danne77 Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 Man lär ju fråga om man något ska veta.Jag kan börja med att berätta orsaken till att jag bytte förgasare.Den äldre 600 jag hade på bilen byttes då tomgång var helt omöjligt att få till.Viss gick det att få den att stå på ett lågt och konstant varv men så snart man tryckte på gasen så dog bilen då den ramlade ner till tomgång igen. Efter att jag hört mig för lite här och där och folk kollade på eländet så misstänkte de även att vakuum styrning till förtändningen inte fungerade som den skulle i förgasaren.Jag fick nu tag på en bättre begagnad 750 och har nu monterat denna på bilen med glädjande resultat, tomgången är stadig och jag behöver inte chooka i en evighet för att kunna ta mig från parkeringen utan att den dör. Den går helt klart mycket säkrare på tomgång och jag har inga som helst problem med att den tjuvdör längre.FRÅGA 1:Jag skulle gärna vilja höra mig fr hur jag märker utav att förgasaren är förstor eller inte? Jag tycker den beter sig ganska likt vad den gjorde med 600 förutom att den nu går bra på tomgång. Vad jag saknar och har saknat med båda förgasarna är bottenvrid.FRÅGA 2:Jag har iof heller ingen aning om hur mycket en bil ska släppa med hårda! 275:or i bak.... Blött ute så släpper den ettan och tvåan och ibland trean... torrt släpper den enbart i samband med att man svänger till lite.FRÅGA 3:Vad ska topphastigheten på en sådan här bil vara och när ska den börja krokna i axet?Slutligen:Jag önskar helt enkelt att den vore lite ettrigare (bottenvrid?) någon som har något tips?( Jag vet ej vad det är för kam i bilen men ingen jag stött på tror det är orginal.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 Den här snubben må verka helt rökt i skallen men det han säger är väldigt vettigt!Slutorden vid 8,07min tycker jag många bör lyssna till. [youtube:2o6ol0lw] [/youtube:2o6ol0lw] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 FRÅGA 1:Jag skulle gärna vilja höra mig fr hur jag märker utav att förgasaren är förstor eller inte? Jag tycker den beter sig ganska likt vad den gjorde med 600 förutom att den nu går bra på tomgång. Vad jag saknar och har saknat med båda förgasarna är bottenvrid.En för stor förgasare upplevs slö i botten......Stor förgasare behövs enbart på höga varvFRÅGA 2:Jag har iof heller ingen aning om hur mycket en bil ska släppa med hårda! 275:or i bak.... Blött ute så släpper den ettan och tvåan och ibland trean... torrt släpper den enbart i samband med att man svänger till lite.Du har en liten motor så förvänta dig inte så mycket. Men ändå när allt är rätt justerat så ska det släppa på torrt.Har själv kört milda trimmade 302or och det var inga problem dra loss på torrtFRÅGA 3:Vad ska topphastigheten på en sådan här bil vara och när ska den börja krokna i axet?Som en 90-tals VOLVO ungefär! 180knyck kanske om det är drygt origanl motorSlutligen:Jag önskar helt enkelt att den vore lite ettrigare (bottenvrid?) någon som har något tips?Mindre förgasare RÄTT JUSTERAD.Byt utväxling på bakaxel....Minst 3.50 i utväxling så blir det en jävla skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danne77 Posted May 14, 2010 Author Report Share Posted May 14, 2010 FRÅGA 1:Jag skulle gärna vilja höra mig fr hur jag märker utav att förgasaren är förstor eller inte? Jag tycker den beter sig ganska likt vad den gjorde med 600 förutom att den nu går bra på tomgång. Vad jag saknar och har saknat med båda förgasarna är bottenvrid.En för stor förgasare upplevs slö i botten......Stor förgasare behövs enbart på höga varvFRÅGA 2:Jag har iof heller ingen aning om hur mycket en bil ska släppa med hårda! 275:or i bak.... Blött ute så släpper den ettan och tvåan och ibland trean... torrt släpper den enbart i samband med att man svänger till lite.Du har en liten motor så förvänta dig inte så mycket. Men ändå när allt är rätt justerat så ska det släppa på torrt.Har själv kört milda trimmade 302or och det var inga problem dra loss på torrtFRÅGA 3:Vad ska topphastigheten på en sådan här bil vara och när ska den börja krokna i axet?Som en 90-tals VOLVO ungefär! 180knyck kanske om det är drygt origanl motorSlutligen:Jag önskar helt enkelt att den vore lite ettrigare (bottenvrid?) någon som har något tips?Mindre förgasare RÄTT JUSTERAD.Byt utväxling på bakaxel....Minst 3.50 i utväxling så blir det en jävla skillnad.Tacka för bra och förklarande svar! Jag ska med andra ord ge mig itu med att renovera min 600. