Henke CMC 2232 July 6, 2010 Report July 6, 2010 Tjabba!Classic Car Week i Rättvik närmar sig med stormsteg och jag arbetarsom en myra på Redbull för att få allt klart inför en veckas semester blandgamla bilar och varma sommarkvällar med kalla öl.Nu är det så att husvagnen snart är färdig (lack kvar) och draget ärtillverkat och monterat.Det stora problemet är hur i H****TE man ska koppla elen?!Vagnen är en SMV från 71 och har elbromsar.Själva handsken är en vanlig standard släpvagnskoppling men är det någonsom har någon idé om hur jag ska få blinkers och belysning att fungera?Även bromsljuset ställer till det för mig.Besiktning av draget är på torsdag men jag tror inte att elen behöver varakopplad för att få draget godkännt.Om någon är intresserad av min lösning på drag kan jag lägga upp lite bilderimorgon. Om intresse finns så kan jag även tillverka några extra drag tillårgång 67-68.MvhHenrik Citera
FastMagnus July 6, 2010 Report July 6, 2010 Dra nya sladdar fram ifrån "gå" direkt på bromsljus och direkt på blinkersen enklast så för att slippa dubbel funktionen i dom vanliga baklamporna på bilen Citera
pools July 6, 2010 Report July 6, 2010 Googlade fram det här:http://www.slapvagnshuset.se/elkontakt/elkontakt.htmHoppas det hjälper. Detta är ju en standardkoppling somdu bör använda så du kan hänga på vilket släp som helst.Mvh.pools Citera
Henke CMC 2232 July 6, 2010 Author Report July 6, 2010 Tackar tackar!Själva kopplingen har jag klart för mig hur den ska se ut.Problemet är var jag ska "ta" strömmen ifrån till blinkers och bromsljus.Är inte så hemma i bil-el och framförallt inte i såhär antika bilar.Skulle vara intressant vart utgångspunkten för blinkers/broms blir somjag sedan måste dra vidare bak i bilen.Men tack för kopplingsschemat, det är alltid bra att ha en utskrift på Citera
lars.k July 7, 2010 Report July 7, 2010 Jag kopplade in blinkersen på kablarna till indikering i instrumentpanelen med blå kabelskarvar,(som kläms på ledningen).Bromsljuset tog jag efter bromsljuskontakten vid pedalen.Härligt med en smv efter mustangen!Hoppas besiktningen av draget går braMvh Lars Citera
Henke CMC 2232 July 7, 2010 Author Report July 7, 2010 Jag kopplade in blinkersen på kablarna till indikering i instrumentpanelen med blå kabelskarvar,(som kläms på ledningen).Bromsljuset tog jag efter bromsljuskontakten vid pedalen.Härligt med en smv efter mustangen!Hoppas besiktningen av draget går braMvh LarsOkej Då har jag gjort på samma sätt ungefär.Jag rotade runt lite under instrumenteringen ikväll och tog en ren signal från bromspedalensgivare och blinkersen verkar det gå att tjuva från bakluckan. Vet inte om den signalen ärpåverkad av något annat. Nu ska jag bara få en ren 12v som inte är konstant så att vagnentömmer bilens batteri.Såhär blev draget i alla fall... Lyckades gömma undan det ganska så bra Citera
Ronnie S July 8, 2010 Report July 8, 2010 blinkersen verkar det gå att tjuva från bakluckan. Vet inte om den signalen ärpåverkad av något annat. Du måste gå fram och ta ström till blinkersen från de främre blikerslamporna (eller från indikeringen i instrumentpanelen, som förslogs ovan). Tar du signalen vid bakluckan har du ju både bromsljus och blinkers i samma kabel, så blinkerslamporna på släpet kommer att tändas när du bromsar. Bromsljus och blinkers ligger ju i samma glödtråd på Mustangen, och bromsljuset släcks ju på den sidan man blinkar åt när man slår på blinkersen. Citera
Henke CMC 2232 July 9, 2010 Author Report July 9, 2010 blinkersen verkar det gå att tjuva från bakluckan. Vet inte om den signalen ärpåverkad av något annat. Du måste gå fram och ta ström till blinkersen från de främre blikerslamporna (eller från indikeringen i instrumentpanelen, som förslogs ovan). Tar du signalen vid bakluckan har du ju både bromsljus och blinkers i samma kabel, så blinkerslamporna på släpet kommer att tändas när du bromsar. Bromsljus och blinkers ligger ju i samma glödtråd på Mustangen, och bromsljuset släcks ju på den sidan man blinkar åt när man slår på blinkersen.[/quote:2zw69nff]Det har du helt rätt i med blinkersen. Frågan är då hur det blir om jag vill köra med parkeringen och dimmljusen?Kommer blinkersen lysa även då man har parkeringen igång eller är kablarna dragna på annat sätt där framme?För övrigt så har jag möjlighet att framöver tillverka fler dragkrokar med avtagbart eller fast drag.Fick draget godkännt igår och dragvikten blev satt på 1110kg vilket jag kommer att överklaga.Teknikerna verkar inte helt riktigt besitta korrekt kunskap om hållfasthet och brytstyrka hos metal. Citera
Pelle cmc 375 July 9, 2010 Report July 9, 2010 Fram har du väl en tvåpolig lampa, 5/21w och jord i sockeln så det måste gå ta signalen där! Jag rekomenderar nog att du relästyr elen till släpet då Mustangens el är lite underdimensionerat! Citera
PP July 15, 2010 Report July 15, 2010 Halloy!En liten fundering bara med släpvikten, den bestäms ju av biltillverkare. På kompisens -68:a stod det 2000 lbs (=910 kg) i instruktionsboken.Kolla innan du klagar så du inte riskerar att de sänker den istället...Tror det var 1970 som man höjde till 3000 lbs (=1360 kg) Själv har jag bara 1000 lbs (=454 kg) på min -98:a, drar en tältvagn efter Snyggt montage för övrigt Trevlig semester Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.