Jump to content

Köpa bil i Florida?


Hajas

Recommended Posts

Hej,

Har en kollega som tänkte åka över till Florida för att kolla på bil att ta hem.

Är det någon som har tips på firmor, om vart det går att göra bra affärer?

I vilka städer?

Link to comment
Share on other sites

Är det nytt eller beg som ska tagas hem?

Är det nytt tar man väl bara den handlare som ska ha minst hög pengar efter en given bilspec.

Är det beg det rör sig om gäller de ju att hitta rätt bil till att börja med. Kaross,färg,motor,årsmodell,miltal ,pris etc.

Min uppfattning är att de flesta bilar finns här: http://www.autotrader.com/

Att leta på nätet är snabbare än att åka runt bland handlarna , om nån särskilld stad skulle vara extra lämpad för bilaffärer vet jag inte.

När man hittat pärlan kan man låta t.ex https://www.nordtrafik.se/ ta hand om resten , från US-handlaren till din garageuppfart.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kul ide, gjorde samma sak själv i höstas.

För att inte bli lurad så ska man nog köpa från handlare. Tänk på att i stort sett alla bilar är belånade och samma regler gäller i USA som i Sverige att det får inte finnas skuld på bilen man köper. Då kan man som köpare åka dit på att lösa den skulden. Tänk också på att Titeln är viktigare än bilen m.a.p. belåning i USA. Den kan som i mitt fall vara belånad i 3 led och det tog nästan 2 månader att lösa upp den kedjan, detta trots att jag köpte av en seriös handlare. Det som också kan vara intressant om man vill köpa till riktigt lågt pris, det är att köpa på bilauktion som är 2 gånger i veckan i Miami området. Det kan man inte göra som privatperson utan måste gå igenom någon som är registrerad företagare i Florida och då är det naturligtvis bra om man kan lita på ombudet. Jag skulle råda till att kontakta European Pro Corporation i Davie, Fort Lauderdale. De talar svenska och är oerhört hjälpsamma med allt det praktiska inklusive seriös containersurrning (max 2 bilar per container). De kan också vara ett seriöst ombud på Auktioner. Min bil kom hem via Nordtrafik (bara som speditör) och jag såg en hel del galna containerlastningar med både 3 och 4 bilar i burk (idiotlastningar med förstörda däck och fälgar som följd) när jag hämtade min i Göteborg. Skulle nog inte låta vem som helst lasta min bil i alla fall vilket blir följden om man bara går genom Nordtrafik.

För att kolla in bilar kan du även söka på www.cars.com som ett alternativ till autotrader. De har lite olika utbud men framförallt mindre med reklam på hemsidan. Tror f.ö. inte att det går att köpa helt ny bil och ta som export utan att det måste finnas en titel utställd på en adress i USA d.v.s. en begagnad bil.

CMC 2501

Magnus Widell

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För en månad sen köpte jag en kanonfin 05-GT av Florida Carcenter. Firman ägs och drivs av norrlänningen Patrik Andersson. Hela affären gick mycket smidigt. Han var nyligen i Sverige och passade på att svänga över till Gotland och hälsade på vid mitt arbete vilket var mycket förtroendegivande, en väldigt trevlig person att snacka Mustang med. Det finns en svenskspråkig del på hans hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...