Jump to content

Recommended Posts

Hejsan

Köpte för ett tag sen en bil och fick då med komplett 352 som var uppborrad till 390.

Enligt den förra ägaren revs motorn ner pga olja i vattnet eller vatten i oljan (kommer inte ihåg vilket) och det hade tydligen konstaterats att det var en spricka nånstans i någon kanal.

Nu undrar jag om dessa block brukar spricka på nått speciellt ställe? Vill inte slänga blocket innan jag dömt ut det själv, då det är jättefräscht i övrigt.

Hejsan

Köpte för ett tag sen en bil och fick då med komplett 352 som var uppborrad till 390.

Enligt den förra ägaren revs motorn ner pga olja i vattnet eller vatten i oljan (kommer inte ihåg vilket) och det hade tydligen konstaterats att det var en spricka nånstans i någon kanal.

Nu undrar jag om dessa block brukar spricka på nått speciellt ställe? Vill inte slänga blocket innan jag dömt ut det själv, då det är jättefräscht i övrigt.

Ursekta frågan. HUR vet du att det er en 352? Många FE block fick 352 gjuten i blocket, men kan va 352, 390, 406, 410 ....og några til. :roll: Ett FE block KAN va svårt att identifiera utan att kolla noga. Om du hittar nåt gjutnummer av typ C3AE-KY eller nåt ditåt og ett gjutdatum typ 5B15 så posta dom her. Beste er om du hittar ett innstansad nummer bak på blocket av typen 8F123456.

Sen undrar jag lite hur dom kan borra en 352 til 390! En 352 har slaglengden 3,5 tum men en 390 har 3, 78 tum. Borrning på en 352 er 4.002 og 390 har 4.052. Ingen stor skillnad. Enda settet att få 390 ut av ett 352 block er att borra det mer en 4.052. Har inte reknat ut hur mycket, men tror det blir lite tunna cylinderlopp. Klart veven kan ju også bytts :idea:

Vet ej om att FE blocken brukar spricka på nåt spesielt stelle, men klart om cylindern er tunn så kan det ju spricka. Vet ni hur mycket blocket er borrad :?: Vet att några av blocken kan borras 0,060 tum, men då brukar dom ultraljud kolla blokken for att se om det finns material nog.

Også...Om det er spruckit i en kanal mistenker jag att det rør seg om en frysspricka.

Mvh

JohnB

Topparna kan ju också spricka så det är ju inte säkert det är fel på blocket.

Annars är det är väl bara att plugga alla vattenkanaler, fylla blocket med vatten och se om det fuktar någonstans. Kan behöva trycksättas om det är en liten spricka. Använd lite såpa eller diskmedel eller nåt't annat som minskar vattnets ytspänning.

Gjut- och datumkod borde finnas på blockets botten, nedanför oljefilterbasen.

Vet lampan gav mig ett tips att värma blocket och hälla/spruta på diesel.

vid sprickor försvinner dieseln först så man se någon sekund..

Hejsan

Köpte för ett tag sen en bil och fick då med komplett 352 som var uppborrad till 390.

Enligt den förra ägaren revs motorn ner pga olja i vattnet eller vatten i oljan (kommer inte ihåg vilket) och det hade tydligen konstaterats att det var en spricka nånstans i någon kanal.

Nu undrar jag om dessa block brukar spricka på nått speciellt ställe? Vill inte slänga blocket innan jag dömt ut det själv, då det är jättefräscht i övrigt.

Ursekta frågan. HUR vet du att det er en 352? Många FE block fick 352 gjuten i blocket, men kan va 352, 390, 406, 410 ....og några til. :roll: Ett FE block KAN va svårt att identifiera utan att kolla noga. Om du hittar nåt gjutnummer av typ C3AE-KY eller nåt ditåt og ett gjutdatum typ 5B15 så posta dom her. Beste er om du hittar ett innstansad nummer bak på blocket av typen 8F123456.

Sen undrar jag lite hur dom kan borra en 352 til 390! En 352 har slaglengden 3,5 tum men en 390 har 3, 78 tum. Borrning på en 352 er 4.002 og 390 har 4.052. Ingen stor skillnad. Enda settet att få 390 ut av ett 352 block er att borra det mer en 4.052. Har inte reknat ut hur mycket, men tror det blir lite tunna cylinderlopp. Klart veven kan ju også bytts :idea:

Vet ej om att FE blocken brukar spricka på nåt spesielt stelle, men klart om cylindern er tunn så kan det ju spricka. Vet ni hur mycket blocket er borrad :?: Vet att några av blocken kan borras 0,060 tum, men då brukar dom ultraljud kolla blokken for att se om det finns material nog.

Også...Om det er spruckit i en kanal mistenker jag att det rør seg om en frysspricka.

Mvh

JohnB

När ja ghade min 390 ,hade en arbetskompis en390 som byggts med 352block och inmätet från en 390 i övrigt.

Tror den var borrad 390 standard.

Minns att många hade problem med 390 motorer och spruckna block.

kanske känsliga för lite glykol?

Minns min mopar 318 den släppte bara frostpluggarna när man klantat sig..

Jo det är så detta block är gjort. Ett 352 block som är borrat till 390 cyl dia. och sen har alla andra delar från en 390 använts, typ vev och stakar. Kan kolla lite efter gjutnr nu i veckan. Ska försöka provtrycka också men det blir ju svårare när blocket är helt rensat (tomt) , vet inte hur jag ska få tätt om jag ska provtrycka oljekanalen och kylkanalen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...