Jump to content

Recommended Posts

Jag är en av dem som hållt på och skruvat under våren. Det har dragit ut på tiden dels för att jag trodde att det skulle gå fortare än vad det gjort och div. småproblem som dykit upp efter vägen.

Den patrull som stoppade upp mitt bygge nu senast var kolvarna som stack upp .008" ovanför decket och gjorde att jag fick beställa kopparpackningar från staterna. De fick jag förra veckan.

Jag räknar med att ha snurran färdig och körklar i bilen innan midsommar iallafall. Sen hoppas jag att det bara är att tuta och köra. All provmontering är gjord och bottendelen skruvad på plats.

Byggbild:

933567_ojk3n6.jpg

Jodå jag fick ihop det tillslut !

Portade topparna så mycket som det gick (vågade), nytt Weiand Stealth insug och nya headers med bättre passform.

Ville byta meeeeeera men det tog som sagt slut i kassan.

dsc02478e.jpg

Fick starta pärlan och efter en liten stund med tändningen så gick hon fint.

Kändes lite kaxigare på gasen, bättre respons när man trampar på.

Svårt att säga det helt dock då jag inte fått henne på backen än!

Lagomt tills jag skulle köra ner och svetsa nytt avgassystem så fick vi "inbrott" i lägenheten.

Kostade oss en hel del pengar med nya lås etc. Försäkringsbolaget ville inte betala då dom tydligen haft nyckel :!:

Men det stoppar en inte för att filma lite när motorn går och man bara har headers.

Sånt måste man ju göra. För det är TUFFT. :wtf::wave:

Eller bevis på att skiten lever i vartfall !

[youtube:2a8yklbb]

[/youtube:2a8yklbb]

Jodå grejerna sitter ihop och är provkörda, har haft lite strul med läkage i grenrör, men det är fixat nu.

jag tycker att det känns helt ok :D .Rätt snäll på låga varv, suger i ordentligt vid ca 2500 varv.

Men upplever att lådan växlar för tidigt ca 4500-4800 varv, blir väl nästa vinters projekt

mvh/kjorran

  • 1 month later...

Ikväll körde jag in snurran. Gick oväntat bra, jag hade räknat med rejäla förgasarsmällar och missljud från alla möjliga håll. Efter lite justering av fördelarn så small den igång och gick hur fint som helst. Körde in kammen på 2000 varv i 20 minuter. Hade lite värmeproblem efter 15 minuter och avgasläckage samt nytt bränslefilter som inte höll tätt. Men för övrigt som en dans... det är mitt första motorbygge och jag är så lättad över att grejerna satt ihop när den small igång.

Under inkörning:

Uppstarten:

http://www.youtube.com/watch?v=Iz3O2oA2SQz

det är jag som sitter i bilen, och sen springer runt och ser nervös ut.

  • 5 months later...
Ikväll körde jag in snurran. Gick oväntat bra, jag hade räknat med rejäla förgasarsmällar och missljud från alla möjliga håll. Efter lite justering av fördelarn så small den igång och gick hur fint som helst. Körde in kammen på 2000 varv i 20 minuter. Hade lite värmeproblem efter 15 minuter och avgasläckage samt nytt bränslefilter som inte höll tätt. Men för övrigt som en dans... det är mitt första motorbygge och jag är så lättad över att grejerna satt ihop när den small igång.

Under inkörning:

Uppstarten:

http://www.youtube.com/watch?v=Iz3O2oA2SQz

det är jag som sitter i bilen, och sen springer runt och ser nervös ut.

Fungerade bilen bra sen ? :)

Fick själv aldrig plocka ut min tyvärr, den står fortfarande i Malmö utan hjälpstyrarm.

Har totalrenoverat huset vi köpt här i Norge hela sommaren så Mussen fick stå och skämmas

i garaget stackaren.

Beställt ny hjälpstyrarm nu dock så bilen ska ut till sommaren ! Kan knappt vänta. 8)

Då gör vi ett nytt försök pga mitt förra inlägg försvann :?

Mitt motorbygge drog ut på tiden pga: lång väntetid hos motor firman och uteblivna leveranser av kolvar m.m..

Men nu sitter dock allt ihop och är lackat :D

Skulle ljuga om jag inte skrev att jag längtar till sommarens åka, blev ju inget av förra sommaren.

Passade även på att bättra på väghållningen med urethan bussningar, shelbysänkning och grövre fjäderhänken m.m..

Min motor spec:

-V8 "302"

-Speed-pro kolvar "smidda med alu legering L2482"

-Borrat och deckat block

-Komp = 10:5:1

-Planade och portade orginal toppar "58cc"

-Speed pro kamaxel "CS-1217R"

-Balanserad motor

-Edelbrock 750 4 port förgasare

-Edelbrock performer insug

-Hooker competition headers "lindade"

-Avg 2,5" med X-pipa

-Flowtech afterburner ljud dämpare

PS: Vet ej varför bilderna blev svarta men provar att ladda om dom senare om de ej fixar sig själva; tror det har med uppdateringen av forumet att göra :?

För att se bilderna + lite andra, klicka på dessa länkar:

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Schroder&cat=96576

http://www.garaget.org/?car=178479

MVH Schröder

Det ser bra ut :thumbup:

Det kan bli ganska bra snurr på en 302:a med rätt behandling.

En 750 förgasare verkar ganska stort, skriv gärna och berätta hur det funkar för dig.

Ha det gött

Janne

Man tackar för den fina komentaren och inspirationen som din tråd ger "under medlemsgalleri 69-70" :D

Den tråden har planterat många fina tankar och ideér i mitt huvud men också även på bilen :--

Hoppas på att det blir skapligt skjut i denna spis...

Brukar inte våga gissa effekt på motorer men ca 300hp borde det väl gå trycka ur den :think:

Faktum är att 750 förgasaren funkade riktigt bra i förra versionen av motorn som var snudd på orginal, så tänkte testa den nu också.

Blir det förgasar byte i framtiden så lutar det mot en 550 eller 650, på pappret mer passande än 750 iaf.

Kommer med en utförligare recenssion av motorn under sommaren när jag hunnit testa den lite.

MVH Schröder

Jag tror att du klättrar över 300 hp med din motor.

En av de stora skillnaderna med min motor före och efter trim är varvvilligheten, före trim var det 4500 rpm och inget mer.

Nu är det jag själv som sätter stopp när 6000 kommer rusande..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...