Jump to content

Släpvagns/husvagns-el


Recommended Posts

Tjabba!

Classic Car Week i Rättvik närmar sig med stormsteg och jag arbetar

som en myra på Redbull för att få allt klart inför en veckas semester bland

gamla bilar och varma sommarkvällar med kalla öl.

Nu är det så att husvagnen snart är färdig (lack kvar) och draget är

tillverkat och monterat.

Det stora problemet är hur i H****TE man ska koppla elen?!

Vagnen är en SMV från 71 och har elbromsar.

Själva handsken är en vanlig standard släpvagnskoppling men är det någon

som har någon idé om hur jag ska få blinkers och belysning att fungera?

Även bromsljuset ställer till det för mig.

Besiktning av draget är på torsdag men jag tror inte att elen behöver vara

kopplad för att få draget godkännt.

Om någon är intresserad av min lösning på drag kan jag lägga upp lite bilder

imorgon. Om intresse finns så kan jag även tillverka några extra drag till

årgång 67-68.

Mvh

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar!

Själva kopplingen har jag klart för mig hur den ska se ut.

Problemet är var jag ska "ta" strömmen ifrån till blinkers och bromsljus.

Är inte så hemma i bil-el och framförallt inte i såhär antika bilar.

Skulle vara intressant vart utgångspunkten för blinkers/broms blir som

jag sedan måste dra vidare bak i bilen.

Men tack för kopplingsschemat, det är alltid bra att ha en utskrift på :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplade in blinkersen på kablarna till indikering i instrumentpanelen med blå kabelskarvar,(som kläms på ledningen).

Bromsljuset tog jag efter bromsljuskontakten vid pedalen.

Härligt med en smv efter mustangen!

Hoppas besiktningen av draget går bra

Mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplade in blinkersen på kablarna till indikering i instrumentpanelen med blå kabelskarvar,(som kläms på ledningen).

Bromsljuset tog jag efter bromsljuskontakten vid pedalen.

Härligt med en smv efter mustangen!

Hoppas besiktningen av draget går bra

Mvh Lars

Okej :D

Då har jag gjort på samma sätt ungefär.

Jag rotade runt lite under instrumenteringen ikväll och tog en ren signal från bromspedalens

givare och blinkersen verkar det gå att tjuva från bakluckan. Vet inte om den signalen är

påverkad av något annat. Nu ska jag bara få en ren 12v som inte är konstant så att vagnen

tömmer bilens batteri.

Såhär blev draget i alla fall... Lyckades gömma undan det ganska så bra :)

dsc01582hk.jpg

dsc01583x.jpg

dsc01584vp.jpg

dsc01585g.jpg

dsc01586z.jpg

dsc01587q.jpg

Link to comment
Share on other sites

blinkersen verkar det gå att tjuva från bakluckan. Vet inte om den signalen är

påverkad av något annat.

Du måste gå fram och ta ström till blinkersen från de främre blikerslamporna (eller från indikeringen i instrumentpanelen, som förslogs ovan). Tar du signalen vid bakluckan har du ju både bromsljus och blinkers i samma kabel, så blinkerslamporna på släpet kommer att tändas när du bromsar.

Bromsljus och blinkers ligger ju i samma glödtråd på Mustangen, och bromsljuset släcks ju på den sidan man blinkar åt när man slår på blinkersen.

Link to comment
Share on other sites

blinkersen verkar det gå att tjuva från bakluckan. Vet inte om den signalen är

påverkad av något annat.

Du måste gå fram och ta ström till blinkersen från de främre blikerslamporna (eller från indikeringen i instrumentpanelen, som förslogs ovan). Tar du signalen vid bakluckan har du ju både bromsljus och blinkers i samma kabel, så blinkerslamporna på släpet kommer att tändas när du bromsar.

Bromsljus och blinkers ligger ju i samma glödtråd på Mustangen, och bromsljuset släcks ju på den sidan man blinkar åt när man slår på blinkersen.[/quote:2zw69nff]

Det har du helt rätt i med blinkersen. Frågan är då hur det blir om jag vill köra med parkeringen och dimmljusen?

Kommer blinkersen lysa även då man har parkeringen igång eller är kablarna dragna på annat sätt där framme?

För övrigt så har jag möjlighet att framöver tillverka fler dragkrokar med avtagbart eller fast drag.

Fick draget godkännt igår och dragvikten blev satt på 1110kg vilket jag kommer att överklaga.

Teknikerna verkar inte helt riktigt besitta korrekt kunskap om hållfasthet och brytstyrka hos metal.

Link to comment
Share on other sites

Halloy!

En liten fundering bara med släpvikten, den bestäms ju av biltillverkare. På kompisens -68:a stod det 2000 lbs (=910 kg) i instruktionsboken.

Kolla innan du klagar så du inte riskerar att de sänker den istället...

Tror det var 1970 som man höjde till 3000 lbs (=1360 kg) :?::?:

Själv har jag bara 1000 lbs (=454 kg) på min -98:a, drar en tältvagn efter ;)

Snyggt montage för övrigt :clap:

Trevlig semester :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...