Jump to content

68 ht cmc 801-ljuset börjar skymma i tunneln


Gurra

Recommended Posts

Tänkte berätta lite om mitt projekt,kommer även bilder lite senare,jag tänkte nämligen tvinga min son att hjälpa mej men just nu hade han inte lust att bli tvingad.Men eftersom vi nu är mitt inne i värsta vargavintern och och de flesta kanske gör som jag,häckar framför datorn,så tänkte jag börja med en liten historia om hur det gick till när våra vägar korsades.Faktum är att detta inte min första Mustang,jag köpte en 68 ht med 200cui 6a och 3-växlad man när jag gjorde lumpen,den sålde jag pga tidsbrist när jag startade eget.Detta ångrade jag nästan direkt men pga jobbet familj osv blev det aldrig riktigt läge att skaffa nåt annat.1995 på sommaren var vi på liten semester i Värmland i svärföräldrarnas stuga,väl hemkomna ville min fru genast framkalla semesterbilderna (man gjorde så då)så medan bilderna skulle bli klara gick vi ner till en kiosk för att köpa glass till ungarna,när vi sitter där och smaskar glass så kommer kioskinnehavaren kånkande på en skylt där det står att det är jackpott på måltipset denna vecka -nu måste du spela förklarade han,nähä du jag har inte spelat på nåt i hela mitt liv svarade jag,naturligtvis övertalade han mej och tänka sej bara ett fel vilket resulterade i tiotusentrettitre spänn.Hade man varit smart där skulle man satsat pengarna i fonder eller nåt annart smart,men inte, jag fick nys om denna bilen ett riktigt vrak åkte och tittade på den och hörde mej själv säja -jag tar den.Sa jag att den dessutom var isärtagen och inte gick att provköra,ett effektivt sätt att dölja att motor och drivlina var kvalificerat för paliativvården.Hämtningen var också en resa ,som alltid med bilhämtningar ,grannen ställde upp med sin lastbil. När vi hade lastat upp vraket och vänt kosan hemåt,vi hade ca 20mil kvar när jag säjer till grannen att detta är nog första gången jag hämtar en bil som transporten är 100% laglig, mja säjer grannen riktigt lagligt blir det ju inte, jag har ju ingen färdskrivare och får max köra 5 mil hemifrån....Men hem kom vi.Bilder kommer,fortsättning följer.Ps den blå bilen på bilden är bara med som ett exempel ,man kan ju alltid drömma...Göran

Link to comment
Share on other sites

Hittade några bilder,min dotter hjälpte mej att få hit dom ,detta är f.övrigt andra gången jag skriver här,alltså just här hade inte i sladden till den här sabla lopptoppen varvid hela mitt allster sögs ut i universum när batteriet tröt.Bilen var isärtagen när den köptes det enda jag gjorde var att skruva ihop hela rasket samt laga det som var helt nödvändigt för besiktningen.Sedan vidtog rullande renovering bara för det var så roligt att köra med den,varje vinter lagade jag precis så mycke rost som en vuxen människa tål utan att krokna,familj med småbarn hus jobb osv osv.Det som slog mej när den skulle startas upp och provköras var i vilket erbarmerligt skick den var i,allt allt som kunde vara trasig var trasigt.Men efter mycket om och men.Utvändigt var som den var en kompis till mej tyckte att det var den coolaste bilen i stan "en skabbig Mustang det fränaste man kan åka i ,det är bättre än en renoverad" min fru delar dock inte hans åsikt hon har nog bara åkt i den en gång och då fick vi bensinstopp,yes tankmätaren trasig inga undantag här inte.

Link to comment
Share on other sites

Ja visst e d kul med bilder.Tanken är att kunna köra i år,som den står nu är den klar att lämna till lackeraren ,dock ville han vänta några veckor innan han tar den. Man kan säja att jag fått en nytändning då en kompis till mej hittade sin gamla 67ht på weels and wings i somras och köpte tillbaka den,efter 20 år..Som han har pratat om den bilen och faktum är att det han berättat stämde 351w som låter rupp rupp rupp när den går på tomgång klart man blir sugen på att få färdigt sin egen bil då.Vi har beställt grejer från andra sidan som har landat i Sverige nu ska hämta dom på söndag,nästan som julafton...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

: :clap:Nu får du snart lacka Guran o sluta o vatten slipa @ Hon är som en kvinno kropp slät o fin . Trevligt att ni hälsade på mig i kväll så jag slapp att fika själv nu när särringen jobbar natt @ Mycke Mustang snack o planer för kommande projekt @

