Jump to content

Recommended Posts

Undrar som sagt om det finns någon härinne som personligen renoverat sin 8.8? Står och funderar på om jag ska göra det själv eller inte. Alla verktyg har jag, kunskapen om hur det ska göras också, hittat flera beskrivningar men aldrig pratat med någon som verkligen gjort det själv(som lekman vill säga).

Vore trevligt om du/ni kunde ge er till känna och berätta just vilka fel som ni gjorde så att man åtminstone kan undvika dem. Eller bara för allmänna råd om hur just du lyckades!

Många vänliga hälsningar till er alla, från en insnöad Mariestadbo.

Det är inget större problem att renovera en 8.8. Det finns en del moment som kan vara lite meckiga, men med rätt verktyg och tålamod, och kanske nån stark polare när du ska dra ihopa crushsleeven till pinjongen, så ska du säkert klara av det.

Passa på att byta alla bussningar i bärarmarna när du ändå är igång, gärna till polyurethan, du kommer inte att ångra dig efteråt.

Glöm inte att kolla upp ev. angrepp i ytorna på drivaxlarna där ytterlagren ligger an. Skulle det vara så att det börjar öppna sig så finns det hopp i formen av lager med offset.

Berätta hur det går!

mvh

Jocke

Håller med föregående... inga större problem mer än att dra ihop hylsan... där får man ta i lite extra...

Stoppa i en ny sats lameller och stålskivor i diffen när du ändå är där... om det är originaldiff och lite si o så med nypet...

Tanken var ju att byta utväxlingen och lameller i diffen för det är ju det stora problemet. Han lämnar bara ett spår efter sig.....

Tänkte satsa på en 3,73. Funkar det? Har 5.0 med manuell, inga större modifieringar än i motorn.

Andreas

Tanken var ju att byta utväxlingen och lameller i diffen för det är ju det stora problemet. Han lämnar bara ett spår efter sig.....

Tänkte satsa på en 3,73. Funkar det? Har 5.0 med manuell, inga större modifieringar än i motorn.

Andreas

Visst funkar en 3.73, men används bilen huvudsakligen till inspirerad körning och trevliga sommarturer hade jag sträckt mig kanske så långt som till 4.30. Gasresponsen blir radikalt bättre, och jag tycker själv att man faktiskt hamnar mer rätt i varvtal/vrid med just 4.30.

Ska du fortsätta med original diff kan du passa på att packa om den på ett lite annorlunda sätt för att på så sätt få den lite hårdare. Man använder då ett av stålchimsen från den gamla setupen i kombination med de nya. Googla så får du upp mer detaljer.

Glöm inte att låta diskarna ligga i knäppoljan ett bra tag innan montering för att undvika missljud i samband med svängar..

mvh

Jocke

Ett exempel för manuell T5-låda och bytet från original 2.73:1 till 3.73:1 - så är det väldigt lika som steget mellan fyran o femman.

Det var det första jag gjorde med min bil, att byta utväxling - då det helt enkelt orkade dåligt vid 90-100km på högsta växeln. Efter bytet kommer du uppleva känslan av ,ja nu vill jag inte överdriva men ca 75-100hk i känsla är nog ganska rimligt. Jag fick dessutom en bättre bränsleekonomi på köpet, de gånger jag körde därefter vill säga.

Bilen varvar idag 1940rpm på femman vid 90 km enligt gps, varvtalet kollade jag i laptop via databoxen då våra varvräknare i bilarna inte alltid är korrekta. Vill du åka fortare så blir det 255km/h @ 5500rpm. Eller 289km/h vid 6250rpm då datorn säger stopp i våra databoxar för 5.0HO förutsatt att motorn orkar.

Till "Lassemålare" - förhållandet 4.30/3.27 blir 1.315 lite smått avrundat så det skulle ge dig det varvtal du har idag gånger 1.315. Alltså har du 1600rpm idag så får du 2100prm i "morron"

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bilen varvar idag 1940rpm på femman vid 90 km enligt gps, varvtalet kollade jag i laptop via databoxen då våra varvräknare i bilarna inte alltid är korrekta. Vill du åka fortare så blir det 255km/h @ 5500rpm. Eller 289km/h vid 6250rpm då datorn säger stopp i våra databoxar för 5.0HO förutsatt att motorn orkar.

Om jag inte är helt ute och cyklar så verkar du vara ganska bevandrad i våra bilars databoxar? Kanske skulle åka ner till dig i vår och se om da kan rota runt i min och hitta någon hästkraft extra?

Vilket tycker du jag ska gå på? 3,73 eller 4,11? Använder inte bilen dagligen men ganska ofta, men vill helst av allt lämna min kamrat med camaro bakom mig. 600 hk.... lite mer än mig...

Med 4.30 så skulle man kanske slippa dom eviga nerväxlingarna AODE pysslar med när man kör landsväg i 90-100

och det börjar luta lite, är jäkligt trött på det. :twisted::evil:

Fan minsta kulle så växlar den ner, men det kanske är ett pris man får betala för låg brännsle förbrukning. :?::?:

MVH Lasse. 8)

Bilen varvar idag 1940rpm på femman vid 90 km enligt gps, varvtalet kollade jag i laptop via databoxen då våra varvräknare i bilarna inte alltid är korrekta. Vill du åka fortare så blir det 255km/h @ 5500rpm. Eller 289km/h vid 6250rpm då datorn säger stopp i våra databoxar för 5.0HO förutsatt att motorn orkar.

