Thomas.F Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Tänkte byta bromsbelägg på min 01:abörjade bak,har plockat bort ok o belägg men kan inte pressa in kolven på oket för att få plats med dom nya beläggenhar provat o vrida på kolven åt både höger o vänster, händer ingetöppna luftnings skruven,går ändå inte o pressa in kolvennågon som vet vad man ska görathomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 brake1.png[/attachment:39be5sau]brake2.png[/attachment:39be5sau]Trycka in o snurra som jag fattat. Läste bara väldigt snabbt..Två bilder o en PDF skickar jag med.// Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Samma/liknande system hade man på gamla saab 900 funkade skitbratycker jag. MVH Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 E du häst tok Linde. MVH Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.F Posted March 27, 2010 Author Report Share Posted March 27, 2010 OKska testa imorron igenhar gjort en liten egen variant på "special" verktyget med lite mer press när man vrider kolvenåterkommer om de funkadeThomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Pressa inte för hårt, det som brukade hända med de gamla SAAB oken var att man tryckte sönder handbromsmekanismen inne i oken om man inte vred in kolvarna på rätt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Om jag inte minns fel sedan min tid som SAAB-mek så var det inte tillbakaskruvandet av kolven som ställde till det utan våldet som ibland togs till för att försöka flytta "bygeln" som överförde bromskraften från kolven på insidan av oket till den yttre bromsklossen (klurig konstruktion som ibland gav upphov till elaka tankar om konstuktörerna )./Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Ja, jag kommer inte ihåg de exakta detaljerna, men jag vet att många glada amatörer trodde att våld var en bra idé när man reparerade bilar. Det brukade i alla fall föranleda ett besök till den lokala bilskroten för att köpa ett fungerande ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Känner igen det /Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.F Posted March 27, 2010 Author Report Share Posted March 27, 2010 en liten funderingser verkligen saab oken likadana ut?skruvade för nåt år sen på en 9oohar för mej att de va en liten annan konstruktionde här e ju en mustang 01:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.F Posted March 27, 2010 Author Report Share Posted March 27, 2010 E de nån som bytt bromsbelägg på sina kärror utan några problems eller me div svårigheterårs 99-04Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 Posted March 27, 2010 Report Share Posted March 27, 2010 Nä dom är inte riktigt lika men principen är den sammaatt man skruvar in kolven, jag tyckte att det funkadejäkligt bra på Saabarna, fattar inte att man har övergettden varianten, När jag bytte på min 9.5a så fick man använde jag en twing för att putta inkolven , då var det enklare att skruva in den och större chans att sakerna höll. MVH Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.F Posted March 28, 2010 Author Report Share Posted March 28, 2010 Tackar Linde för bilden bromsverktygetgjorde en egen variant som ser nästan lika utfunkade perfekt,men de tog ett tag innan kolven släppte o åkte in i oketså nu väntar jag på värmen så att man kan ut o "rida" liteThomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matsadona Posted April 27, 2010 Report Share Posted April 27, 2010 Vilka årsmodeller har detta systemet? Behövs det verktyget även på en -98? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Grønnevik Posted April 27, 2010 Report Share Posted April 27, 2010 Det er det samme systemet fra 1994 - 2004. 05 og nyere har jeg ingen erfaring med da jeg er norsk, og ikke er milionær Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted April 27, 2010 Report Share Posted April 27, 2010 .... 05 og nyere har jeg ingen erfaring med da jeg er norsk, og ikke er milionær Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.