Jump to content

Elfel? Bakre sidorutor kommer inte upp.

Fastninja

Recommended Posts

Jaha, då har man drabbats av sitt första, men troligtvis inte sista, elfel. Skulle fälla upp taket så jag drog upp rutorna några cm från maxläge. Ser sedan att vänster bakre ruta inte kommit upp och det händer heller inget när man trycker på knappen. Höger bakre ruta är däremot uppe och går utmärkt att rulla ner. Problemet är att det inte kom upp sedan. Så nu är båda rutorna nere och där är inte en antydan till aktivitet när man trycker på knapparna. :cry:

Säkringen var ju såklart hel eftersom dom främre rutorna funkade. Fattar inte varför höger ruta gick ner bara för att sedan strejka precis som vänster. Någon som har förslag på vad problemet är?

Edit: Tror inte det spelar någon roll men jag hade precis tagit av cabskyddet.

/Jimmy

Uppdatering:

Nu på morgonen så kom v.ruta upp. Jag rullade ner den igen och sedan kom den inte upp igen. Lite senare på dagen så kom höger upp men den rullade jag inte ner igen. Vem vet när det funkar igen.

Så, det är alltså inget fel på motorerna utan det verkar vara någon glappkontakt någonstans. Hissknapparna känns förvisso ok men det är kanske dom som är problemet iaf? Ska man pröva spruta dom med någon kontaktspray eller liknande? Några andra förslag? Förslag överhuvudtaget? hohoooo? :D Är det verkligen ingen annan som råkat ut för samma problem på sin cab?

Nu är båda rutorna uppe igen. Dom går att hissa upp och ner men jag vågar inte ta ner dom helt. Känns inte bra att man inte vet om man kan få upp rutorna när man hissat ner dom helt. Får försöka hitta problemet så man kan sova gott om nätterna.

På min packade fönsterhissen i förardörren ihop, den kinkade ett tag

och det märkliga var att även den andra hissen också kinkade. :shock:

Men när jag fick hissen bytt så funkade båda som dom skulle, märkligt. :shock:

Men elen är konstig på våra bilar, för ett par år sedan var jag på väg hem ifrån

crusingen i Sandviken 02:00 på natten då slocknade instrumentpanelen, jag sket i det och körde vidare

20 minuter senare stannade jag och pinkade och såg till min fasa att bakljusen var släckta. :shock:

Wow man har instrumentpanel och bakljus på samma säkring, hur tänkte man då kan man undra. :shock:

Varje gång jag såg en bil i backspegelen så fick jag lägga foten på bromspedalen så man såg att jag fanns där

i mörkret men jag kom helskinnad hem till Ekerö. :lol::P

MVH Lasse. 8)

En del Fordarfår så småningom problem med kabelstammarna som går i dörrleden på förarsidan. Kan vara värt att slå ett öga där och kolla efter ev skador. Dessutom kan det vara värt att se över kontakterna i förardörren.

Hej har haft samma problem, men för min del var det mekaniskt ,rutan hadde kommit ur sitt läge.Trodde först att det var elfel men efter plockat isär sidan så såg jag att rutan kommit ur läge, så efter lite trixande fick jag tillbaka rutan och nu fungerar det fel fritt.hoppas det kan vara till någon hjälp.

Troligtvis är det som blackstang beskriver. Eftersom det är båda rutorna så är det troligtvis inte ett mekaniskt fel. Ska plocka isär panelen och titta på kontakterna under semestern så får man se om det är där problemet ligger.