February 11, 201015 yr comment_87260 Hej på er alla musse intresserade. Jag är helt ny på ert fina forum och har blivit mycket sugen på att ta hem en GT500 med årsmodell -08.Så jag har ju alla møjliga dumma frågor att ställa till er nu. Vad ska man ha koll på med dessa bilar? är det mycket skillnad på årsmodellerna mellan -05-09?Vad ska man räkna på att førsäkring och skatt ligger på?Jag har inte haft nøjet att provkøra en GT500, hur är prestandan och väghållning m.m?är det mycket krångel att ordna med godkända ljusen och få bilen godkänd i regisreringsbesiktningen, vad är viktigt att tänka på där?Alla tips om bilen är mycket varmt välkommet, mitt sikte är lite inställt på -08:an.
February 11, 201015 yr comment_87261 Roligt och bra val!07 var första modellen med GT500, och både 07 och 08 har haft problem med kopplingen. Det har dels varit kopplingsstrul, men även problem med ingående axeln i växellådan. Mitt tips är att se till att dessa fel är åtgärdade (det finns en bulletin från ford som gäller kopplingsproblemet.I övrigt är det som vanligt, ju nyare årsmodell desto bättre. 08 är således att föredra framför 07 osv. Sverigekonverteringen gör man som på en vanlig GT. Idag brukar de flesta montera godkända positionsljus fram (man byter orange mot klarglas), man måste montera sidoblinkers (det finns backspeglar med inbyggd blinker som vissa har lyckats besiktiga med), det vanligaste är att man fäller in blinkers i framskärmen.Bak brukar folk besiktiga med utanpåliggande blinkers och sen när bes. är klar byta till blinkers i backljuset istället. För att få behålla backljuset kompletterar man med en halogenlampa. Det är inte godkänt, men rätt vanligt. Vill man köra godkänt finns bara ett alternativ idag (förutom flyttgods) och det är att byta ut hela bakljusinsatsen till röd/vit/röda bakljus.Försäkring beror helt på hur du bor och vad du har för relation till ditt f-bolag. Det kan nog skilja väldigt mycket beroende på vem som äger bilen.lycka till (ps: gör carfax på bilen innan du köper den)
February 11, 201015 yr comment_87264 lycka till (ps: gör carfax på bilen innan du köper den)Dunder viktigt enligt mig!http://www.carfax.comKör Hårt!
February 11, 201015 yr Author comment_87270 Roligt och bra val!07 var första modellen med GT500, och både 07 och 08 har haft problem med kopplingen. Det har dels varit kopplingsstrul, men även problem med ingående axeln i växellådan. Mitt tips är att se till att dessa fel är åtgärdade (det finns en bulletin från ford som gäller kopplingsproblemet.Var detta ett fel från fabrik så dom blev återkallade och fixade eller? Hur vet man om det blivit åtgärdat?Tack før grymt snabba svar. bara att fylla på med mer info kring detta, det kan inte bli førmycket. Ja jusst... hur var det med prestandan i bilarna, vad är det før verkliga 0-100 siffror t.ex.
February 11, 201015 yr comment_87274 Var detta ett fel från fabrik så dom blev återkallade och fixade eller? Hur vet man om det blivit åtgärdat?Man frågar säljaren.
February 11, 201015 yr comment_87281 Hejsan!Du kan se på carfaxen under MANUFACTURER RECALL CHECK om "SHELBYN" varit inne på FORD och fått garantisaker åtgärdade . -07:orna hade även airbagsproblem och fick programvaran utbytt. På carfaxen kan du även se service , om bilen varit krockad, antal ägare och datum för ägarebyte mm. För övrigt är det en underbar bil, motorn är enorm, och mkt tacksam och trimma.Väghållning kanske inte den bästa i orginalutf, men det är lätt åtgärdat, lägre och hårdare fjädrar hjälper en bit på väg!Har själv en -08 något trimmad och med sänksats, och som det känns nu blir den aldrig till saluMin helförsäkring kostar 5.900:- /år inkl maskinskada (motor o drivlina) hos LänsförsäkringarLyckatill
February 11, 201015 yr Author comment_87287 Var detta ett fel från fabrik så dom blev återkallade och fixade eller? Hur vet man om det blivit åtgärdat?Man frågar säljaren.Jo, men tänkte mest att det fanns papper på det i tex. carfax eller genom ford. Går ju inte på någons ord i det läget.
February 11, 201015 yr Author comment_87288 Hejsan!Du kan se på carfaxen under MANUFACTURER RECALL CHECK om "SHELBYN" varit inne på FORD och fått garantisaker åtgärdade . -07:orna hade även airbagsproblem och fick programvaran utbytt. På carfaxen kan du även se service , om bilen varit krockad, antal ägare och datum för ägarebyte mm. För övrigt är det en underbar bil, motorn är enorm, och mkt tacksam och trimma.Väghållning kanske inte den bästa i orginalutf, men det är lätt åtgärdat, lägre och hårdare fjädrar hjälper en bit på väg!Har själv en -08 något trimmad och med sänksats, och som det känns nu blir den aldrig till saluMin helförsäkring kostar 5.900:- /år inkl maskinskada (motor o drivlina) hos LänsförsäkringarLyckatillOk, tack før det. Stämmer det att man kan trimma dom något genom att montera ett mindre remhjul på kompressorn utan att behøva gøra så mycket annat? Tänkte narmast på om mappning eller liknande, antar att bottendelen är stark i dessa motorer eller?
February 12, 201015 yr comment_87291 Hejsan!Du kan se på carfaxen under MANUFACTURER RECALL CHECK om "SHELBYN" varit inne på FORD och fått garantisaker åtgärdade . -07:orna hade även airbagsproblem och fick programvaran utbytt. På carfaxen kan du även se service , om bilen varit krockad, antal ägare och datum för ägarebyte mm. För övrigt är det en underbar bil, motorn är enorm, och mkt tacksam och trimma.Väghållning kanske inte den bästa i orginalutf, men det är lätt åtgärdat, lägre och hårdare fjädrar hjälper en bit på väg!Har själv en -08 något trimmad och med sänksats, och som det känns nu blir den aldrig till saluMin helförsäkring kostar 5.900:- /år inkl maskinskada (motor o drivlina) hos LänsförsäkringarLyckatillOk, tack før det. Stämmer det att man kan trimma dom något genom att montera ett mindre remhjul på kompressorn utan att behøva gøra så mycket annat? Tänkte narmast på om mappning eller liknande, antar att bottendelen är stark i dessa motorer eller?Man kan med mycket små medel höja effekten ytterligare 100hk. Små medel innebär typ tune, remhjul osv. Det är den mest trimvänliga bilen som någonsin tillverkats.
February 12, 201015 yr Author comment_87296 Ojojoj... detta verka lova riktigt gott, dreglet rinner ordentligt nu. Tack alla før upplysande info.
February 12, 201015 yr comment_87301 eller byta kompressor och få ut 800hk... Det kan man absolut göra... KÖP!!!Svårt att hitta en roligare bil för de pengarna!/Nicke
February 12, 201015 yr comment_87313 Vi har lagt ut ett köptips på Mustang 05-09 på vår hemsida med alla de vanliga felen. Ladda ner och begrunda.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.