MrTurbo_1645 May 22, 2010 Report May 22, 2010 Min temp har tidigare aldrig gått längre än 1/3 av mätaren, bytte igår tempgivare och nu visar den 2/3. Normal temp är väl ½ mätaren som på vanliga bilar? Motorn verkar inte överdrivet varm och kokar aldrig. Är det mätaren som är knäpp tro? Jag saknar fläktkåpa, gör den så mycket att motorn faktiskt går varm? Ventilen i kylarlocklocket släpper i vart fall inget vatten och det borde den göra om det kokar antar jag? Citera
JanneJ May 22, 2010 Report May 22, 2010 Jag litar inte blint på min termometer. Har en IR-termometer som jag använder för att kolla temp på kylare ( uppe-nere, för att kolla hur bra den kyler), topparna mm. Naturligtvis funkar det inte när man kör, men när bilen är driftsvarm och man står på tomgång så ger det en bra referens till instrumentet. Citera
MrTurbo_1645 May 22, 2010 Author Report May 22, 2010 Efter en åktur fick bilen stå i nästan 30 minuter på tomgång på gården. (skrev förra inlägget under tiden) Det är 25 grader varmt ute, mätaren stod i bott hela tiden och den tryckte inte ute ut en droppe vatten förrän jag stängde av motorn, då löste ventilen i locket ut och det rann. Bör man vara orolig för överhettning? Citera
Tobias CMC1505 May 22, 2010 Report May 22, 2010 Jag skulle inte varit orolig för det lilla.Har du lindat headers ? Från dom samlas ju MASSA värme i motorutrymmetnär bilen står på tomgång.Och hur många gånger ska du ha bilen ståendes på tomgång i 30min för den delen ? Citera
MrTurbo_1645 May 22, 2010 Author Report May 22, 2010 Jag skulle inte varit orolig för det lilla.Har du lindat headers ? Från dom samlas ju MASSA värme i motorutrymmetnär bilen står på tomgång.Och hur många gånger ska du ha bilen ståendes på tomgång i 30min för den delen ? Headers lindade.Crusing nästa helg, räkna med typ 6 timmars tomgång... Citera
fast66 May 22, 2010 Report May 22, 2010 normalt med sommartermostat ska mätaren stå mellan T och E. Citera
Tobias CMC1505 May 23, 2010 Report May 23, 2010 Ordna en backup el-fläkt med brytare som du bara kan slå igång om du ska stå mycket i kö/cruising. Eller så byter du helt till en stor elfläkt så behöver du inte bry sig så mycket i värmen sen. Citera
MrTurbo_1645 May 23, 2010 Author Report May 23, 2010 Ordna en backup el-fläkt med brytare som du bara kan slå igång om du ska stå mycket i kö/cruising. Eller så byter du helt till en stor elfläkt så behöver du inte bry sig så mycket i värmen sen. Jag är lite anti elfläkt så att säga. Inte bara för att det inte ser något vidare ut (om man skall ha den framför kylen) men mest för att det drar med sig så mycket mer jobb. Inte bara kabeldragning och fula brytare utan även att min 35Ah generator kommer ha åsikter. Har "byggt" en egen fläktkåpa nu som styr luften lite, hjälper inte det blir det större kylare.Den kokar ju trots allt aldrig, går bara högt på mätaren. Klarat flertalet crusingar utan problem innan så det blir "bar å åk". Hoppas det blir en hel flock mustanger i Thn på lördag då! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.