Jump to content

Recommended Posts

Min temp har tidigare aldrig gått längre än 1/3 av mätaren, bytte igår tempgivare och nu visar den 2/3. Normal temp är väl ½ mätaren som på vanliga bilar?

Motorn verkar inte överdrivet varm och kokar aldrig. Är det mätaren som är knäpp tro? Jag saknar fläktkåpa, gör den så mycket att motorn faktiskt går varm? Ventilen i kylarlocklocket släpper i vart fall inget vatten och det borde den göra om det kokar antar jag?

Jag litar inte blint på min termometer. Har en IR-termometer som jag använder för att kolla temp på kylare ( uppe-nere, för att kolla hur bra den kyler), topparna mm. Naturligtvis funkar det inte när man kör, men när bilen är driftsvarm och man står på tomgång så ger det en bra referens till instrumentet.

Efter en åktur fick bilen stå i nästan 30 minuter på tomgång på gården. (skrev förra inlägget under tiden) Det är 25 grader varmt ute, mätaren stod i bott hela tiden och den tryckte inte ute ut en droppe vatten förrän jag stängde av motorn, då löste ventilen i locket ut och det rann. Bör man vara orolig för överhettning?

Jag skulle inte varit orolig för det lilla.

Har du lindat headers ? Från dom samlas ju MASSA värme i motorutrymmet

när bilen står på tomgång.

Och hur många gånger ska du ha bilen ståendes på tomgång i 30min för den delen ? :wtf:

Jag skulle inte varit orolig för det lilla.

Har du lindat headers ? Från dom samlas ju MASSA värme i motorutrymmet

när bilen står på tomgång.

Och hur många gånger ska du ha bilen ståendes på tomgång i 30min för den delen ? :wtf:

Headers lindade.

Crusing nästa helg, räkna med typ 6 timmars tomgång... :--

Ordna en backup el-fläkt med brytare som du bara kan slå igång om du ska stå mycket

i kö/cruising. Eller så byter du helt till en stor elfläkt så behöver du inte bry sig så mycket i värmen sen. :)

Jag är lite anti elfläkt så att säga. Inte bara för att det inte ser något vidare ut (om man skall ha den framför kylen) men mest för att det drar med sig så mycket mer jobb. Inte bara kabeldragning och fula brytare utan även att min 35Ah generator kommer ha åsikter. :roll:

Har "byggt" en egen fläktkåpa nu som styr luften lite, hjälper inte det blir det större kylare.

Den kokar ju trots allt aldrig, går bara högt på mätaren. Klarat flertalet crusingar utan problem innan så det blir "bar å åk". :--

Hoppas det blir en hel flock mustanger i Thn på lördag då!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...