May 23, 201014 yr Author comment_92686 Hej BobbeKan det ha någon betydelse vilken behållare på HBC:n som är ansluten till bak resp fram bromsarna?Den främre behållaren går till bakbromsarna och den bakre till frambromsarna, kollade i fredags när jag luftade.Uffe
May 23, 201014 yr comment_92687 Hej BobbeKan det ha någon betydelse vilken behållare på HBC:n som är ansluten till bak resp fram bromsarna?Den främre behållaren går till bakbromsarna och den bakre till frambromsarna, kollade i fredags när jag luftade.UffeHej!Nä,inte om det är rätt/fungerande HBC som sitter på plats,tänkte mer på uteslutningsmetoden att kolla HBC:n....Men åter till frågan -har du någon reducering till bakre kretsen?Kanske isåfall det nya "servotrycket" påverkar denna ? (Bara spånar nu,,snart slut på idéer..)
May 23, 201014 yr comment_92695 Hej igen!Kollade i 67:ans Shop Manual och som sagts tidigare skall inte trummor runtom ha någon reduceringsventil. Hittade en annan sak dock.Det är mycket viktigt att stången som trycker på bromscylindern frånservon är korrekt justerad. De visar bara Midland-Ross servo så jag vet inteom Bendix har samma men kan vara värt en koll. Om denna stång är feljusteradkan bromsarna fungera dåligt.Mvh Bosse
May 23, 201014 yr Author comment_92697 Hej BosseDet är möjligt att den inte är rätt justerad, jag har ingen aning om hur det ska vara.uffe
May 23, 201014 yr comment_92707 Idealt skall den just ligga an mot ändan på huvudcylindern i vila.Midland-Ross och Bendix skall båda ha mellan 0.980"-0.995" från yttersta punktenpå framsidan av boostern till änden på stången.Gör en plåt med en urgröpning i mitten på ena sidan som ett U. Denna skall vara0.995" inåt och lägg denna mot kanten av boostern och se till att stången sitter rakt.Måttet skall vara som ovan.Mvh Bosse
May 24, 201014 yr Author comment_92737 Hej BosseTror jag missförstod dig lite, menar du stången mellan servon och HBC:n? Isåfall stämmer nog inställningen för jag köpte ny servo och HBC ihop färdigmonterat nytt. Idag har jag provkört och min mekarkompis stod och tittade när jag bromsade, det visade sig det är endast höger bakhjul som låser sig men släpper när man släpper pedalen.Mvh. Uffe
May 26, 201014 yr comment_92819 HejPå vissa bilar är det så att man skiljer på primär och sekundär back och eftersom det bara var ett hjul som låste sig så beror det väl troligtvis inte på trycket, utan snarare på att friktionskoeffecienten skiljer mellan hjulen. Jag hade kollat att backarna är rätt monterade eller att det inte har kommit lite bromsvätska på beläggen. På den tiden som man jobbade med trumbromsar och hade just dessa problem (med helt nya bromsbackar) så bytte vi plats på bromsbackarna ex vänster-höger eller bytte plats på trummorna vänster-höger för att få bilen att dra rakt. På primärbacken (den som är monterad framåt) brukar belägget vara monterad länge ner på backen.MVHKent
May 31, 201014 yr Author comment_93047 Hej igenNu kan jag tala om vad felet var, båda hjulcylindrarna var trasiga en kärvade den andra läckte bromsolja.Sen var det luft i HBC:n, dessutom är stången från HBC:n till servon lite för kort, konstigt med tanke på att det är nya grejor Mvh. Uffe
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.