zebben57 Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 Hej har köpt nya lager till min motor men jag blev lite fundersam när jag såg att det inte var något hål för oljan som går ut i det hålet på vevstaken på dom nya lagrengår det att köra med dom ändå eller får jag skaffa andra lager ?Tacksam för svar Christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 Jag tror inte att du kan köra särskilt länge , någon minut kanske om du smörjer ordentligt innan montering Var har du köpt dem och vilket fabrikat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zebben57 Posted May 17, 2010 Author Report Share Posted May 17, 2010 Hej har köpt dom på summithttp://www.summitracing.com/parts/SUM-171100/Men smörjningen kommer ur vevaxeln så jag tror allt att dom får smörjning men det lilla hålet går upp i vevstaken en bit sedan går oljan rakt ut i motorn därifrånså jag undrar om det hålet behövs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 Helt okej att använda dessa.Min egen gissning är att med de lager utan hål så får lagerytan en bättre smörjning!Hålet kan ju störa och bryta oljefilmen som byggs upp.Med dom här lagren får lagren en homogen oljefilm runtom.Oljan kommer istället tryckas ut åt sidorna så flödet av ny olja kommer gå som vanligt.Bara min egen sängkammarfundering! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 Håller med Per i frågan...Jag skruvade förra helgen ihop bottendelen till en Porsche 930 eller 911 Turbo i folkmun... Dess nya vevlager var inget hål i och inte de gamla heller... Kikade även på mina överblivna delar från en 91a 351W och den har inga hål heller... den var iofs skuren på nästan alla ramar och tappar... Du borde som det skrivs helt klart bli en bättre bärighet i oljefilmen utan hål samtidigt som smörjfunktionen bibehålls genom att oljan sprutar ut runt hela vevtappen. Visst du får säkert en bättre smörjning av cylinderloppet med en riktad stråle via vevstaken. Ibland förekommer dock att hålen i ramlagren är felborrade och inte möter upp med oljekanalen men det blir man ju varse rätt kvickt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 Det var nyheter för mej, men jag är verkligen amatör. Lita du på på de som kan sina saker! Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zebben57 Posted May 18, 2010 Author Report Share Posted May 18, 2010 HejOki då kör jag med dom lagren . Tack för hjälpen Christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf Posted May 18, 2010 Report Share Posted May 18, 2010 Jag hade hjärnsläpp igår, det var ju som du sa vevlagren. Ber om ursäkt för korkat svar, tur att det finns rediga människor såsom Per B och 1096 här på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted May 18, 2010 Report Share Posted May 18, 2010 Äh - finns väl inga korkade frågor... Nu fick vi ju en diskussion och kanske fler som slipper undra... Det är ju det som ger detta forum så mycket liv.Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.