Jump to content

2005 GT premium Cab, startproblem-strömtjuv

ohrlanl

Recommended Posts

Har ett mystiskt fel på min musse, som är helt original och gått 1600mil, sedan den var ny. När bilen stått i garaget några dagar eller 1 vecka så finns det ibland (händer inte alltid)ingen ström i batteriet överhuvudtaget. Inte ens instrumenten eller innebelysning fungerar. Stänger alltid av shaker 500 stereon manuellt. En ½h laddning räcker och den startar direkt igen, syynerligen irriterande och svårt att lokalisera orsaken till problemet. Batteriet verkar fräscht för det tar laddning direkt. Verkar som om något suger ur batteriet när bilen är avstängd. Har kollat bagagebelysningen och den är OK. Någon som har tips eller erfarenhet att dela med sig av?

Detta har stört mig flera ggr trots att jag stängt av stereon innan motorn, kollat lysen även innerbelysningen osv. Den förklaring jag fått o hittat på USA forum är att larmet drar ur batteriet på ca: 2-3 veckor beroende på batteriets kondition. Så se till att starta bilen minst varje vecka, eller koppla ur batteriet om du ska åka bort.

MVH Kenneth

Detta har hänt mig vid ett par tillfällen också. Vid det senaste tillfället tog det inte ens en vecka för batteriet att vara urladdat. Å andra sidan kan den stå ett par veckor utan att det händer också...

Har ett mystiskt fel på min musse, som är helt original och gått 1600mil, sedan den var ny. När bilen stått i garaget några dagar eller 1 vecka så finns det ibland (händer inte alltid)ingen ström i batteriet överhuvudtaget. Inte ens instrumenten eller innebelysning fungerar. Stänger alltid av shaker 500 stereon manuellt. En ½h laddning räcker och den startar direkt igen, syynerligen irriterande och svårt att lokalisera orsaken till problemet. Batteriet verkar fräscht för det tar laddning direkt. Verkar som om något suger ur batteriet när bilen är avstängd. Har kollat bagagebelysningen och den är OK. Någon som har tips eller erfarenhet att dela med sig av?

Byt batteri. Min 05 dog helt också efter att ha stått i några dagar. Det tog också laddning direkt och "indikatorn" visade grönt men orkade ändå ingenting. Förra året tog det dock lite längre tid innan den dog, nån vecka orörd. Om batteriet är original är det nog dax att byta. Jag köpte ett Varta på Autoexperten för runt 1700kr. Betydligt mer AH på det nya än original dessutom

Jag har haft min orörd sånär som på 3 starter under vinter halvåret.

Då stod den utan laddning eller något.

Startade fint, så det ska gå o låta den stå.

min funkar klockrent med originalbatteriet också men "hört" en del som har problem.

köp ett nytt. Tror inte att det är något som drar ut de.

Ni vet väl att livslängden på ett bilbatteri är 4-6 år? Har ni dessutom djupurladdat det kan ni säga adjö till ett bra batteri direkt.

Använd batteriladdare så klarar sig batteriet garanterat dubbelt så länge mot om ni aldrig laddar det. Finns Ctek att köpa för 500kr. Nytt batteri kostar 2000kr på Grufman.