AndersH Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 Hej alla experter Jag måste köpa ett nytt batteri till min -66:a. Jag har bara ett problem , jag måste ha ett nytt batteri med mig när jag ska hämta bilen, som står i Stockholm. Och jag vill inte först åka norr om stan för att kolla mått sedan åka söder om stan för att handla etc. etc. ( ja det blir ett Biltema så länge ) Så, är det någon som har måtten på batteriet löst. Alla mina manualer är nedpackade (pga flytt till Skåne ) så de kommer jag inte åt heller. Mycket tacksam för all hjälp i detta "enkla problem". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 Hej.Samma mått som t.e.x Volvo 140 240, tänk bara på pol placering,d.v.s. plus-minus så det blir rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersH Posted May 17, 2010 Author Report Share Posted May 17, 2010 Ok! Jag tänkte att det kanske var ngt min eller max-mått. Jag vet att där är två olika infästningar för batterihållaren i plåten på batterihyllan, så där finns så klart utrymme för lite olika storlekar.Påminn mig gärna, hur sitter nu + & - på batteriet? Visst är det minus (-) åt höger ifall jag står framför bilen och tittar på batteriet (alltså på vä sida i färdriktningen)? (Gud vad det lät krångligt ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 Hej.Jodå, krångligt kanske, om du står framför kylarenså är minus Höger och plus till Vänster och påinnekanten av batteri .Helt rätt är också att det finns olika storlek påoriginal batterier också, detta beror på Amperstyrkan i batteri och detta styrdes av vilkenutrusning bilen fick vid tillverkningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 De flesta tidiga Mustangarna hade ett litet Autolite 22F batteri vilket gjorde det nödvändigt att ha den stora battery hold down bracket medan vissa köptes medAutolite 24F batteri vilket erfordrade den korta hold down bracket.Jag har två original 24C batterier med reversed posts till min 65:a Shelby (monterade bak)från 60-talet. Ett dött efter 7 års service och det andra i bilen.Måtten i cm är följande vilket matchar 24F batteriet.Bredd: 17 cmLängd: 26 cmHöjd: 20 cmTänk på att batteriet måste ha en nedre läpp på varje kortsida.Mvh Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersH Posted May 19, 2010 Author Report Share Posted May 19, 2010 Då känns det som om jag fått tillräckligt med info för att hitta vad jag behöver.Jag tackar för den utförliga infon, som vanligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts