Jump to content

Skillnader mellan Fastback 69a och Mach1 69a


Larry

Recommended Posts

Tjenare Mustangvänner!

Jag skall nu renovera min Mustang 69a. Vad skilde en "ren" Fastback 69a från en Mach1 69a?

Min bil är en 69a, men den har en en mach1 inredning. Dock har bilen haft 19 ägare genom åren i Sverige så mycket kan ha hänt. Instrumentbrädan i bilen har ingen klocka, så det verkar inte vara en Mach1 instrmentbräda i bilen.

Fanns det 351c 4v 1969? Det är en sådan motor som sitter i bilen nu?

Alla tips angående skilnader mellan Fastback och Mach 1 från 1969 mottages tacksamt.

Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

Hej

För det första fanns ordet "Fastback" inte 1969-1970

Namnet är Sportsroof

Mach 1 är ett tillvall på Sportsroof på samma sätt som GT

I Mach 1 paketet är det vissa saker som alltid ingår.

Tex alltid V8, träinredning med klocka, höga stolar, konsol etc etc.

Andra än jag vet bättre vad som ingår i Mach 1 :lol:

En vanlig Sportsroof kunde i princip beställas exakt som en Mach 1 men då fick ju kunden själv plocka ihop hela paketet.

Men det blev garanterat dyrare så att beställa en Sportsroof Mach 1 var klart vanligast.

En del av de sista 69 orna fick 351C så du bör ha ett långt serienummer isåfall.

Mer troligt är att 351C installerades av andra ägare på 70-talet

Link to comment
Share on other sites

Edit: Oj då, jag var visst lite för långsam. Per hann svara först.

Mach 1 var ett utrustningspaket som kunde beställas till Sportsroof (som Ford valde att döpa om Fastback till from 1969).

1969 innehöll det:

* mattsvart huv med hood-pins

* scoop

* lackade sportbackspeglar

* stripes i reflexmaterial

* pop-open tanklock

* kromade styled steel wheels med E70-14 däck

* speciell inredning med höga ryggar på framsätena (övriga Mustang hade låga sätesryggar med lösa nackstöd) och rött inlägg i klädseln. Även mattorna hade isydda röda ilägg.

* treekrad Rim-blow (ingen signalring, utan man tutar genom att krama rattkringlan) ratt

* mittkonsol

* formpressade dörrsidor med träimitationsinlägg

* träimitation på instrumentpanelen och en rund klocka på högersidan

* hårdare fjädring

* extra ljudisolering (samma som fanns på Grande)

Motoralternativen var 351 eller större motorer. Om jag har förstått det rätt kom inte Cleveland-motorn förrän 1970.

Mach 1 blev så populärt att över hälften (72 459 st) av alla tillverkade sportroof 1969 (133 801 st) var Mach 1, och det konkurrerade ut GT-optionet som lades ner efter 1969.

Link to comment
Share on other sites

:D Hej! Enda sättet att få reda på om det är en sportsroof eller Mach1:a och hur bilen var utrustad är att beställa en rapport från http://www.martiauto.com/

Det kostar ca. 20 dollar och brukar ta någon vecka att få hem. Tyvärr ser du inte detta på VIN numret på "dashen" innanför vindrutan eftersom alla Sportsroof/Mach1 har 02 som chassinumret. Det var först 1970 som man hade 02 för Sportsroof och 05 för Mach1.

Om du däremot har kvar "plåtskylten" på förardörren kan du se om det står 63A, 63B eller 63C där. (63A =Sportsroof,

63B = Sportsroof Deluxe, 63C = Mach 1)

Vilken motor det var ser du på bokstav nr. 5 i chassinumret tex. 9R02H 123456 ( H= 351W 2V, M=351W 4V, S=390, Q=428, R= 428 Ram Air) Cleveland ska ha varit extremt ovanligt på sena 69:or och är nog i så fall omöjligt att få reda på då de fick samma motorkoder när de kom 1970.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Om det fanns några 351 Cleveland monterad i 1969 Mustang..... :?: Några mener det, några inte :crazy:

Problemet er att hitta en 351 C med gjutdatum føre Juli 69. Titta efter om det står ett VIN# innstansad bak på blocket. Kan se ut typ 9F123456.

