Jump to content

Vad är detta ett tecken på ? Haveri eller ?


elboy cmc 388

Recommended Posts

Någon som vill gissa vad detta kan bero på. En 9-5 aero är bilen & oljan såg ut så där innan olje bytet & 10 mil efter igen. Dock ser oljan fin ut när man tömmer den men på stickan är det koppar färgad med vita inslag i.

hmm ja fram till 03 är ju inte motorerna de bästa. håller med den andra i inlägget eller också har den stått lääänge. Puh. har du konstiga ryck då o då i höga farter än om bara nån gång?

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Kasta inte in hatten utan att kolla de "enklare" grejorna först.

Det verkar som om det varit en del problem med vevhusvenitlationen på SAAB'arna på senare år, kanske inspirerats av t.ex. BMW ;).

(det inlägget skapar nog lite debatt... :-- )

Be någon SAAB-expert om råd innan du river motorn.

MVH

Björn

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Kasta inte in hatten utan att kolla de "enklare" grejorna först.

Det verkar som om det varit en del problem med vevhusvenitlationen på SAAB'arna på senare år, kanske inspirerats av t.ex. BMW ;).

(det inlägget skapar nog lite debatt... :-- )

Be någon SAAB-expert om råd innan du river motorn.

MVH

Björn

hÅLLER MED ,KAN HA STÅTT LÄNGE O BILDAT KONDENSVATTEN. använd motorskölj enligt instruktioner o byta olja därefter. prova igen o se om det kommer tillbaka!

De gamla saabarna var kända för o koxa igen i oljekanalerna o med följd att turbo eller motor nöp,skar .

Link to comment
Share on other sites

Uppsök Saabexpert. Saab har ju katastrofalt dåliga motorer!

Nä håller inte alls med där, förbannat bra motorer. :shock:

Problem med vevhusventilationen hade alla märken

det blev så med den moderna bensinen på de tidiga

motorerna den är för torr. :shock:

Men och det är ett stort men det var bara Saab som

ställde upp och tog på sig skadorna alla andra märken duckade

och sade att det inte var några problem. :shock:

problemlösaren kostade 165 kronor. :P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om det varit en del problem med vevhusvenitlationen på SAAB'arna på senare år, kanske inspirerats av t.ex. BMW ;).

(det inlägget skapar nog lite debatt... :-- )

MVH

Björn

Jag känner till problemen, som tycks drabba alla märken, då vissa förutsättningar uppfylls.

Orsaken till problemet torde vara dom allt strängare emissionskraven för moderna bilar.

Om ovanstående inlägg var menad som en känga åt undertecknad, så kan du ta det lugnt, blir ingen debatt i detta ämne.

Det är dock väldigt intressant hur vissa märken / produkter av allmänheten (och journalistkåren också..) utses till referenspunkter mot vilket allting jämförs.

Nu var det igen BMW, på telefonsidan är det iPhone, på klocksidan är det Rolex, osv, osv... Vad beror det på? :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om det varit en del problem med vevhusvenitlationen på SAAB'arna på senare år, kanske inspirerats av t.ex. BMW ;).

(det inlägget skapar nog lite debatt... :-- )

MVH

Björn

Jag känner till problemen, som tycks drabba alla märken, då vissa förutsättningar uppfylls.

Orsaken till problemet torde vara dom allt strängare emissionskraven för moderna bilar.

Om ovanstående inlägg var menad som en känga åt undertecknad, så kan du ta det lugnt, blir ingen debatt i detta ämne.

Det är dock väldigt intressant hur vissa märken / produkter av allmänheten (och journalistkåren också..) utses till referenspunkter mot vilket allting jämförs.

Nu var det igen BMW, på telefonsidan är det iPhone, på klocksidan är det Rolex, osv, osv... Vad beror det på? :--:--:--

Närå, det var inte menat som påhopp på dig.

Jag vet ett flertal (på jobbet bland annat) som haft problem med just lite nyare BMW och dom ( BMW ) vägrar envist att erkänna att det är ett vanligt problem.

Kunden får stå för hela notan, till och med vid motorras pga oljan trycktes ut när ventilationen sattes igen mitt i vintern.

Men det är sant att BMW inte är ensamma om problemet, jag jobbade tidigare på en Peugeot-verkstad och där var det en del jobb med vevhusventilationsproblem, med skillnaden att kunderna ofta fick det åtgärdat på tillverkarens bekostnad, trotts att prislappen på en Peugeot är betydligt lägre än prislappen på en BMW.

Har även jobbat på SAAB-verkstad ett antal år och då hade vi väldigt sällan några problem med vevhusventilationen, jag vill gärna skylla dom problemen som kom på SAAB, på att Opel fick bidra med teknik...(kanske är sant kanske inte)

I sammanhanget kan jag ju sticka ut hakan lite till och tala om att jag inte är överdrivet imponerad av varken BMW eller Peugeot men det är ju en annan sak ;)

MVH

Björn

Link to comment
Share on other sites

Orkade inte läsa hela tråden. :oops:

Har dock haft saab-relaterat arbete i 15 år. (inte nu längre dock)

Saabs motorer "blev dåliga" vid 2000 och framåt. Mycket på grund av att

GM (må de brinna i helvetet) helt enkelt tyckte att saabs motorer var för dyra

och för överdimensionerade. Alltså blev det besparingar... *bra det blev NOT*

Ditt problem grundar sig i dålig vevhusventilation och kondens. Efter en uppdatering

sista modellen av vevhusvent bör problemen om inte försvinna så i vart fall bli mycket

bättre.

Drar bilen olja är det med stor säkerhet för att kolvringarna på de UNDERBARA "lågfriktions"

kolvarna har börjat kärva.

Det finns en anledning till att många byter bottendel (kolvar, stakar i vart fall) till de

från -94>-99 (trionic5).

GM suger på alla vis... :thumbdown:

GM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...