Link to comment
Share on other sites

Tänka sej att att det dök upp en alfamagnus här,ska förklara, Magnus är alltså den kompisen som köpte tillbaka sin 67ht i somras och på så sätt inspirerade mej att ta mej samman vad gäller gamla bilar som bara står och dammar.Glömmer aldrig när vi rullade nerför järnvägsbron med våra cyklar ut mot wheels and wings-sområdet när Magnus började skrika nåt som inte gick att förstå,men när han lugnat ner sej fick vi iallafall fram att vi just blivit omkörda av hans gamla Mustang och i samma sekund förvandlades Magnus från att ha varit en ölglad fredagsledig människa till en målsökande robot med siktet inställt på ja ni fattar.Resten är historia men jag hoppas han presenterar sej själv och sin bil här vad det lider.Har varit i verkstan idag det är som sagt slipning som gäller,hade faktiskt tänkt lämna den som den stod men lackarn ville vänta några veckor så jag passar på att finputsa så det blir mindre jobb för honom,jag var så jäkla trött på allt slipande innan men nu när jag fick behålla bilen lite till fick jag som nya krafter,konstigt.För övrigt har jag att berätta att vi fått hem alla sakerna som beställdes från cjponypart bla ett kit med i princip hela inredningen,mums.Nämner också ang rubriksättningen,det var en jobbar kompis på mitt tidigare arbete som myntade uttrycket när han tyckte att ju mer tid jag la ner på bilen desto mer fjärran känndes att det nån gång skulle bli klar "Ljuset börjar skymma i tunneln",sån humor...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så här tänkte jag lägga upp det här inlägget,först om mej,sen för att inte inte bli raderad(det ska ju handla om bilen)så lite om bilen,dock har det inte hänt nåt på bilen pga mej därför börjar jag där.Jag har för andra gången denna vinter varit hemma från jobbet pga sjukdom,normalt kanske jag är sjukskriven en gång var femte år men nu...Det började i måndags ingen känsla av välbefinnande efter frukosten på jobbet fattar inte varför,fortsätter efter middagsrasten samma sak men bara så lite att det egentligen är nåt att bry sej om ,hem middag kl 18,kl 19 trillar polletten ner när illamåendet tilltar,går mellan sängen och toa ett par gånger inget händer förän jag hör Anna Ankas karaktäristiska stämma från tvn i bakgrunden (hon låter ju faktiskt som en anka)efter en halv timme med hemska uppkast var hollywoodfruar slut och genom ett under mådde jag lite bättre,kan inte bevisa nåt men jag börjar förstå dom som tror på andar och currylinjer,så nu kommer jag förmodligen alltid att tänka på Anna Anka när jag ska till att kasta upp.När jag tänker på det så är det faktiskt lite som innan fast då var det åt andra hållet.Det var i måndags det,idag skriver vi torsdag och tiden där emellan har jag legat med feber ,och Hannie.Feber är ett tillstånd Hannie är en liten hund,passade på att helt ovetenskapligt konstatera att det inte går att klappa ihjäl(alltså inte slå utan klappa) en liten hund dom blir bara mer tillgivna.Var nere i källaren och tog några meningslösa bilder med min telefon på grejerna som kommit hem,ska lägga upp bilderna ikväll, jag inte hittade sladden som behövs för själva transföreringen,tror min son har snott den med hänvisningen att jag ändå inte fattade vad den var till,(han har en poäng där faktiskt)dock har han lovat att komma hit ikväll och välvilligt låna ut min sladd till mej så att vi alla kan beundra ett antal dammiga kartonger med bildelar i en källare...Märker ni hur abstinensen tar sej uttryck OM DEN ÄNDÅ VORE KÖRBAR!!!!!!!! Nu tar jag mej samman.En rolig grej,när jag letade efter min kabel så hittade jag min radiostyrda mini-z f-1 ferarri,riggade omgående en liten bana på golvet och blev direkt osams med hunden, katten samt min fru.Frugan tog bilen till stan men orden jag kommer hem när du börjat jobba eller blivit sämre det går inte att ha dej hemma frisk,katten gick ut och hunden är fortfarande sur.En kul detalj om f-1 bilar som man inte får reda på när man ser f-1 på tv utan bara kan läsa om här på detta forum...nu kommer det snart...häpnadsväckande nyheter...helt okänt tills nu,om man får in för mycket hundhår i framnaven ökar friktionen och en bromsande effekt uppstår,detta kan orsaka understyrning samt att banmarkeringar skadas(frugans cigarettpaket,det var då hon fräste till och stack till stan )så...nu sitter jag här ensam utan katt som ska var i vägen ingen fru som tycker jag är i vägen ingen hund som ska klappas (fortfarande förbannad för att jag körde på hennes matskål)och filar på en teori om varför det är bra att hundar fäller. Nästa gång handlar det bara om bilen jag lovar,Göran

Link to comment
Share on other sites

Du har nu för alltid präntat in en bild av en ulkande man vid bussratten med Anna Anka i bakgrunden hos mig.