Mattsvart huv. Undantag finns. Titta på plåten i førerdørren. Står det t.ex T5 eller enbart T under fargkoden?

Några fler undantag finns også :idea:

Se også http://www.mustangdecoder.com/decoder.html

JohnB

Link to comment
Share on other sites

:D Hej! Enda sättet att få reda på om det är en sportsroof eller Mach1:a och hur bilen var utrustad är att beställa en rapport från http://www.martiauto.com/

Det kostar ca. 20 dollar och brukar ta någon vecka att få hem. Tyvärr ser du inte detta på VIN numret på "dashen" innanför vindrutan eftersom alla Sportsroof/Mach1 har 02 som chassinumret. Det var först 1970 som man hade 02 för Sportsroof och 05 för Mach1.

Om du däremot har kvar "plåtskylten" på förardörren kan du se om det står 63A, 63B eller 63C där. (63A =Sportsroof,

63B = Sportsroof Deluxe, 63C = Mach 1)

Vilken motor det var ser du på bokstav nr. 5 i chassinumret tex. 9R02H 123456 ( H= 351W 2V, M=351W 4V, S=390, Q=428, R= 428 Ram Air) Cleveland ska ha varit extremt ovanligt på sena 69:or och är nog i så fall omöjligt att få reda på då de fick samma motorkoder när de kom 1970.

Mvh. Mats

CMC 2089

Alltså det är aldrig antingen Sporsroof eller Mach 1

Karosstypen (body series) är alltid Sportsroof även 1970

Tillägget för vilken utrustning ser då ut så här

63A =SportsRoof, Standard Interior

63B = Sportsroof , Luxury Interior

63C = SportsRoof, Mach 1, Deluxe Interior

63D=SportsRoof, "E" Model, Standard Interior

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer Per. Karosstypen är densamma på Sportsroof, Mach 1:or och på Bossarna (302,429) fast med vissa modifikationer. Här är en Marti report från en Mach 1:a. Vid "DOOR DATA PLATE INFORMATION" står det 02 för Mustang Sportsroof och sedan 63C för Mustang Mach 1 Sportsroof (precis som du påpekar). Hade det varit en Mach 1 1970 står det 02 för Sportsroof med då har man 05 för Mach 1 Sportsroof och skillnaden syns då redan i VIN numret.

http://vintageperformance-autosales.com ... codecj.jpg

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Ps. Larry, visa gärna någon bild på bil och inredning och hör gärna av dig om du får fram mera info. om bilen. Vem vet, du kanske har en Sportsroof med Deluxe inredning eller rentav en mycket ovanlig Sportsroof GT.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer Per. Karosstypen är densamma på Sportsroof, Mach 1:or och på Bossarna (302,429) fast med vissa modifikationer. Här är en Marti report från en Mach 1:a. Vid "DOOR DATA PLATE INFORMATION" står det 02 för Mustang Sportsroof och sedan 63C för Mustang Mach 1 Sportsroof (precis som du påpekar). Hade det varit en Mach 1 1970 står det 02 för Sportsroof med då har man 05 för Mach 1 Sportsroof och skillnaden syns då redan i VIN numret.

http://vintageperformance-autosales.com ... codecj.jpg

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Ps. Larry, visa gärna någon bild på bil och inredning och hör gärna av dig om du får fram mera info. om bilen. Vem vet, du kanske har en Sportsroof med Deluxe inredning eller rentav en mycket ovanlig Sportsroof GT.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer Per. Karosstypen är densamma på Sportsroof, Mach 1:or och på Bossarna (302,429) fast med vissa modifikationer. Här är en Marti report från en Mach 1:a. Vid "DOOR DATA PLATE INFORMATION" står det 02 för Mustang Sportsroof och sedan 63C för Mustang Mach 1 Sportsroof (precis som du påpekar). Hade det varit en Mach 1 1970 står det 02 för Sportsroof med då har man 05 för Mach 1 Sportsroof och skillnaden syns då redan i VIN numret.

