samus May 6, 2010 Report May 6, 2010 HejsanVad har ju hört talas om STORA rug lådan och den lilla rug lådan!Men vad är det för skillnad på dom? Är det bara grövre axlar på den stora?Mvh MickeVill gärna köpa en manuell låda! Citera
THOMAS May 6, 2010 Report May 6, 2010 Svaret på din fråga finns här !http://www.5speeds.com/toploader.html Citera
samus May 6, 2010 Author Report May 6, 2010 Hej TomasFörlåt om jag har fel Med där står ju inte vad som är skillnad./M Citera
THOMAS May 6, 2010 Report May 6, 2010 JOJOmensan !In passenger cars from 1964 to 1973 the Toploader was offered in 2 basic gear ratios. They have cast iron cases. Input shafts had 10 splines in both a 1 1/16 inch diameter and 1 3/8 inch diameter base. Output shaft spline count was either 25, 28 and 31 spline. Few cars in 1964 and 1965 had the 25 spline mainshaft which had a tendency to twist and break. The 1964 toploader had a 4 bolt mounting pattern and a smaller diameter bearing retainer than the later cars.Later cars had an 8 bolt mounting pattern. Also the 427, 428, and 429 engines had the big diameter input with the larger 31 spline output shaft. The 1 3/8 inch input was only made for the 2.32 close ratio but today you can purchase modular style inputs that allow for ratios in wide or close configuration. The 1 1/16 inch input was used in all the small blocks and the 390 engine as well. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 6, 2010 Report May 6, 2010 Hej.Enklare att förklara om man kan gammla Volvo växellådor och motorer.Ungefär samma som M40-M41 växellådor i Volvo, den senare är utrustad med kraftigare s.k bottenstock,lådorna passar på samma motor Info, Rug lådan kan också nämnas som Top Loader Citera
samus May 6, 2010 Author Report May 6, 2010 Tackar för svaren!! Då var det som jag befarade.Jo nog kan jag gamla volvos. Har ju haft en del.Mvh Micke Citera
Tommyax May 6, 2010 Report May 6, 2010 Hej.Här är en kanske bättre sida: http://www.davidkeetoploaders.com/På svenska: Det fanns då antingen 4 bults (tidiga -64) eller 8 bults "main case" efter -65.De tidigaste Toploaders hade 25 splines vilket visade sig inte hålla, de flesta 200-390 har 28 splines, medan 427/428/429 fick en 31 splines utgående axel.Det finns 133 olika modeller på Toploaders beroende på vilken bil de satt i,,Tex. Close ratio: hög ettaWide ratio: Låg ettamvh Tommy. Citera
samus May 6, 2010 Author Report May 6, 2010 Tack tommy för fina sidan!!Jo jag har ju en Fastback GT390 67 s-code som dom har meckat i en 289 hipo och en c4.Jag vill inte ha en c4 utan manuell vxl i. då spelar det ingen roll vilken rug låda jag försöker få tag i.mvh Mickehttp://www.garaget.org/samus . Citera
bosewallius May 6, 2010 Report May 6, 2010 Manuella lådorna har en annan skillnad också, 390 Rug har kortare styrpinneän 289 Rug lådorna även om de i övrigt är lika. Finns en extended pilot bussning attsätta i vevaxeln om man vill använda en 390 låda i en small block men mintransmissionsexpert varnar för detta. Slutligen, tätstegade lådor fordrar minst 3.50:1i bakaxelutväxling för att fungera bra. Speciellt med small block.Mvh Bosse Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.