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 Tacka för bra och förklarande svar! Jag ska med andra ord ge mig itu med att renovera min 600.Om den var omöjlig att få till innan som du skrev varför lägga mer pengar på den?Var den ny eller är den i mycket gott skick?Den är ju för stor den också så känns lite som lotteri att du ska få till det.Sälj båda och köp nytt så slipper du allt trixande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danne77 Posted May 14, 2010 Author Report Share Posted May 14, 2010 Tacka för bra och förklarande svar! Jag ska med andra ord ge mig itu med att renovera min 600.Om den var omöjlig att få till innan som du skrev varför lägga mer pengar på den?Var den ny eller är den i mycket gott skick?Den är ju för stor den också så känns lite som lotteri att du ska få till det.Sälj båda och köp nytt så slipper du allt trixande.Det är ju kul att renovera och vet ej om jag har plånbok till nytt. Vilket förgasare rekommenderas då? Fabrikat / Storlek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 Som sagt kan ju gå med en renovering men du får iallafall räkna med 500-1000kr för det.Säljer du istället båda har du minst 2000kr + 1000kr du tänkt renovera för!Skjuter till 500kr till så har du ju en ny från tex SEThttp://set-engineering-team.se/Parts.aspDe kan ju hjälpa dig att få allt att lira rätt dessutom.Det kostar hålla på med gamla Mustanger! Har man inte pengar låt bli! cry: Fabrikat har ingen roll.....tycke och smak som du kanske såg i videon ovan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Holmgren cmc924 Posted May 15, 2010 Report Share Posted May 15, 2010 HejFinns inte mycket att tillägga efter att Per sagt sitt, han är en kunnig kille!Hade en -69 HT för tio år sedan med en Holley 600 vacum (vacumstyrda sekundärspjäll), och den gick faktiskt bra med den även om jag håller med Per om att det är i överkant på en SB motor.I min bil satt en 289 med mild trimkam, headders och Holleyn på original 4-portsinsug + förgasarspacer, således ingen originalbil men den gick bra.Ska dock tillägga att innan jag hittade vacumläckan mellan förgasare och insug så gick den som en potta skit! Nu har jag en -70 FB med 302 som har orenoverad motor rakt igenom och tvåports originalförgasare. Jag har hört mycket skit om tvåportarna till småblockarna men jag har aldrig haft några problem tack och lov. Automatchoken fungerar som den ska och allt. Pumpar en gång för att chokespjället ska ställa sig rätt vid kall motor och den startar bums.Det är heller inga problem att rita svarta streck eller göra ett bredställ om man vill det (3,00:1 axel, 245 däck bak) på torr asfalt. Har kört bilen på MECA-raceway i Malmö under ett höstrally med Mustangklubben och den pinnade på bra, skrek t.om till lite i bakdäcken när lådan växlade till tvåan. Jag tror att en renoverad och bra injusterad tvåportare funkar kanon. Nu har du iofs ett 4-port insug till din bil så en bra förgasare runt 500 cfm kommer nog att fungera bra till din bil.Tror Per skrev det i en annan av dina trådar här.Lycka till, hoppas att det löser sig/Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redneck Posted May 16, 2010 Report Share Posted May 16, 2010 Jag kör med edelbrock 500cfm på min vässade 289, har manuell låda och 3,00 i bakaxeln. Motorn är mkt pigg i hela registret upp till 6500 rpm och går även att köra snålt. Jag har bara bra erfarenheter av edelbrock förgasare och kan rekomendera dem, de är dock inte alls lika en holley. Vridet i motorn har väldigt mkt med kammen att göra- men framför allt ska alla grejorna lira bra ihop då brukar det funka, enligt mina erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjope45 Posted May 16, 2010 Report Share Posted May 16, 2010 Ja det är ju just det som är det svåra när man funderar på att trimma "lite". Vad som "lirar ihop".Jag funderar på att renovera, balansera och trimma min 289, men bara "lite lagom", kommande vinter.Typ; byta till 4-port, insug, alu-toppar, ny kam.... Har letat men inte hittat något bra ställe där man får en bild av vilka grejor som passar ihop och ungefär hur mycket hp man får ut av olika kombinationer. Bör man tex borra blocket, eller inte?? Jag är ju lite nybörjare på detta men nånstans skall man ju börja. Någon som har tips om var man kan hitta info?/Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.