Jump to content

Recommended Posts

Hej alla!

Tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp med några saker inför påställningen av min Mustang 1968 med rak 6;a.

Vilket är rätt brytaravstånd?

Någon som har en hel kylare som passar till salu?

Någon som har trepunktsbälten som passar till salu?

/Fladde

Hej och välkommen.

Jag antar du är ny här? Är din bil svensksåld? Jag såg på din regskylt. Lite ovanligt med sexa på din årsmodell.

Jag vet inte om brytaravståndet är detsamma som V8 men i så fall ska det vara 0,40 mm.

Synd du inte frågade tidigare om kylare för jag hade ett begagnat liggande.

Om du ska ha vanligt 3-punktsbälte som nyare bilar använder, får du göra nya fästen. (den som går över axeln)

Hej alla!

Någon som har en hel kylare som passar till salu?

Någon som har trepunktsbälten som passar till salu?

/Fladde

Mitt råd: Köp nytt

En kyl har inget evighetslångt liv, cellerna blir täta och lödningar kan spricka.

Bälten åldras och gör inte vad de ska om olyckan är framme, jag köpte från biltillbehörsbutiken och monterade i min bil

Man tackar!

Ja, jag är ny här i forumet. Bilen är svensksåld och jag blev som 12;e person i ordningen stolt ägare. En lite lustig grej med att åttor är vanligare är att det ofta även är billigare med delar till dem.

Lite olika bud om brytaravståndet.. Det verkar pendla mellan 0,35-0,45 beroende på mekaniker. 0,45 fick jag i alla fall i svarsmailet från Rolandsmustang.com.

Min vanliga tur med tajming där :) Har hittat lite nytillverkade grejer på nätet men svårt att veta vilka sidor man kan lita på. Någon som har erfarenhet av genisisautoparts.com? Hittade i alla fall dessa till ett rimligt pris. http://www.genesisautoparts.com/radiato ... l6_200.htm Återstår att se om man kan övertala dom att frakta den till Sverige också förståss :)

Angående bälten sitter det fästen monterade ovan axeln. Så det verkar ha suttit trepunktsbälten tidigare någon gång i bilen. Är lite osäker på om det hör till orginal eller inte. Det var väll 69 det blev lagstadgat med bälte va?

Tack för alla svar!

• 2 weeks later...

Sök efter SEATBELTS hos California Mustang, Mustangs Unlimited och liknande firmor.

Du kommer så småningom att hitta både ersättningar till original- (midje-) bälten och modernare, 3-punktsbälten, i olika kulörer.

Lasse B

Brytaravståndet verkar det vara olika åsikter om, som sagt. Enligt Fords Shop Manual för 1968 ska det vara 0,027 tum för sexan, vilket blir 0,69 mm. (V8:orna har mellan 0,016" och 0,021" beroende på modell, dvs mellan 0,40 och 0,53 mm.)

Om du vill kolla med kamvinkelmätare så ska kamvinkeln ligga mellan 35-40 grader på sexan.

• 5 weeks later...