Må kräkdjävulen snart släppa sitt grepp om dig, för kattens, hundens, frugan och för bilens skull.

Hundhår=understyrning ska jag lägga på minnet..

Link to comment
Share on other sites

Bara en liten kortisuppdatering,bilen är numera officiellt på lackverkstan,hade planer på att köra upp den själv med traktor samt trailer som vi flyttar grävmaskiner med.Jag började mäta på ramper osv...det hade nog gått,men sen backade jag,koppla traktorn lasta surra köra avlasta köra hem koppla ifrån+ att chefen hade sett när jag stack även om jag smugit,ringde bärgaren istället han kom på 20 minuter lastade på 5 och försvann.Så nu är det tomt i ladan,sitter och filar på en beställning från VPautopart mailade i dom igår fick svar direkt +att dom ringde upp och dubbelkollade en grej som var oklar,har inte handlat av dom tidigare men dom verkar vara på hugget.Lägger in ett hemligt meddelande till alfamagnus som smyger hit och tittar ibland (faen magnus du lovade ju göra en presentation på din bil också,sätt fart)slut på hemligt meddelande. Göran :P

Link to comment
Share on other sites

Kul att du lägger upp bilder och lite läsning! Känner att jag borde ta tag i den delen också snart.. men fritiden är dyrbar såhär års :)

Skulle bara säga att jag har handlat av VP Autoparts några gånger och de är riktigt bra att ha och göra med. De har mycket delar hemma, snabba svar och vettiga priser!

Lycka till, snart är det vår 8)

Link to comment
Share on other sites

Jocke R; jo vp verkar vara på hugget Va bara en grej som saknas ,jag väntar tills den kommer sen kör jag upp nån em och hämtar grejerna,ska bla. ha en ruta och dom tyckte jag skulle hämta det själv (psv (påsåvis)får jag skylla mej själv om den inte klarar transporten,dom e inte dumma heller) Alfamagnus:du skrev ps det är jag till höger. Då skriver jag: ps det är den vita maskinen med blåa stripes längst fram,den gula märkt h9 var dock fin den med...Annars inget nytt lackeraren ska börja efter påsk med min bil ,ska dock upp med lite smågrejer till veckan då kan jag ta med kameran och ta lite bilder på en dammig olackad bil(det e ju trots allt kul med bilder och jag känner att jag varit dålig på det här med fotograferingen).För övrigt hoppas jag att lackeraren får riktigt mycket att göra så min bil hela tiden står i vägen så han till slut bara gör den för att bli av med den,hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänk att det ska krävas en räddande ängel (läs jag) för att det ska bli lite bilder i Gurras tråd.