http://vintageperformance-autosales.com ... codecj.jpg

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Ps. Larry, visa gärna någon bild på bil och inredning och hör gärna av dig om du får fram mera info. om bilen. Vem vet, du kanske har en Sportsroof med Deluxe inredning eller rentav en mycket ovanlig Sportsroof GT.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer Per. Karosstypen är densamma på Sportsroof, Mach 1:or och på Bossarna (302,429) fast med vissa modifikationer. Här är en Marti report från en Mach 1:a. Vid "DOOR DATA PLATE INFORMATION" står det 02 för Mustang Sportsroof och sedan 63C för Mustang Mach 1 Sportsroof (precis som du påpekar). Hade det varit en Mach 1 1970 står det 02 för Sportsroof med då har man 05 för Mach 1 Sportsroof och skillnaden syns då redan i VIN numret.

http://vintageperformance-autosales.com ... codecj.jpg

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Ps. Larry, visa gärna någon bild på bil och inredning och hör gärna av dig om du får fram mera info. om bilen. Vem vet, du kanske har en Sportsroof med Deluxe inredning eller rentav en mycket ovanlig Sportsroof GT.

Ja det stämmer Per. Karosstypen är densamma på Sportsroof, Mach 1:or och på Bossarna (302,429) fast med vissa modifikationer. Här är en Marti report från en Mach 1:a. Vid "DOOR DATA PLATE INFORMATION" står det 02 för Mustang Sportsroof och sedan 63C för Mustang Mach 1 Sportsroof (precis som du påpekar). Hade det varit en Mach 1 1970 står det 02 för Sportsroof med då har man 05 för Mach 1 Sportsroof och skillnaden syns då redan i VIN numret.

http://vintageperformance-autosales.com ... codecj.jpg

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Ps. Larry, visa gärna någon bild på bil och inredning och hör gärna av dig om du får fram mera info. om bilen. Vem vet, du kanske har en Sportsroof med Deluxe inredning eller rentav en mycket ovanlig Sportsroof GT.

Link to comment
Share on other sites

Skoj att se bilder! Du verkar ha en Sportsroof tillverkad i Dearborn Michigan 17 april 1969 och den hade en 351W med 4V 290hk och FMX automat och en öppen bakaxel med 3.00:1 utv. Inredningen ska vara Luxary Interior Buckets men om det är exakt samma som Mach 1:ans vet jag inte. (någon annan kan säkert svara på detta) På bilderna verkar det som att ratt, stolar och dörrsidor är det men inte instrumenten. Det kan ju också vara bytt en del genom åren. Det som ser ut som OA eller liknande är nog "trim". Typ av klädsel och färg tex. svart för A:et. Det kan också vara karossfärgen men jag låter detta vara osagt för min skylt ser lite annorlunda ut med både karossfärg och inredningsfärg så skylten. Det kan skilja lite mellan fabrikerna. Lycka till och berätta gärna om vad du har för planer.

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Hittar inte min Marti bok for tilfellet, men ser ut som om du har en specialbesteld bil. Kan ses av DSO nummeret. I normala fall er detta 2 sifrigt. Ditt nummer 322228 = Cleveland (Special Order Unit 2228). Fargkoden din er blank som normalt betyder en inte Mustang spesifik farg. Titta lite i bak eller under golvmattan så kansje du hittar orginalfargen. Tag gjerne nån bild. Kan ju va en kul farg.

