landsvägsloppet La Carrera Panamericana (jag deltog inte - har aldrig satt min fot i Mexico!). Enda skadan den fick var en buckla på tråget. Jag köpte motorn utan förgasare eller insug.

Någon expert på motorer är jag inte, men tror mig veta att det är ett 302-block med 351-toppar, höjd komp, lite vassare kam samt rullvippor. Iaf en rapp och glad motor.

Verkar vara populärt med katter på forumet. Hemma hos mig finns det också en.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Snygg kärra Lars!

Fastback modellen är så rackarns snygg....! Fick själv nöja mig med en HT :?

Vad är det för inlägg du har mellan bakljusen? Såg snyggt ut! Har du fler bilder av bakdelen?

Har själv haft planer på nåt sånt till min men inte hittat nåt.....hmmmm!

MVh Schröder

Link to comment
Share on other sites

Hej Schröder,

Delsbo, hmm - vi har sommarboende melllan Ljusdal och Bjuråker...

Iaf, grunkan är ett Lull-lull som gick att få som option:

"GRILLE, LOWER BACK PANEL - All models. (Available only with Exterior Decor Group at extra cost)" vad jag kunnat läsa mig till. Lite udda.

Hälsningar

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Det var ett hyffsat sammanträffande Lars :shock:

Själv så bor jag i Delsbo, har barndomshemmet i Kyrkbyn/Bjuråker och jobbar i Ljusdal!

Kanske får se Mussen din i krokarna till sommaren då :D

Ska ta och prata med Ullman om han kan leta tag i en såndär panel åt mig, grymt snygg är den :!:

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...