Jump to content

Byta vipparmsbult 302


Maverick

Recommended Posts

Hej!

Av någon anledning har en av vipparmsbultarna gått rakt av i höjd med gängan. Resten av den sitter såklart kvar i toppen! Dom är väl pressade dom där, finns det något sätt att få ut denna utan att lyfta av toppen? Göra det på plats så att säga!

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Kör du rullvippor?

Där har du anledningen till att det gått av isåfall.

Rullvippor kräver oftast en längre bult än original.

Dom går att byta på plats genom att dra ur med specialverktyg.

Den nya får du gänga i isåfall.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nej jag kör inte med rullvippor. Vanliga vippor men muttern har en insexskruv och är väl därför justerbar, inte som en vanlig mutter där man bara drar i botten, "positive stop" eller vad det kallas? Antar att jag justerat fel eller så!

Men Hur skall specialverktyget se ut? Kan man köpa eller tillverkar man?

Tack för svaret föresten! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nej jag kör inte med rullvippor. Vanliga vippor men muttern har en insexskruv och är väl därför justerbar, inte som en vanlig mutter där man bara drar i botten, "positive stop" eller vad det kallas? Antar att jag justerat fel eller så!

Men Hur skall specialverktyget se ut? Kan man köpa eller tillverkar man?

Tack för svaret föresten! :)

Det är den muttern man har för rullvippor och det kan du inte använda på original stödbult

Det är därför bulten gått av :!::!::!::!::!:

Byt till vanliga muttrar när du ändå håller på.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Vad skönt, jag tycker ändå inte om dom och jag har ingen aning varför dom sitter där.

Orginalmuttern, den drar man bara i botten va? Positive stop? Jag har en relativt vass kam, funkar lika ändå?

Mvh Tomas

Link to comment
Share on other sites

Många får för sig att man vill justera och därför byter helt i onödan.

Nackdelen har du råkat ut för.

Bara byt till "positive stop" muttern så är problemet löst och ja den ska dras i botten.

Om motorn nu har stödbult som har en krage som muttern kan stoppa emot?

Har dom inte det så ska du ha låsmuttrar som satt i 289orna.

En speciel mutter som är deformerad på 3 ställen så den går trögt i gängorna.

Har faktiskt nya sådana liggandes ifall du behöver!

Men troligtvis är det stop bultar motorn har om det är original

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med samma låsmutter som du har i båda mina Shelbys i 30 respektive

20 år. Skillnaden är att båda har HP med mekanisk kam och gängade vipparmsbultar.

Funkat jättebra utan problem. Skälet är att justeringen funkar år efter år utan ventilspelsinställningar som är vanligt när man använder original mutter.

Ser att du har railtyp av vipparm och långa ventiler, hydraulisk kam, eller hur?

Behöver knappast låsmuttern du använder utan en vanlig funkar nog bäst

eftersom du sätter ventilspelet inom ett område i den hydrauliska vippan och

inte exakt som med en mekanisk kam.

Hoppas jag make some sense.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med samma låsmutter som du har i båda mina Shelbys i 30 respektive

20 år. Skillnaden är att båda har HP med mekanisk kam och gängade vipparmsbultar.

Funkat jättebra utan problem. Skälet är att justeringen funkar år efter år utan ventilspelsinställningar som är vanligt när

Det är faktiskt skillnad Bosse!

Eftermarknads justermutter som visas i bild ovan är inte samma som i Shelby

Vänder du på muttern och tittar in underifrån så börjar gängorna på eftermarknads muttrarna ca 5-6mm in i muttern.

Det betyder att när man skruvar på muttern på stödbulten så går den på endast med ett par varv.

Påfrestningarna på stödbulten blir då för stor och den går av.

"Been there done that"

Vill du ha justermutter finns bara 2 vägar.

Använd justermutter där muttern är helgängad hela vägen. Bör ju även gå med 289 muttrar skulle jag tro.

Eller byt ut stödbultar till en längre sort

Link to comment
Share on other sites

Mina vipparmsmuttrar i mina Shelbys är aftermarket gjorda för 289

och jag kommer inte ihåg om de är gängade hela vägen ner.

Måste kolla vid tillfälle. Kollade ett sätt jag har i garaget och de

är fillverkade av Erson och verkar vara kortare än de visade här.

Dessutom var de gängade hela vägen ner. Förmodligen samma

som i mina bilar.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...