Ser ut som om Trim koden er OA eller 0A. Svårt att se. Kan det va DA? I så fall er det Black Vinyl and Black Knitted Vinyl, Hi-Back, Luxury Interior

Videre ser det ut så her;

Warranty Number: 9F02M185484

Year: 9 1969

Plant: F Dearborn, MI

Body Series: 02 SportsRoof

Engine: M 351 4v V8

Unit: 185484 185484

Miscellaneous Vehicle Data

Body: 63B SportsRoof, Luxury Interior

Color:

Trim: DA Black Vinyl and Black Knitted Vinyl, Hi-Back, Luxury Interior

Date: 17D April 17, 1969

D.S.O: 322228 Cleveland (Special Order Unit 2228)

Axle: 6 3.00:1, Conventional

Trans: X FMX Automatic

Ser att du har De Luxe ratten og De Luxe dørrsider. Kan ju va besteld så.

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Ett jätte tack för denna informationen! Finns det något sätt att ta reda på hur denna

special ordern innebar? Kan man få reda på vem som beställde bilen samt var som var speciellt med denna ordern?

Link to comment
Share on other sites

Ett jätte tack för denna informationen! Finns det något sätt att ta reda på hur denna

special ordern innebar? Kan man få reda på vem som beställde bilen samt var som var speciellt med denna ordern?

Ja til en stor del får du veta det, men du får ej veta hvem som beställde bilen. Dock får du veta hvilken återforseljare som beställde bilen. Sen kan det ju tenkas att återforseljaren finns kvar og att någon kommer i håg din bil :idea: Lite lång veg men det er ju roligt endå. Vil rekomendera en ELITE rapport från Marti. Er faktisk snygg på veggen. Har du letat efter orginalfargen :?: Undrar vilken farg det er :lol: Tror att någon gjorde en specialbestellning ut från en special farg som inte var nån standardfarg.

Her er en 69 som fikk en ovanlig grøn farg.Rainbow of colors Mach 1 R-code.jpg[/attachment:2ff693od]

Link to comment
Share on other sites

Jag skall beställa en sådan här rapport! Riktigt roligt! Får man rappotern skickad på mail via pdf format?

Jag skall se om jag kan hitta färgen imorgon. Förhoppningsvis kan man ju kanske se på rapporten sedan vilken färg det var.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall beställa en sådan här rapport! Riktigt roligt! Får man rappotern skickad på mail via pdf format?

Jag skall se om jag kan hitta färgen imorgon. Förhoppningsvis kan man ju kanske se på rapporten sedan vilken färg det var.

ELITE rapporten kommer efter flere månader.......I en stor papplåda. Rapporten kommer i glas og ram klar til att henga på veggen :--

Troligvis kan du INTE se vilken farg den hadde på rapporten, just for att det er en specialare. Dock kan det tenkes att Marti har en specialkod for fargen. Sen kan man kansje hitta denne kod i t.ex Mercurys fargkarta. Beste er dock om du kan hitta lite orginalfarg på din bil. Titta under mattan. Ta bild og posta her :idea::idea:

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Jag skall beställa en sådan här rapport! Riktigt roligt! Får man rappotern skickad på mail via pdf format?

Jag skall se om jag kan hitta färgen imorgon. Förhoppningsvis kan man ju kanske se på rapporten sedan vilken färg det var.

ELITE rapporten kommer efter flere månader.......I en stor papplåda. Rapporten kommer i glas og ram klar til att henga på veggen :--

Troligvis kan du INTE se vilken farg den hadde på rapporten, just for att det er en specialare. Dock kan det tenkes att Marti har en specialkod for fargen. Sen kan man kansje hitta denne kod i t.ex Mercurys fargkarta. Beste er dock om du kan hitta lite orginalfarg på din bil. Titta under mattan. Ta bil og posta her :idea::idea:

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Gubbar!

Då e jag tillbaka igen. Har kollat lite efter orginal färgen idag. Lyfte på mattan, samt på balken under framstolen hittade jag en blå färg som mycket väl kan vara orginal färgen.

Vad tror ni? Bifogar bilder!

/Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Gubbar!

Då e jag tillbaka igen. Har kollat lite efter orginal färgen idag. Lyfte på mattan, samt på balken under framstolen hittade jag en blå färg som mycket väl kan vara orginal färgen.

Vad tror ni? Bifogar bilder!

/Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

John, vet du om det alltid var färgen som var avvikande på bilar med "Special Order Unit"

eller är det för att det saknas uppgifter om detta på Door Data Platen som det är mest troligt.

