Jump to content

Bakbromsar låser sig


Recommended Posts

Hej Bobbe

Kan det ha någon betydelse vilken behållare på HBC:n som är ansluten till bak resp fram bromsarna?

Den främre behållaren går till bakbromsarna och den bakre till frambromsarna, kollade i fredags när jag luftade.

Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej Bobbe

Kan det ha någon betydelse vilken behållare på HBC:n som är ansluten till bak resp fram bromsarna?

Den främre behållaren går till bakbromsarna och den bakre till frambromsarna, kollade i fredags när jag luftade.

Uffe

Hej!

Nä,inte om det är rätt/fungerande HBC som sitter på plats,tänkte mer på uteslutningsmetoden att kolla HBC:n....

Men åter till frågan -har du någon reducering till bakre kretsen?

Kanske isåfall det nya "servotrycket" påverkar denna ?

(Bara spånar nu,,snart slut på idéer..)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Kollade i 67:ans Shop Manual och som sagts tidigare skall inte trummor runt

om ha någon reduceringsventil. Hittade en annan sak dock.

Det är mycket viktigt att stången som trycker på bromscylindern från

servon är korrekt justerad. De visar bara Midland-Ross servo så jag vet inte

om Bendix har samma men kan vara värt en koll. Om denna stång är feljusterad

kan bromsarna fungera dåligt.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Idealt skall den just ligga an mot ändan på huvudcylindern i vila.

Midland-Ross och Bendix skall båda ha mellan 0.980"-0.995" från yttersta punkten

på framsidan av boostern till änden på stången.

Gör en plåt med en urgröpning i mitten på ena sidan som ett U. Denna skall vara

0.995" inåt och lägg denna mot kanten av boostern och se till att stången sitter rakt.

Måttet skall vara som ovan.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse

Tror jag missförstod dig lite, menar du stången mellan servon och HBC:n? Isåfall stämmer nog inställningen för jag köpte ny servo och HBC ihop färdigmonterat nytt. Idag har jag provkört och min mekarkompis stod och tittade när jag bromsade, det visade sig det är endast höger bakhjul som låser sig men släpper när man släpper pedalen.

Mvh. Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej

På vissa bilar är det så att man skiljer på primär och sekundär back och eftersom det bara var ett hjul som låste sig så beror det väl troligtvis inte på trycket, utan snarare på att friktionskoeffecienten skiljer mellan hjulen. Jag hade kollat att backarna är rätt monterade eller att det inte har kommit lite bromsvätska på beläggen. På den tiden som man jobbade med trumbromsar och hade just dessa problem (med helt nya bromsbackar) så bytte vi plats på bromsbackarna ex vänster-höger eller bytte plats på trummorna vänster-höger för att få bilen att dra rakt. På primärbacken (den som är monterad framåt) brukar belägget vara monterad länge ner på backen.

MVH

Kent

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Nu kan jag tala om vad felet var, båda hjulcylindrarna var trasiga en kärvade den andra läckte bromsolja.

Sen var det luft i HBC:n, dessutom är stången från HBC:n till servon lite för kort, konstigt med tanke på att det är nya grejor :?

Mvh. Uffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...