Om jag inte är helt ute och cyklar så verkar du vara ganska bevandrad i våra bilars databoxar? Kanske skulle åka ner till dig i vår och se om da kan rota runt i min och hitta någon hästkraft extra?

Vilket tycker du jag ska gå på? 3,73 eller 4,11? Använder inte bilen dagligen men ganska ofta, men vill helst av allt lämna min kamrat med camaro bakom mig. 600 hk.... lite mer än mig...

Jag har pluggat lite A9L strategi, alltså de datorer som sitter på 89-93 Maf-mätarbilar. Detta var för mig ett måste i min motorkonfiguration men lite toppar, kam osv och sen en skruvkompressor på toppen. Funkar helt enkelt inte utan att modda datorn eller gå den rent mekaniska vägen med progressiva bränsletrycksregulatorer osv. Ett alternativ är en mailtune eller chip att plugga i boxen men hur bra blir det, och hur många tunes får man göra innan man blir nöjd. Nu ändrar jag hela tiden och hittar ofta nya vägar men det blir ju även många steg tillbaka ibland. Men man lär sig med tiden.

94-95 femnollor har en annan strategi vad gäller datorn än de gamla därför är jag dåligt insatt i just dessa. Men de finns folk här som säkert redan kan eller snart kommer lära sig dessa EEC strategier också.

Väldigt mycket finns att läsa på www. oavsett vad så krävs det nåt för att öppna upp boxen och göra alla parametrar tillgängliga. Är man intresserad och har viljan så går allt lösa. Det finns givetvis en hel del effekt att hämta hem genom att mappa om datorn, det görs ju på var o varannan bil idag. Samtidigt har en standard 5.0HO sina begränsnigar vad gäller själva motorn.

Vad finns det övrigt för förutsättnigar? Är det en Cobra eller vanlig GT du har? Flyttgods, avgaskrav? (tänker mest på om slopa kattarna alt. racekattar)

Sen är det det här med helheten som alla tjatar om överallt, i alla tuningböcker och så vidare - och jag får hålla med. En vass motor är ingenting om inte bilen i övrigt hänger med. Började ju själv under huven om vi bortser från utväxlingen, dit med nya fina toppar, en rolig kam, insug och bränsleprylar, headers och allt sånt. Landade väl på uppskattningsvis 375-400hk när alla drog åt samma håll. Det var ju kul - vi lägger på lite tryck också ca 10 psi och det var ju ännu roligare. Men jag hade standard chassie, bromsar och allt sånt.

Jag vet att det inte är nåt roligt men tänk gärna på detta innan. (Känner mig som en politiker nu - säger en sak och tänker/gör tvärt om)

Idag har jag ett okej chassie och Cobra R bromsar vilket möter upp motorn och kommer istället satsa på en lugnare maskin med mer register framöver.

Men börja absolut med att kugga om där bak, det kommer du göra förr eller senare ändå. 3.73 hade jag valt, 4.10/4.30 är nog kul men vill du åka lite längre och inte behöver den snabba utväxlingen så... ja... Fastnar du dessutom i träsket och trimmar vidare så kommer låga utväxlingar kännas överflödiga på gatan. Men det blir ju lättare att elda däck. Själv startar jag gärna på tvåan om det ska bita i ordentligt med vanliga 255or

402meter i taget är ju nåt helt annat, då vill man ju oftast göra av med alla tänkbara växlar och varva ut när man når mållinjen...

Klart att ska man jaga en GM vagn med 600hk och dessutom lämna den bakom sig så krävs ju en hel del mer än bara en utväxling :P Men det skulle kunna vara möjligt även i din bil. Hur man än gör så kommer det nån med mer mos... så huvudsaken är ju att du blir nöjd... Alla vill ju vara snabbast i stan - på trimmad gunghäst eller Mustang är ju sak samma.

Kanske blev lite OT men blev lite bakaxel iallafall.. ;)

Med 4.30 så skulle man kanske slippa dom eviga nerväxlingarna AODE pysslar med när man kör landsväg i 90-100

och det börjar luta lite, är jäkligt trött på det. :twisted::evil:

Fan minsta kulle så växlar den ner, men det kanske är ett pris man får betala för låg brännsle förbrukning. :?::?:

MVH Lasse. 8)

Om jag inte minns fel nu så på en AODE är det möjligt att styra växlingarna via datorn, du borde alltså kunna låta den hålla längre på växeln när varvet sjunker eller Load på motorn ökar. Ändra shiftpoints och sånt...

Man vrider på en liten ratt och får olika program*... som i många bilar idag...

* förutsatt att man mixtar lite med datorn, finns olika vägar att gå - En stavas TwEECer http://www.tweecer.com/ en annan Quarterhorse http://www.moates.net/

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...