Tycker annars att färgen liknar lite på denna SportsRoof -69 från Harstad, Norge. Tror det är Winter blue.

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Hello!

Det hade varit skoj att veta om det var mer än färgen som gällde dessa special orders. Jag har hört talas om att bilar som amerikanska regeringen, samt försvaret beställde var sk special orders med siffror som detta. Någon mer som hört samma sak?

vad har Winter Blue för färg kod? Kan det vara den som står på min plåt. Bild finns högre upp under tråden. Har tagit ett kort till på färgen, med bättre skärpa. Bifogar det..

Link to comment
Share on other sites

John, vet du om det alltid var färgen som var avvikande på bilar med "Special Order Unit"

eller är det för att det saknas uppgifter om detta på Door Data Platen som det är mest troligt.

Tycker annars att färgen liknar lite på denna SportsRoof -69 från Harstad, Norge. Tror det är Winter blue.

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Hello!

Det hade varit skoj att veta om det var mer än färgen som gällde dessa special orders. Jag har hört talas om att bilar som amerikanska regeringen, samt försvaret beställde var sk special orders med siffror som detta. Någon mer som hört samma sak?

vad har Winter Blue för färg kod? Kan det vara den som står på min plåt. Bild finns högre upp under tråden. Har tagit ett kort till på färgen, med bättre skärpa. Bifogar det..

Nej, behøver ej vara fargen som avviker på Special Order unit. Om fargen ej er "typ" standard farg, så er fargkoden på plåten i dørren blank.

Diverse farger på 69 Musse kan ses her; http://www.svs.com/zim/mustang/69colors.html

Larry; Om bilen din hadde Winter Blue som orginalfarg hadde fargkoden i dørren varit ett P.

Om bilen er en typ Special order er det troligt att DSO koden har mer en 2 siffer.

Eksempel på Mustang typ Special order kan va den her; http://www.428cobrajet.org/forum/index. ... ic=14565.0

Detta er 9F02R100011 som er en "Introductory show unit".

Andra typer av bestillinger er Retail, Basic, Stock, Fleet, Basic-off Standard Equipment, Special, Special Purpose Vehicle, Company Lease Plan, Plan Vehicle, Lease, Sales Vehicle og Local promotion.

Min egen bil er av typen Marketing vehicle :idea: med DSO 89

DSO (Domestic Special Order) eller District Codes nummeret kan se ut så her;

11 Boston

12 Buffalo

13 New York

14 Pittsburgh

15 Newark

21 Atlanta

22 Charlotte

23 Philadelphia

24 Jacksonville

25 Richmond

26 Washington

31 Cincinnatti

32 Cleveland

33 Detroit

34 Indianapolis

35 Lansing

36 Louisville

41 Chicago

42 Fargo

43 Rockford

44 Twin Cities

45 Davenport

51 Denver

52 Des Moines

53 Kansas City

54 Omaha

55 St. Louis

61 Dallas

62 Houston

63 Memphis

64 New Orleans

65 Oklahoma City

71 Los Angeles

72 San Jose

73 Salt Lake City

74 Seattle

81 Ford of Canada

83 Government

84 Home Office Reserve

85 American Red Cross

89 Transportation Service

90-99 Export

Merk att denne listen inte nødvendigvis er helt rett, då DSO kodene endret seg lite mellan åren. Om bilen er en Special order og DSO koden i dørren har mer en 2 siffer, betyder dom 2 førsta hvilket distrikt som har bestilt bilen og det neste eller dom nesta siffren betyder hvilket nummer din bil har.

I det her fallet KAN DSO nummeret 322228 oversettes så her;

32 (Cleveland)

2228 Order nummer. Dock tycker jag att Order nummeret er rett høgt. Best att bestelle en Marti Elite her;

http://www.martiauto.com/reports2.cfm

https://www.martiauto.com/secure/report-eli.jpg

Tror jag har fått med det mesta nu :crazy::eh:

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...