Råkar vara så att jag är hans son, och av en händelse när jag var hemma så hittade jag en stor låda i en garderob och efter lite snokande och rotande i lådan så döm om min förvåning hittar jag en drös med bilder, inte dom där digitala som man är van vid 2010 utan nåt som närmast skulle kunna liknas med en gammal lådkamera från 1887. Och lustigt nog fanns där ett gäng bilder på en Mustang som tar oss tillbaks till begynnelsen av tunneln som nämns i rubriken, eller närmare bestämt den 6/1 1996. Efter att spenderat senaste halvtimmen med att pilla ut gamla stift ur bilderna och scannat in dom så slänger jag upp dom här tänkte jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack Poppe för bilderna,som jag aldrig skulle hitta utan hjälp,och som jag inte skulle fått till den här sidan utan samma hjälp.Läget är följande var å tittade till bilen häromdan,och vet ni vad den stod i lackboxen!Skulle läggas ett varv slipgrund sen skulle det vita lackas,jag var i sjunde himlen ända till att jag satt i bilen på väg tillbaka hem då kom jag på,satan dom har ju två lackboxar och den stod i den gamla...den kanske inte ens är inkopplad...bara ett ställe dit man ställer hopplösa fall som man inte hinner med men samtidigt lurar kunden att tro att nått e på gång,en Hollywoodbox...Ungefär som min granne som var med och hämtade bilen en gång,han är murare och alltid helt överhopad med arbete,så när kundens tjat blir för alltför stort kör han ut med en tombola och ett lass mursand.Då blir kunden glad och tror att nu nu är det grejer på gång,men sen när han väl kommer har han med sej en annan tombola,en som fungerar...Nåväl dom har börjat på bilen iallafall.Imorgon fredag ska jag smita ifrån jobbet utan att nån märker nån skillnad och sticka till VPautoparts har en liten order med bla vindruta att hämta,har skaffat på mej mycket prylar till monteringen men vet av erfarenhet att mer måste till (måtte inte min fru läsa detta,ev kan det hända att någon friserat till det framtida reservdelsbehovet,men detta är isåfall gjort i god tro och för att undvika skilsmässa) Göran i Varberg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Plötsligt händer det,lackeraren ringde. Jag blev helt paff,tror det skulle kännas likadant om det varit kungen eller Nelson Mandela som ringde till mej.-Nu har jag lagt det vita tror du att du kan komma hit så vi blir överens om stripesen (fasen vad det blir mycket små röda vågor under dom svåra orden,tur vågorna försvinner när man skickar iväg texten).Egentligen hade jag inte tid att skolka från jobbet men ingen säjer ju nåt om man behöver besöka någon som ligger på exvis sjukhus och man kanske inte kan likna ett telefonsamtal från lackeraren med ett samtal från en läkare det inser jag nu när jag läser vad jag själv skrivit men nu är det så dax så att säga,alltså blev jag tyvärr tvungen att åka iväg och kolla på ett jobb (vaa,rätt nöjd med formuleringen) Efter en kort diskussion (tror dom röda små vågorna har att göra med var man sätter s-en och hur många man sätter) var vi överens,ska försöka att få det att se ut som bilen på bilden i mitt första inlägg.Bilen lackas nästa vecka försöker inte ens gissa när den blir klar men målsättningen är att hinna köra lite i slutet på säsongen.Tar med kameran när bilen är målad ,Göran

Link to comment
Share on other sites

Mja,Patrik kan tyvärr inte åka i denna bilen när den blir klar då han jobbar åt en av Varbergs två lackboxtillverkare och min bil ska lackas i den andra tillverkarens box,han säjer att han kan starta en pandemi utan motstycke om han kommer i kontakt med något som vistats i konkurrentens box.Och det kommer jag att säja åt han när han vill låna nycklarna...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här kommer några rader,lackarn höll vad han lovade bärgaren skötte hem transporten.Nu hänger allt plötsligt på mej,och jag som knappt har tid att uppdatera den här sidan,tur är iaf att jag varken är intresserad av sparkade fotbollar eller prinssestårtebröllopp (stackars Daniel,sicken svärmor).En sak som jag dessvärre konstaterar tex idag då jag jobbade till 21 är att mitt arbete i alltför stor omfattning inkräktar på min fritid och på så vis även monteringsarbetet.Håll till godo lite blandade bilder,Göran

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vadå,tycker du inte om dom som sitter på? Det enda som är säkert är att det inte blir dom iallafall.Förmodligen nåt kromat men inget är bestämt.Har varit dålig på att uppdatera men kommer snart lite bilder,senaste veckan har jag åter lyckats att bli sjuk,kan faen inte fatta jag som aldrig brukar vara sjuk har varit hemma från jobbet vid tre tillfällen i år,antagligen åldern. Sitter bara framför datorn utan att orka jobba med bilen fastän jag inte skulle vilja nåt annat. Tror dessutom att jag fått i mej en överdos youtube dom här dagarna,men det går väl över.Nästa helg 16-17/7 är ni välkomna till Varberg Wheels and Wings tills dess är jag frisk de kan ni ge ge er dj-v-len på

Link to comment
Share on other sites

Den blir riktigt bra i den lacken :thumbup: Men sedan har jag en personlig åsikt:

Inte kromade fälgar......snälla....det finns så mycket annat som skulle sitta snyggt på din bil.

Får se om jag kommer ner på W&W, kanske en inofficiell mustangträff nån kväll i veckan, lite spontant sådär? Nån mer som är på?

Link to comment
Share on other sites

Kom då ner på torsdag kväll,det finns nåt som kallas torsdagsträffar här, varannan vecka i Veddige varannan i Tvååker (nån mil söder om Varberg) på torsdag är det i Tvååker brukar komma massvis med bilar Wheels and Wings veckan.Å du Janne nu satte du griller i skallen på mej...aluminium alltså

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...